خانه / متن بیانات / بیانات امام جمعه بیرجند در دیدار مدیر و کارکنان مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی

بیانات امام جمعه بیرجند در دیدار مدیر و کارکنان مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی

بسم الله الرحمن الرحیم

 الحمدلله والصلاة والسلام علی رسول الله و علی آله آل الله و لعن الدائم علی اعدائهم اعداءالله.

با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران رهبر مسلمین جهان، و سلام مجدد به محضر شما و همه سنگرنشینان علم و ایمان، با آرزوی پیروزی نهایی مظلومین عالم، مخصوصاً فلسطین مظلوم، غزه مظلوم، لبنان مظلوم، اسلام مظلوم، بر گرگ‌های بین المللی؛ خیلی خوش آمدید.

مسئله‌ای که امروز شما ان‌شاءالله تعقیب می‌کنید موفق باشید، اول کشف جایگاه مسجد است و بعد هم انجام و اجرای آن است، با توجه به اینکه مسجد هزار و چهارصد سال به معنی صحیحش در انزوا بوده و مساجد تقریباً به صورت عمومی یا در دست بی تفاوت‌ها، یا هم در دست طواغیت بوده است رسالت مسجد به فراموشی رفته است، این کار شما که یک نوع بیداریست این خیلی ارزش دارد، در عین حالی که شروع کار کشف رموز قضیه موفقیت در اجراست، مخصوصاً اول کار بسیار سخت است اما خداوند کمک می‌کند.

مسجد یک رسالت جهانی دارد، حالا در طول این قرن‌ها مسجد در جایگاهی قرار گرفت که یا در افراد مؤمن بالاخره در همان سطح اندیشه‌ی خودشان است به عنوان یک مسجد روستا، مثلاً یک مسجد محله در فلان شهر، خوب نصیحتی ارشادی مسئله شرعی که بسیار خوب هم هست اما رسالت مسجد این نیست، رسالت مسجد رسالت جهانی است، برای آمادگی پذیرش عدل است، الان دنیا در حال حاضر بعد از انقلاب حالت دو قطبی پیدا کرده، آن طرفش کفر و الحاد و نفاق و بالاخره استکبار، استعمارگری در مقابل اسلام ناب، اسلام انقلابی، اسلام همراهی با مسئولیت، خوب این‌ها در قبال هم هستند، کار او چیست، کار او فساد است، بوده و هست و خواهد بود، خوب طبعاً نقطه‌ی مقابلش مشخص است مبارزه با فساد است، نه تنها مبارزه با فساد است بلکه قدم‌های مؤثر در جهت اصلاح جامعه بشری است، بحث یک کشور که نیست، اولین قدم این است که این تفکر به این معنی که حتی در فلان روستا پیش نماز امام جماعت محترم او در یک مسجد با مسئولیت جهانی است، بحث روستا نیست، منتها فعلاً در این نقطه از جغرافیایی فلان روستا است، اما مسجد یک جایگاه جهانی است، یک فرهنگ خاص است، یک سیاست خاص است، بر مبنای عدالت است، بر مبنای علم است، بر مبنای عقل است، بالاخره تمام این مشکلات دنیا این است که آن فرمول مسجد را عوض اینکه«لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَىٰ»[۱]باشند، یا بی خاصیتش کردند آن‌هایی هم که خیلی پرخاصیت بوده«مَسْجِداً ضِرَاراً وَ کُفْراً وَ تَفْرِيقاً …‌ وَ إِرْصَاداً لِمَنْ‌ حَارَبَ‌ اللَّهَ»[۲]؛ بناعلیه این قدم مؤثری است، اینکه آقا در آن بیانشان که خوب انقلابی شد، نهضتی شد، و این یک چیزی است که دنیا نمی‌پسندید، دنیا غافلگیر شد، قدم اولش پیروزی این نهضت است، قدم دومش ایجاد نظام اسلامی است، قانون اساسی یعنی نقشه راه، قدم بعدیش در تشکیلاتش دولت اسلامی است، دولت اسلامی، به لازمه‌ی دولت اسلامی باید جامعه اسلامی ایجاد شود، آن فرصتی را که شما در سایه‌ی دولت اسلامی حالا با هر درصدی که حساب کنیم به دست شما آمده است،آن «فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ»[۳]، حقیقت دین را در مسجد بشناسند، همراه این علم، همراه با تجربه مهارت، اساس مسجد اصلاً شکل هندسی مسجد که یک محراب دارد، محراب یعنی چه؟ یعنی محل مبارزه با کفر و شرک و نفاق و انحراف و ظلم و این‌ها، این محراب است، بناعلیه یک نیروی واجد شرایطی که مثلاً شیخ انصاری باشد با آن تفکر، با آن اندیشه، با آن اخلاق، با آن رفتار، ایشان در محراب می‌ایستد، خوب مستحبات قضیه هم که نگاه کنید آن‌هایی که اهل علم هستند، آن‌هایی که اهل فضل‌اند، آن‌هایی که اهل تقوا هستند، صف‌های اول را پر می‌کنند تا می‌رسد که تمام این مسجد پر می‌شود، صف به صف، مکبر تکبیر می‌گوید، بعد از آنکه امام تکبیر را گفت همه تکبیر می‌گویند، همه با امام به رکوع و سجده می‌روند، چه شد، این آزمایش و یک فرمول است، بناعلیه این شکل هندسی در واقع یک مهندسی برای جامعه است که وقتی می‌گوئیم جامعه اسلامی لزوم ندارد همه علامه باشند، بلکه آنچه که مهم است وارد این شکل مهندسی بشوند، آن مهم است و این هم در داخل مسجد خلاصه نشود، بالاخره آن کاسب، آن کارگر، آن کارفرما، آن اداری، آن خانواده، آن زن، آن شوهر، این‌ها از آن تفکر شیخ انصاری، از آن اندیشه‌ی شیخ انصاری، از آن علم شیخ انصاری، از آن تقوای شیخ انصاری ]بهره مند شوند[،باید دقیقاً برود در مسجد خلاصه نشود، جامعه ساخته شود،این کار کاملاً شدنی است منتها البته اول کارش سخت است.

ناپلئون آمد در کشورهای اسلامی و وارد مصر شد، بعد وقت نماز که شد این شکل مهندسی نماز را دید گفت ما آدرس را اشتباه آمده‌ایم، با این جامعه نمی‌شود درگیر شد، این صف‌های مخصوص، خوب بقیه‌ی امور را زیر نظر گرفت، بالاخره به این نتیجه رسید که این تبعیت فقط در مسجد است، گفت نه کاملاً می‌توانید، تبعیت نباید تنها در مسجد باشد، بالاخره جامعه اسلامی ساخته می‌شود دیگر فرق نمی‌کند، شما می‌فرمائید فقها می‌فرمایند شما هر موضوعی را که تعیین کنید اسلام روی آن حکم دارد، بناعلیه در این قالب مهندسی، انواع و اقسام مسائلی که می‌تواند بشر را نجات بدهد جامعه اسلامی ایجاد شود از مسجد، پیامبران علیهم صلوات الله،«لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ»[۴]، و مخصوصاً پیامبر آخرالزمان صلی الله علیه وسلم کار را از مسجد شروع کردند، امام علی علیه السلام در مسجد کوفه اسلام را پیاده می‌کرد، همان مسجد کوفه منتظر است برای فرزند امیرالمؤمنین علیه السلام حضرت مهدی علیه السلام که اسلام پیاده شود، شیوه کار باید کشف بشود و لذاست که قبلاً هم عرض کردم نه تنها در استان ، بلکه آن‌هایی که در دسترس شما هستند، در هر جا، در هر استانی، در هر شهرستانی، اگر امام جماعت موفق دارید، مسجد موفق دارید، بروید شناسایی کنید، ملاک‌ها را به دست بیاورید، رمزها را از آن‌ها بپرسید و عامل سریعی بشود برای اینکه این تفکر گسترش پیدا کند، منتها خوب طبعاً باید زمینه سازی برای ائمه محترم جماعت فراهم بشود، یعنی هم از جهت همکاری‌ها، هم از جهت آموزش‌های لازم، هم تجربه و مهارت، تجربه و مهارت را هیچ وقت فراموش نکنید، دانش تنها کافی نیست، ممکن است یک جوان با استعداد این دفترچه راهنمای رانندگی را یک مرور کند تمامش را حفظ کند، به او گواهینامه می‌دهند، نمی‌دهند، باید مهارت پیدا کند، وقتی هم مهارت پیدا کرد گواهینامه پایه یک می‌دهند، نمی‌دهند، این هم همین‌طور است، کار شما کار بزرگی است، اما مشکل است، بسیاری کشف می‌خواهد، بسیاری عادت می‌خواهد، بسیاری مهارت می‌خواهد، بناعلیه این‌طور نیست که حالا همان اول شما بتوانید یک تحولی ایجاد کنید، این کار نشدنی است، بلکه باید مثل خون بدن را که عوض می‌کنند، قطره قطره می‌گیرند، قطره قطره وارد می‌کنند، باید این کار را بکنیم، با صبر و حوصله، با دانش بنیان بودن، علمی بودن، بر اساس تقوا بودن، بالاخره در یک سیاست مطلوبی که نتیجه آن عدالت باشد که از خودش شروع کند.

امیدوارم که در این برنامه ان‌شاءالله موفق باشید و خواهید بود و با توجه به اینکه استان شما مردمی با گرایش‌های جالب مذهبی و اخلاقی هستند و وقتی صداقت را درک کنند و نیازی را درک کنند، منتها برای اینکه احساس کنند که دست خالی برنمی‌گردند اولویت‌های مسائل واقعاً کارشناسی بشود و وسیله امام جماعت، یا آن مبلغی در هر مسجدی هست اولویت‌هایی باشد که کسانی که به مسجد می‌آیند از آن اولویت بهره‌مند بشوند و بدانند که اینجا سهمیه‌ای دارند و از آن بهره‌مند می‌شوند، صرفاً وعده نباشد، حالا اولویت‌ها گاه یک روز مسائل اقتصادی، مسائل سیاسی،مسائل نظامی است فرق نمی‌کند، اما متناسب با نیاز افکار عمومی باید از آنچه که مبتنی بر فقه اسلام است، بر اخلاق اسلام است، بر سیاست اسلام است، به گونه‌ای باشد که با وقت کم و نظم در مسجد باشد، مسجدی وقتی می‌خواهد بیاید مسجد بتواند با همسایه‌اش اگر می‌خواهد وعده کند، اگر مهمان دارد یا جایی می‌خواد برود، یا کاری دارد بتواند وعده کند که این ساعت مسجد می‌رود، نماز جماعت اینقدر طول می‌کشد، تعقیبات اینقدر طول می‌کشد، صحبت اینقدر طول می‌کشد، پایانش هم این است؛ این خیلی می‌تواند به مردم دلگرمی بدهد.

بنده خدا قوت عرض می‌کنم، دعاگو هستم، ان‌شاءلله که موفق باشید، ولی این یک کار فوری نیست، یک کاری است که باید با حوصله انجام بشود، ان‌شاءالله که موفق باشید، صلوات بفرستید.

[۱] -سوره توبه،آیه ۱۰۸

[۲] – سوره توبه ،آیه ۱۰۷

[۳] – سوره توبه،آیه۱۲۲

[۴] -سوره بقره،آیه ۲۸۵

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *