بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام به امام زمان،و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب،و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران رهبر مسلمین جهان،و سلام مجدد به محضر شما عزیزان و همهی خدمتگزاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران؛ و با آرزوی پیروزی مظلومین عالم،مخصوصاً فلسطین مظلوم،غزه مظلوم، لبنان مظلوم، اسلام مظلوم، انسان مظلوم بر گرگهای بینالمللی.
پیشاپیش تبریک و تهنیت عرض میکنم میلاد مقدس حضرت زینب کبری سلاماللهعلیها و روز پرستار، خیلی خوش آمدید، هم از دیدارتان بهرهمند شدم و هم از فرمایشات شما،چند لحظهای وقت عزیز شما را میگیرم امیدوارم آنچه خیر باشد خداوند به زبانم جاری فرماید.
انسان مدنی الطبع آفریده شده است، بناعلیه یک زندگی شخصی و یک زندگی اجتماعی دارد،اگر در زندگی فردی همهی شرایط سلامت را رعایت کند آنوقت یک جامعه سالم خواهد داشت،یک حیات طیبه اجتماعی خواهد داشت و انواع خیرات و کمالات در آن جامعه ظهور پیدا خواهد کرد،انسان به صورت فردی میتواند زندگی کند، در کنار یک جنگلی از آن تغذیه هم بشود صد سال زندگی کند،اما ذرهای کمال کسب نخواهد کرد،کمال را در ابعاد مختلف به برکت زندگی هدفمند اجتماعی میشود کسب کرد،حالا در باب مثال گلبولهای خون ما که موجود زندهای هست خوب یک زندگی فردی دارد،اما آن زندگی فردی در پای زندگی جمعیاش که حیات آن موجود زنده است،آن حیوان یا انسان است،هر چه هست،یا سلولهای بدن حیات فردی دارند اما به صورت هدفمند حیات جمعی را ایجاد میکنند که حیات فردیشان هم به برکت آن حیات جمعی است. سعدی علیه رحمه البته در آن نظمی که سروده مطلب را بیان کرده اما قرائن حاکیست که ایشان خواسته حدیثی در این باره است ترجمه کند و از قریحه شعریش هم استفاده کرده اما یک مقدار ناقص است،به جهت اینکه آنچه را که بالاستعداد بوده بالفعل خوانده،میگوید بنی آدم اعضای یکدیگرند، بالفعل اینطوری نیست،اعدای یکدیگرند اما بالاستعداد یک واقعیتی است،اما حدیث آن را بالفعلش ذکر کرده، فرموده مؤمنین در دوستیهایشان و محبتهایشان نسبت به همدیگر،عشق و علاقهای که به هم دارند مثل اعضای تن میمانند،که اگر دردی یا تبی بر یک عضو عارض شد بقیه اعضا هم نمیخوابند،استراحت نمیکنند، بقیه اعضا هم به آن درد میپیوندند،دندانش درد میکند،سرش درد میکند، پایش درد می کند،اعضای دیگر هم نمیخوابند،چه کسی،این کار کیست؟ مؤمنین، یعنی آنکه انسانیت را به فعلیت رسانده،والا انسان اگر انسان نشود به معنای حقیقیاش بدترین دشمن است،همین که در دنیا میبینید،دیگر آبرویی برای انسان نگذاشتهاند و حیوانات هم ننگ دارند،اما اصل آنچه را که سعدی علیه الرحمه آورده که بسیار مطلب جالبی هست،ایشان ظاهرش این است که حدیث را میخواسته ترجمه بکند اما به جای انسان بالفعل،انسان را ذکر کرده و حقیقتش این است که تا انسان،انسان نشود اعدای یکدیگر است، تکمیلش مال ایمان است که انسان را به عنوان انسان میسازد، و به همین دلیل که کمالات در سایه زندگی اجتماعی حل میشود و هر عضوی مثل یک سلولی است که باید آن را فرا بگیرد،خدای متعال به صورت فطری ابزارش را داده، ابزارش چیست؟عاطفه، همانطوری که ابزار جسمانی داریم ابزار جسمانی هم داریم،«قَوِّ عَلى خِدمَتِكَ جَوارِحي»[۱]، جوارح به آن جُرحه میگوئیم و جمعش جوارح میشود،«وَاشدُد عَلَى العَزيمَةِ جَوانِحي»[۲]،اینجا جوارح است،آن اعضای به اصطلاح معنوی میشود جوانح، جانحه،حالا یکی از آنها عاطفه هست،انسان با عاطفه خلق شده،با محبت خلق شده،با رحم خلق شده که اینها در فطرتش هست و لذاست که آنهایی که انسان هستند میبینید تا شب رفته کار کرده و اُجرت گرفته ضمن اینکه بالاخره نانی برای خانهاش گرفته یکی هم از لذّاتش این است که به همسایه فقیرش از دستمزدش کمک میکند،کیف میکند، چرا کیف میکند؟چون این در فطرت و در خلقتش جایگاه دارد،لذّت میبرد،اما تفکرهای مادی و بدتر از همهی آنها تفکر لیبرال دموکراسی است که دیگر جای محبت باقی نگذاشته،جای عاطفه باقی نگذاشته،همین که میبینید،اینجاست شما که خداوند به شما خیر دهد در مقابل این بیماری بزرگی که بشر را فرا گرفته، بدترین بیماری است،همهی بیماریها را که به گردن میکروب و ویروس نیدازیم،این بیماریها خطرناک است،بر سر مردم غزه چه میآورند،بر سر هشت میلیارد مردم دنیا چه آوردهاند؟! آنوقت پایگاه پرستاری مخصوصاً در نظام مقدس جمهوری اسلامی پایگاه عاطفههاست،این سنگر شماست،این افتخار شماست،خوب اشاره فرمودند ما در دوران کرونا مکرر داشتیم کسانی که جانشان را سر پرستارییشان گذاشتند این خیلی افتخار است،این پایگاه عاطفه در مقابل این حریم شکنی،محبتها و عاطفهها که وسیله محاسبات مادی و غیر انسانی بر دنیا تحمیل میشود و دنیا را به کجا میبرند،اینجاست که ارزش کارهای شما تنها یک ارزش فردی نیست،در این بیداری جهانی اسلامی و حقوقی و عدالتطلبی که امروز به برکت انقلاب حاصل شده و دنیا را ملاحظه میکنید،یعنی خود مردم آنها هم دیگر از رسوایی مسئولینشان از آنها فاصله گرفتند،دنیا به دو قطب عدالتطلبی و ظلم فراگیر،بردهگی و بردهگیری تقسیم شده است؛ فکر میکنم مربوط به دهه هفتاد بود یک خبرنگار اُتریشی از آیتالله حائری شیرازی که امام جمعه شیراز بودند سؤالی کرد و خواست در جهت تبلیغاتی بهانه بگیرد و سوء استفاده کند،در آن تاریخ، به ایشان گفت که خوب بعضی از این انقلابیها شما که برمیگردند،نظر شما چیست؟ حالا نقل به معنی ایشان فرمود که نگران این نباش،اصلاً سخن ایران نیست،سخن جهان و سخن انسان است،بحث ایران نیست،ایشان در دهه هفتاد فرمود شما خواهید دید که جهان به دو قطب تقسیم خواهد شد،و از خبرنگار سؤال کرد و فرمود من یک سؤال میکنم پاسخ درست بدهید،گفت شما قبول دارید که بعضی از انسانها اصلاً اینطوری هستند و حق دیگران را میگیرند،دزدی میکنند،آدمکُشی میکنند،ویرانگری میکنند و اینطور سیستم، ایشان گفت بله، گفت این را هم قبول دارید که عدهای اهل ایمان،خدمتگزار مردم،فداکار مردم هستند و حقوق دیگران را رعایت میکنند و پایبند قانونند، قبول دارید؟گفت بله، ایشان فرمودند در آینده جهان به این دو بخش تقسیم خواهد شد،آن جمعیت دزد و آدمکُش،غارتگر،ویرانگر به سرکردگی غرب،و قطب عدالتطلب و خدمتگزار و اهل عاطفه و محبت به رهبری انقلاب اسلامی در مقابل آنها، ما نمردیم و آن فرمایش ایشان که در آن روز گفت را دیدیدم،گفت دیگر بحث این کشورو آن کشور نیست،در هر جا هر دو نوعش هست،حتی در خانواده هر دو نوعش هست؛به هر حال پایگاه پرستاری پایگاه حفظ عاطفههاست و انسان همانطوری که از جهت اعضا و جوارح تن بالاخره این مجموعه را هدفمند در تکوین خدا آفریده است، در تشریع هم آنچه را که از نظر جوانح یعنی اعضای معنوی،صفات فطری، که خداوند در انسان آفریده است مجموعهای را میسازد که آن مجموعه حیات انسانی پیدا میکند،حیات طیبه پیدا میکند،اشرف مخلوقات میشود که مکتب ما این است،ما درگیر جنگ ترکیبی هستیم،درگیر جنگشناختی هستیم، و در این اوضاع آشفتهای که علیه بشریت انجام میشود خیلیها ممکن است امروز تشخیص ندهند،ولی این گرد و غبارها فرو خواهد نشست و انسان به معنی صحیحش از میان این گرد و غبارهای امپراطور تبلیغات با قامت راست حرکت خواهد کرد و آن تمدن صحیح انسانی و الهی را انشاءالله پیاده خواهد کرد به همت شما و همه انسانهای با صداقت.
بنده هم دعاگوی همه شما هستم،خداوند بر توفیقاتتان بیفزاید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
[۱] – [ مصباح المتهجّد : ص ۸۴۹ . ]
[۲] – همان.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند| سید علیرضا عبادی