خانه / متن بیانات / متن بیانات امام جمعه بیرجند در دیدار رئیس، اعضای هیئت علمی و اساتید پردیس خواهران دانشگاه فرهنگیان

متن بیانات امام جمعه بیرجند در دیدار رئیس، اعضای هیئت علمی و اساتید پردیس خواهران دانشگاه فرهنگیان

بسم الله الرحمن الرحیم

 الحمدلله والصلاة والسلام علی رسول الله و علی آله آل الله و لعن الدائم علی اعدائهم اعداءالله.

با سلام به امام زمان، و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب، و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران، رهبر مسلمین جهان، و سلام به محضر شما و همه‌ی سنگرنشینان علم و ایمان، با آرزوی پیروزی مظلومین عالم، مخصوصاً فلسطین مظلوم، غزه مظلوم، لبنان مظلوم، یمن مظلوم، اسلام مظلوم بر گرگ‌های بین المللی.

هم ایام را به جهت حوادث ناگواری که در کشور پیش آمد تسلیت دارم و هم میلاد مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و یازدهم(ماه قمری) میلاد با سعادت حضرت ابوالحسن علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثناء، دهه مبارکه کرامت و مخصوصاً روز دختر را به دختران اسلام تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

چند لحظه مصدع وقت شما می‌شوم، امیدوارم آنچه خیر باشد خداوند به زبانم جاری فرماید،«وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَىٰ كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا»[۱]، ایام خاص کرامت است و خدای متعال کرامت را برای انسان ثبت فرموده است، منتها به دلیلی که انسان انتخاب‌گر است و دارای اراده است و در انتخاب آزاد است شرطش این است که خود انسان کرامت و عزّت خودش را بخواهد، خدا زمینه‌اش را فراهم کرده اما نتیجه نهایی محصول آن چیزی است که خواسته‌ایم و عمل کرده‌ایم، نه تنها یک آرزو باشد، خوب این کرامت و عزّت را خدا در کجا قرار داده است،«إِلهِی کفی بِی عِزّاً أَنْ أَکونَ لَک عَبْداً، وَکفی بِی فَخْراً أَنْ تَکونَ لِی رَبّاً»[۲]، عزّت را خدا در چه قرار داده است، در عبودیت، خدا عزّت عنایت کرده است،«وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ»[۳]، اصلاً خدا ما را برای عزّت آفریده است وآن عزّت درعبودیت است، عزّت چگونه درعبودیت است، البته شرطش این است که قبلاً جایگاه عبودیت و مفهوم عبودیت را درست درک کرده باشیم، که مسلم در نزد شما مسئله مفروق‌عنه است، اما بسیاری خوب با یک برداشت ابتدایی عوامانه وقتی بحث عبادت و عبودیت می‌شود برداشت‌شان این است که خداوند به ما نعمت‌هایی عنایت کرده و ما هم بر اساس شکر آن نعمت‌ها عبودیت خدا را داشته باشیم، بنده‌ی خدا باشیم، یعنی چه، یعنی نظیرآنچه که بالاخره در هم نوع ما بشر، کسی به ما نیکی می‌کند ازآن سمت ما هم متقابلاً از یک طرف یک نیکی بکنیم، پاسخ سلام را] باید به نحو احسن بدهیم[،«فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا»[۴]، و حال آن که خداوند غنی به ذات است و به عبادت ما نیاز ندارد و ازعبادت ما هیچی عاید خدا نمی‌شود، پس عبودیت یک معنی دیگری است، خدای متعال رب العالمین است،«بسم الله الرحمن الرحیم،الحمد الله رب العالمین»[۵]، رب العالمین است، خدا رب الناس هم است،«قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ»[۶]،خدا رب الناس است، خدا موجودات را پرورش می‌دهد،رب العالمین است،همه‌ی موجودات را،جماد باشد، نبات باشد، حیوان باشد، ملاحظه می‌کنید با چه نظمی، با چه قانونی، از ذره داخل اتم تا کیهان و کهکشان فرق نمی‌کند از جماد و نبات و حیوان خداوند همه]  را هدایت فرموده است[، «أَعْطَىٰ كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَىٰ»[۷]، هر موجودی که ابزاری را لازم داشته خدا به او داده است، بعد چکار کردهاست، هدایتش فرموده و در سایه‌ی آن هدایت پرورش پیدا می‌کند، رشد پیدا می‌کند،«وَأَوْحَىٰ رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِي مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا يَعْرِشُونَ ثُمَّ كُلِي مِنْ كُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُكِي سُبُلَ رَبِّكِ»[۸]، خدا به این حشره الهام کرده که چه کار کند، راه خدا را برود، راه‌هایی که خدا برایش تعیین کرده برود، این با آن عمر کوتاهش، می‌بینید که بهترین مهندس در فیزیک است، یعنی آن لانه را که می‌سازد با چه دقتی می‌سازد، بیشتر از آن نمی‌شود، اگر از فوق تخصص تعبیر دیگری دارید آن تعبیر را باید به کار ببرید،درعین حال یک شیمی‌دان خیلی خوبی است، انواع و اقسام شیره‌های گیاهان را می‌گیرد و در ترکیبات آنچه که لازم است تبدیل به موم می‌کند و لانه‌اش را می‌سازد و آنچه که لازم است تبدیل به عسل می‌کند و ذخیره می‌سازد، آن غذایی که باید به ملکه بدهد با غذایی که به دیگران می‌دهد فرق می‌کند و همه چیز را می‌داند، این راه‌هایی است که خدا برایش تعیین کرده است و ابزارش را داده است، بعد فرموده«فَاسْلُكِي سُبُلَ رَبِّكِ»[۹]، آن راه‌هایی که خدا برای شما تعیین کرده است، خوب همه‌ی موجودات همین‌طور هستند، تمامی جهان قانون است، تمامی جهان علم است، خوش به حال شما که هم فرا گرفته‌اید وهم به دیگران علم می‌آموزید،استاد هستید، الحمدالله، اما این هدایت هدایت تکوینی است، خدایی که رب الناس است رب العالمین هم است،انسان را خداوند پرورش می‌دهد، انسان را پرورش می‌دهد یعنی چه، یعنی به همان نحوی که در هدایت تکوینی و پرورش تکوینی جماد و نبات و حیوان و زنبور عسل و هر موجود دیگری را خدا هدایت می‌کند، رشد می‌کند،انسان را به دلیل ویژگی‌های استثنائی که دارد و بر همه موجودات افضل است را پرورش می‌دهد،«وَفَضَّلۡنَٰهُمۡ عَلَىٰ كَثِيرࣲ»[۱۰]، این کثیر و مفسرین خیلی‌ها می گویند که یعنی همه، بر بقیه، پرورش بر بقیه یک فضیلت داده است وآن راه‌هایی است که خدا پیش راه انسان گذاشته است، راه تشریحی است در عین حال که در جمادات هم مشترک است، در نباتات هم مشترک است، در حیوانات هم مشترک است، بله، اما آنچه که مربوط به خودش است این جنبه‌ی انسانی‌اش است، تشریعی است، حالا معنای عبودیت یعنی چه، یعنی راه کمالش را در تشریح بر اساس آنچه که خدا تعیین کرده بدهد این کرامت می‌شود، بناعلیه برخلاف آن تصور عوامانه که تصور می‌کنند خدا به عبادت ما نیاز دارد، نه، ما به عبودیت خدا نیاز داریم، و برای همین هم که کمالش خلق شده‌ایم،«اَلْعُبُودِيَّةُ جَوْهَرٌ كُنْهُهَا اَلرُّبُوبِيَّةُ»[۱۱]، شما برنامه‌هایی که خدا گذاشته از چه مسیری می‌روید، خوب آن کسی که می‌خواهد بندگی خدا کند رها نیست، دنیا تمامش قانون است، آن هم در قانون حرکت می‌کند، طبق قانون عقل، طبق قانون فطرت، طبق قانون وحی، طبق قانون علم، طبق قوانین کشف و عرفان، بشر این راه را که در احادیث دارد، این احادیث را هم برادران شیعه نقل کرده‌اند و هم برادران سنی، می‌گویند خداوند فرموده، حدیث قدسی است، فرموده بنده‌ی من بعد از فرائض، بنده‌ی من بوسیله‌ی نوافل و عشق به خدا به من نزدیک می‌شود، بعد چه می‌شود، تا جایی که چشم او می‌شود چشم من،عین الله، با آن چشم می‌بینند، حتما شرح زندگی صدها هزار ]نفر را خوانده‌اید[، حالا بنده یک نمونه زمان معاصر خودمان] را عرض می‌کنم[، آقاشیخ حسن علی نخودکی اصفهانی را مستحضرید، گفته می‌شود حدود صد هزار کرامت از این آقا در دوران عمرش دیده شد، چشمش عین‌الله می‌شد، اما چشم من که با چشم حیوان فرق نمی‌کند، اما او حقایق را با چشم می‌بینند،آن حقایق خیلی راه می‌خواهد که کسی بفهمد، می‌شود عین الله، بنده‌ی من به من نزدیک می‌شود از طریق عبودیت، دستش می‌شود یدالله،«وَمَا رَمَيۡتَ إِذۡ رَمَيۡتَ وَلَٰكِنَّ ٱللَّهَ»[۱۲] گوشش می‌شود اُذُن‌الله، گوشی که در واقع با گوش خدایی دیگر که کسی معصیت گوش نمی‌کند، آنجا فرشته الهام می‌کند، گوش خدایی است،«وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَني‏ آدَمَ»[۱۳]، خوب خدا چقدر این بنده را، انسان را، گرامی داشته است که راه را برایش باز کرده است، برنامه تشریعی اینکه بنده خدا باشد برای رشد خودش، نه اینکه بخواهد چیزی به خدا بدهد، خدا نیازی ندارد، خدا همچین نیازی ندارد،«گر جمله کائنات کافر گردند بر دامن کبرياش ننشيند گرد»[۱۴]، غنی به ذات است، اما این انسان نیازمند است، نیازش را از کجا باید تأمین کند، از راه عقل، از راه فطرت، از راه علم، از راه وحی، از راه سیر و سلوک، همان راه خدایی سیر و سلوک، خدا به آن حشره می‌فرماید که«فَاسْلُكِي سُبُلَ رَبِّكِ»[۱۵]، انسان هم سُبُل خداست، راه خدا صراط مستقیم است، ابزارش هم این است، اما اگر کسی عقل را رها کند و به دنبال نفس برود بعد بگوید من می‌خواهم رشد کنم، رشد می‌کند!، بدترین حیوان می‌شود، شما امروز در دنیای معاصر مشاهده می‌کنید دنیا به جایی رسیده که انسان از خودش خجالت می‌کشد، بشر سقوطی کرد که بدتر از هر حیوانی شده است،«لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ»[۱۶]، بعد چه می‌شود،«ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ»[۱۷]، بدتر از هر موجودی می‌شود، این مایه‌ی شرمندگی است، خیلی مایه‌ی شرمندگی است، می‌بینید چه می‌کنند، این سازمان‌های پُر ادعا، این کشورهای پُرادعا، این سران پُرادعا که دم از حقوق می‌زنند اما دنبال نفس، دنبال جهل، دنبال ظلم می‌روند، چه می‌شود،«شِرَارُ خَلْقِ اَللَّهِ عَلَى وَجْهِ اَلْأَرْضِ»[۱۸]، هیچ موجودی بدتر از تفکر لیبرال دموکراسی غرب را نمی‌شود تصورش کرد، هیچ موجودی این قدر پست نیست، اینجاست کسی که عزّت را می‌خواهد، عزّت در چارچوب‌هایی است که خدا برای بنده‌اش تعیین کرده نه شیطان، نه نفس، نه خودپرستی، نه مال پرستی، نه شهوت پرستی، خداپرستی، و در این تقابلی که بین اسلام ناب و بین تفکر لیبرال دموکراسی بدتر از هر کفری، بدتر از هر ظلمی، بدتر از هر نفاقی، امروز جامعه‌ی ما، جوانان ما، مخصوصاً پسران ما، دختران ما، نوجوانان ما، نیاز دارند برای اینکه از این خطر بزرگ و لغزش عظیم پاک بمانند، مصون بمانند در راه خدا، این دیگر کار شما اساتید بزرگوار است که خیلی در این جهت حساس هستید، مسائل فرهنگی که برای انسان اصل است و بقیه‌ی امور در پای آن تعریف می‌شوند، حتی گاهی آقا می‌فرمایند که وقتی ]روی [ آن مسائل فکری و مسائل فرهنگی ] فکر می‌کنم[ خوابم نمی‌برد، شما که در تربیت نسل امروز برای فردا که ان شاالله با زحمات شما و امثال شما هشت میلیارد جمعیت دنیا از این انحراف بزرگ نجات پیدا کنند، سرنوشت کل بشر را ببینید به کجا کشیده شده است، و این‌ها چه کسانی هستند و چه هستند، همین چند روز قبل رسانه‌ها نوشتند آن مسئول رده بالای آمریکا گفت که سرسام آور است که یک انسان احمق سرنوشت کشور آمریکا را او باید رقم بزند، که در آن خلاصه نمی‌شود، اثر سوء آن‌ها به همه‌ی دنیا سرازیر می‌شود، گمراهی‌های آن‌ها، انحراف‌های آن‌ها، به عنوان فساد، فرهنگ جامعه بشریت را تهدید می‌کند و لذاست که امروز این هم به معنای تقابل اسلام با این کفر ننگ و هم تقابل انسانیت، شما ملاحظه می‌کنید در خود کشورهای غربی مردمش] علیه بی عدالتی‌ها فریاد می‌زنند[،وقتی می‌گوئیم غرب، وقتی آمریکا می‌گوئیم، وقتی انگلیس می‌گوئیم، مراد ما نه تعریف جغرافیایی است، نه تعریف جمعیتی است، بلکه تبلیغ سیاست‌های کفرآمیز است، فرهنگ انحرافی آن‌ها است، انسان‌های خوب در همه جا هستند، الان قریب به دو سال است که در خود کشورهای غربی که این بیداری جهانی حاصل شده و آن‌ها از جهت انسانی فریاد می‌زنند، حتی آن خلبان نظامی آمریکا بر همه‌ی دنیا اتمام حجت کرد، او برای اعتراض در ظلمی که به مردم مظلوم فلسطین می‌شود در آن تاریخ به عنوان اعتراض روی خودش بنزین ریخت و خودش را آتش زد و چون هدفمند بود تا آخر هم فریاد فلسطین ] سر می‌داد[ و تا آخر هم که توان داشت آن قیافه نظامیش را در حالی که می‌سوخت حفظ می‌کرد، یعنی چه، یعنی من این کار را با اراده، اعتراض و ظلمی که دارد بر جهان می‌شود، اما ملاحظه می‌کنید بی تفاوتی سر از کجا در می‌آورد، در مقابل هشت میلیارد جمعیت دنیا و این همه کشورهای مختلف، نمی‌دانم سازمان‌های عریض و طویل و دهن پُرکن ، همه‌ی آن‌ها از دور ظلم را نگاه می‌کنند و حمایت می‌کنند،ملاحظه می‌کنید.

 خوب عرضم تمام بشود، آن فرمایش امام علی علیه السلام که وقتی یک عده غارتگران وابسته به بنی امیه حمله کرده بودند به خانه ]یک زن [بی پناه که اتفاقاً مسلمان هم نبود ولی در کشور اسلامی در پناه مسلمین بود، و آن غارتگرها این زن یهودی بود، اگردست‌بند داشت، خلخال داشت ، طلاهایش را از دستش بیرون می‌کردند، او فریاد می‌زد، امام علی علیه السلام فرمود اگر مرد غیرتمند از این غم، از این غصه، دق کند و بمیرد بجا مرده است؛ حالا امروز ملاحظه کنید این‌ها، بچه‌ها، کودک‌ها، نوزاد‌ها، زن‌ها، خانواده‌ها،غیرنظامی‌ها، بیمارستان‌ها، خبرنگارها، آموزشگاه‌ها، خانه‌های مسکونی مردم را ] ویران می‌کنند و می‌کشند[ و همه از دور نگاه می‌کنند، آن جمله امام علی علیه السلام را باز هم در ذهنتان تکرار کنید، اگر انسان از غصه بمیرد بجا مرده است.

 امیدواریم که با وجود شما و این که نیروهای مربی آموزش و پرورش کشور اسلامی را می‌سازید، ان‌شاءالله نسل‌های آینده بتوانند دنیا را از این منجلاب نجات بدهند.

 بنده هم دعاگوی همه‌ی شما هستم، صلوات بفرستید.

[۱] -سوره اسراء،آیه ۷۰

[۲] -مناجات امام علی علیه السلام، شیخ صدوق، خصال، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج ۲، ص ۴۲۰، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، ۱۳۶۲ش

[۳] -سوره ذاریات،آیه ۵۶

[۴] -سوره نساء،آیه۸۶

[۵] -سوره حمد،آیه ۱

[۶] -سوره ناس،آیه ۱

[۷] -سوره طه،آیه ۵۰

[۸] -سوره نخل،آیات۶۹-۶۸

[۹] -همان.

[۱۰] -سوره اسراء،آیه ۷۰

[۱۱]شناسه حدیث :  ۷۶۴۲۰   |   نشانی :  مصباح الشريعة  ,  جلد۱  ,  صفحه۷  

[۱۲] -سوره انفال،آیه۱۷

[۱۳] -سوره اسراء،آِه ۷۰

[۱۴] – حافظ

[۱۵] -سوره نحل،آیه۶۹

[۱۶] -سوره تین،آیه۴

[۱۷] -سوره تین،آِیه۵

[۱۸] شناسه حدیث :  ۵۳۸۱۳   |   نشانی :  إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات  ,  جلد۴  ,  صفحه۲۰۴  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *