بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران رهبر مسلمین جهان و سلام مجدد و خیر مقدم محضر شما عزیزان و همهی خدمتگزاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، خیلی خوش آمدید، چند لحظهای وقت شما را میگیرم امیدوارم آنچه خیر باشد خداوند بر زبانم جاری فرماید.
مطالب متفرقهای را عرض میکنم شما با هم پیچ و مهرهاش کنید و وصلش کنید، چیزی نیست که شما ندانید، بهتر از بنده میدانید.
دفع ضرراحتمالی وجوب عقلی دارد، عقل ضروری و در صحنه میدانی هم بسیاری از آنچه که حالت قانون به خود گرفته یا مخصوصاً مقررات برخواستهای ازهمین است، براساس دفع ضرراحتمالی است که مخصوصاً امسال در موضوع نه به تصادف تأکید شد و روی [قاعده]دفع ضرر احتمالی بود، اما به صورت کلی چه ضرر است تا دفع کنیم؟ و چه نفع است تا جلب کنیم؟ این تابع دیدگاه است، بنابراین در یک دیدگاه ، نفعش را در یک چیزمیبیند، دیدگاه دیگرصد وهشتاد درجه با آن مخالف است، پس بنابر این یکی ازجاهایی که حتماً باید اصلاح بشود، تا بقیهاش اصلاح بشود دیدگاه است؛
یک وقت دیدگاهی است با غفلت، خوب چون اصل دیدگاه با غفلت است نمیشود، تشخیص آن درست باشد، با غرور، با جهل، با جحد، آن میخواهد انکار کند،نمیخواهد بپذیرد، دیدگاه باید بر اساس دیدگاه عقلانی، دیدگاه وحیانی، دیدگاه انسانی، دیدگاه اسلامی، دیدگاه بصیرت وهوشیاری اصلاح بشود.
در این مقطعی که شما عنایت فرمودید تشریف آوردید سال جدیدی است ، اما به صحنهی جهان و ایران که نگاه میکنید روی دیدگاهها باید خیلی کار کنیم، نکند دیدگاه ما اشتباه باشد؟
انسان معجزهی خلقت است، انسان معجزهی خلقت است؟! بله انسان معجزهی خلقت است، رمز و رازهایی که در وجود این موجود خدا آفریده است ، انسان معجزه خلقت است و لذاست که اگر انسان به طریق صحیح، شناسایی بشود و به نیازهایش پاسخ صحیح داده بشود تمامش معجزه است، بالاترین مخلوق هستی است، فرشتهی امین وحی هم در این سیر فرو میماند، میگوید«لَوْ دَنَوْتُ أَنْمُلَةً لَاحْتَرَقْتُ»[۱]، نمیتوانم،بیش ازاین نمیشود من بالا بیایم، معجزه نیست؟!
اسلام هم معجزهی تاریخ است، اسلام یعنی همه رمزگشاییهای از انسان بوسیلهی اسلام میشود ، منتها انسانشناس،اسلام شناس، بعد هم شناخت تنها که به درد نمیخورد و قرآن کریم معجزه اسلام است و اولیاءالله و ائمه هدی اینها معجزههای قرآن هستند؛از امام رضا علیه السلام چقدر معجزه شنیدید؟ امام علی علیه السلام معجزهی قرآن است، چقدر شنیدید؟تا دیدید؟ منتها شرطش این است که نه به اسم اسلام قناعت بشود«لا يَبقى مِن القرآنِ إلاّ اسمُهُ»[۲]، اسمش مسلمان است، اینکه دردی را دوا نمیکند، در شناسنامه اسمش فلان است،همچنان که از جهت انسانی، انسان بالفعل شود ، از جهت اسلامی ، مسلمان بالفعل شود، آن وقت میفهمیم که اینها معجزه هست.
ازآقا شیخ رجبعلی خیاط قدس سره که آن هم جزء معجزات بود، نقل است که از زمان رضا شاه لعنت الله علیه گفت از فلان نقطهی تهران حرکت کردم تا چهارراه سیدعلی آمدم فقط دو نفر را به شکل انسان دیدم.
ما چند سال است که در رسانه ملی راجع به انسان و اسلام ، یک برنامهای است که البته رسانه ملی آن را در حاشیه قرار میدهد دیگر، این خیلی جای گلایه است، ما تذکرهم دادهایم، گل وقت را به برنامههای سرگرمی میدهند،حالا این چه مدیریتی است که ، برنامهی زندگی پس از زندگی را ، با برنامهی محفل قرآن ، هر دو را در یک ساعت قرار دادند، آن هم چه زمانی؟ زمانی که نصف جمعیت کشور که جنبه شرقی دارد فقط باید بروند افطاریشان را درست کنند و نمیتوانند گوش کنند که حالا هر چه هست من به اینها کار ندارم، من به این کار دارم که این برنامهها یک شمایی، یک نمایش مختصری از آن انسان و از آن اسلام یک چیزی را نشان میدهد ، که آنهایی که باز تخصص دارند بتوانند توسعه بدهند.
معجزات قرآن که منحصر در این نیست، اهل تفسیر میدانند، زوایای مختلفی دارد که از زوایای مختلف قرآن معجزه هست، تحدی کرده، هزار و چهارصد سال هم هست که ایستاده تو میدان و همه دشمنها را هم ناکام گذاشته است، و چون دشمنان از این راه نمیتوانند تعرض کنند ، از انواع شیطنتها،قتلها،غارتها،دزدیها و از راههای دیگر به اصطلاح جلو میآیند، بنابر این زوایای مختلفی دارند، حالا میگویند جهت بلاغت، از جهت فصاحت، از جهت اخبار غیبیه، از جهت علمی؛چندی قبل بود یکی از کشورهای اسلامی از بالاترین مقام جنین شناس دعوت کرد که بیاد و نسبت به اظهاراتی که در قرآن راجع به جنین هست ] اظهار نظر کند[، او اول علاقهای نداشت که بیاید، بعد که آمد وقتی این مطالب را دسته بندی کردند و به او دادند بُهتش زد، گفت این مطالبی که در تاریخ کسی بداند نبوده است، بعد هم در روسیه، درمجمع دانشمندان ویژه جنینشناسی مسائل را مطرح کرد، حالا من کم حافظه هستم، چون من سی و هفت نفر از دانشمندان اسلامی اختیار کردند، خود او هم بعد مسلمان شد، و از این قبیل.
بنابر این زوایای مختلف [دارد]، حالا این زاویه هم در یک برنامهای که شما درهمین شبها و روزهای گذشته حتماً دیدهاید، آن نوجوان سیزده سالهای که اهل شیروان است ، بالاخره با همهی آن شناسه و شناسنامه و نمیدانم آگاهی کافی که هست میشناسند دیگر، در محفل قرآنی همه هم اهل خبره هستند، ظاهر قضیه را که نگاه میکنید این جوان به اصطلاح اوتیسم دارد و عقب مانده است، این ظاهرقضیه است،اسمش هم امیرعلی است، این امیرعلی عزیز اصلاً حرف نمیزند، میشنود ولی حرف نمیزند، به انواع و اقسام صحبتها و اصواتی که پخش میشود میشنود ولی نسبت به هیچ کدام عکس العمل نشان نمیدهد، ابدا، ملاحظه فرمودید، اما او که نه سواد دارد، نه با کسی حرف میزند، نه تحصیلاتی دارد، هیچی ندارد، اما قرآن را که وقتی میخوانند و از هر جای قرآن که باز کنند حتماً دیدهاید دیگر، از هر جای قرآن که باز کنند که باز در آزمایشهای مختلف، بوسیله هر کسی که باشد از هر جای قرآن که باز کنند و شروع به خواندن کنند بلافاصله قرآن را دستش بدهند، دست میآورد روی همان ]آیه[ میگذارد، این یعنی چه؟ مهمتر از این ترجمه آیات قرآن را به فارسی میخوانند بلافاصله آن سورهای که آن آیه قرآن نوشته شده است دست روی آن میگذارد.
بالاخره سال جدیدی را شروع میکنیم با دیدگاه جدیدی شروع کنیم ، که نفع ما چیست، ضرر ما چیست، اگر بخواهیم دفع ضرر احتمالی کنیم چه کار کنیم؟ بله ،با کدام دیدگاه؟ حالا در صدها نمونهای که از زندگی پس از زندگی، یعنی انسان دیگر، یعنی انسان، انسان این حجم و این وزن این نیست، این بدن است، اما خود انسان که این نیست که ، صدها نمونه را در ظرف چهار پنج سال نشان بدهد، این هم برنامه پژوهشی است، جهانی است، بین المللی است، زحمت میکشند، آنهایی که زحمت میکشند خوب زحمت میکشند و آنهایی که ]برای پخش این برنامه [ برنامه ریزی میکنند بد برنامه میگذارند، این برنامهای است که اگر درست تنظیم بشود و بالاخره صاحب نظرهای فلسفه داریم، تفسیر داریم، حکمت داریم، عرفان داریم، سیر و سلوک داریم، از انسان چیزهایی را میدانند، خوب همه مدعیها را دعوت کنند در یک گل وقت محاجّه کنند، این بر همهی دنیا اتمام حجت میکند به عنوان یک برنامه حاشیه [قرار داده شده]، تازه آن هم یک تنبیهی هم میکنند کسانی که در این شرکت کنند] کسانی که می خواهند این برنامه را ببینند[، چون هر برنامهای که هست میگویند ساعت فلان، خوب سر ساعت فلان ]دقیقاً پخش میشود[، ] اما ساعت پخش این برنامه را [ میگویند حوالی ساعت پنج، گاهی پنج دقیقه به پنج، گاهی یک ربع بعد از پنج ] پخش میشود[، این یعنی چه؟ یعنی تنبیه، هر کس اینجا بنشیند وقتش را ضایع میکنیم، این است، چرا اینطور؟ حالا در صدها نمونه، خیلی اجلایی که در ظرف این چهار پنج سال نشان داد ، یکی از برنامههای همین روزهای گذشته بود، آقای محترمی که در تهران به کما رفته بود و بعد به نحوی او را برگرداندند، گفت که من به بزرگترین بیمارستان غرب کشور که در کرمانشاه بود رفتم، خوب آنکه رفته آنجا چه کسی بوده است؟ روح انسان است، او انسان، انسان شناسی باید این را لحاظ کند، نه که حیوان اقتصادی، لازمهاش هم همین وحشی گریهایی است که میکنند، حیوان اقتصادی، گرگها و سگهای هار سر لاشه مردار میشوند، انسان حیوان اقتصادی میشود، نتیجه هم همین است که در دنیا هست، این که انسان نیست ، با کدام دیدگاه؟!؛
گفت من رفتم بیمارستان کرمانشاه بعد اطلاعاتی که الی ماشاءالله از آنجا کسب کرده بود، وقتی هم که این را به کرمانشاه بردند پانزده کیلومتر مانده کادر پزشکی و رئیس محترم آمدند و از آنجا چشماهایش را محکم بستند، هیچ کدام هم تا به حال چنین آدمی را ندیده بودند که بگوید این آنجا رفت و آمدی داشته است، کسب اطلاعی داشته است، ندیده بودند، بعد او را بردند با چشم بسته این سمت چپ، آن سمت راست، آن جلو و مقابل و پشت سر، آنقدر گفت که همه بُهت زده بودند، از کجا میگوید، این آدم چه کسی است؟این انسان است، اما این هر دو قضیهای، هر دو قضیه، آن راجع به قرآن کریم، راجع به انسان شریف؛ آنجا هم وقتی چشمانش را باز کردند چه خود او چه دیگران خیلی گریه کردند، خود آقای موزون هم که خدا حفظش کند محقق ، دست به گردن کرد و خیلی گریه کردند؛ در محفل قرآن هم که آن امیر علی عزیز، آن معجزهی قرآنی را نشان میداد، خیلیها گریه کردند، کاش دل ما هم بشکند یک بار گریه کنیم، حقایقی که اینطور جلوه میکند بر دنیایی که اسیر مادیت شده است، اینها حجت است، اینها را چه تعبیر میکنند ما چه تصمیمی داریم، دفع ضرر در این دیدگاه چه معنی میدهد، یعنی این چند روز دنیا حالا اسمم را هرچه میخواهید بگذارید، هر چه بگوئید، اینها دردی را دوا نمیکند، برای آنجا چه دارم؟ آنجا نه اسماء، نه القاب و نه انصار، هیچ کدام جواب نمیدهند، این قرآن کریم پُراست، آنچه که جواب میدهد چیست؟ در همین برنامهها، در همین برنامههای زندگی پس از زندگی فکر کنم اواسط ماه مبارک رمضان بود ، موردی را که حتماً دیدهاید، آن آقایی که به تجربههای قبل از مرگ در آن عالم رسیده بود گفت به یک جایی رسیدم که جمعیت عظیمی بود،چه جمعیت عظیمی، حالا میلیون یا بیشتر از میلیون، اینها اینجا چه کار میکنند؟ گفتند اینها اینجا مطالبه میکنند، از چه کسی مطالبه میکنند؟ گفت آن انتها روی سنگی یک آقایی را نشان داد گفت این آقا مسئول بوده و اینها همه مطالبه گر هستند، «وَقِفُوهُمْ ۖ إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ»[۳] مسئول بوده و مسئولیتی را پذیرفته و اینها حقوقشان ضایع شده است، هر کسی باشد هرچی باشد ،هست دیگه؛ حتی خارج از این برنامهها آن برنامه به اصطلاح مستند، منقول است، مستند منقوله نوشته هم است، من مستند حرف میزنم، به نظرم در اصفهان بود ، گفت که درعالم رؤیا ، یک شهید بزرگواری را من در خواب دیدم و آن شهید بزرگوار آن آقایی که در رؤیای ایشان را دیده گفته که این حکم برات من را نوشتهاند اما ورود من مانع دارد، چه مانعی دارد؟ ورود من مانع دارد که من در مقامی در آموزش و پرورش بودم و یک خانمی هم مثلاً دبیر بوده، مدیر بوده،حقش ضایع شده، خوب با همهی حفظ این سمت گفتند رضایت او شرط است، حالا به کسی که ایشان را در عالم خواب دیده، توصیه میفرماید میگوید که آدرسش این است، تلفنش این است، اگر او را از من راضی کنید مشکل من حل میشود، بعد ایشان میگوید از خواب بیدار شدم و چون معرفی کرده بود هم خودش را و هم آن خانم را، برادر شهید را از نزدیک دیدیم و گفتم من چنین پیامی دارم هر دو با اتفاق هم رفتیم آدرس آن خانم را پیدا کردیم و جریان را به او گفتیم چنین جریانی است و شما یک بزرگواری کنید، گفت نه من چه بزرگواری کنم، آبروی مرا بردند، حق مرا ضایع کردند، گفت تا نصف مال آن ] شهید ] را به شما میدهیم ، گفت نه من راضی نمیشوم.
بله، دفع ضرر احتمالی بر این دیدگاه که ما انسانیم و مسلمانیم، اگر انسان میبودیم و اگر مسلمان میبودیم، اصلاً مشکلی بروز نمیکرد، چون این طرح و برنامه الهی برای این است که مشکلی حاصل نشود، امام فرمود اگر همه پیغمبران با هم زندگی کنند یک مشکلی هم پیش نمیآید، چرا ؟ پیش نمیآید دیگر ، کدام نفع و کدام ضرر؟ حالا ملاحظه میفرمائید وقتی بحث آمار مسلمانها با کشورهای بیش از پنجاه کشور به اصطلاح اسلامی یا ننگ اسلامی، کدام کشور اسلامی؟ «وَٱلَّذِينَ إِذَآ أَصَابَهُمُ ٱلۡبَغۡيُ هُمۡ يَنتَصِرُونَ »[۴]،اگر کسی بخواهد علیه شان،علیه حق، علیه حقوق،علیه انسان، علیه قرآن، سرکشی کند،«هُمۡ يَنتَصِرُونَ»[۵]، سر جایش مینشانند، با یک اخم خاتمه میدهند؛ خوب هفتاد و شش سال یک کشوری را آن هم با این شیوه ، یعنی از همان اول تضمین شده یعنی همهی این دولتمردها و همین اسماء و القابهای بینالمللی که فرق نمیکند ، میخواهد رؤسای دولتهای پُر ادعا باشند که ذرهای شرف ندارند، میخواهد سازمان مللش باشد، میخواهد شورای امنیتش باشد، میخواهد دادگاه لاههاش باشد، میخواهد حقوق کودکش باشد، میخواهد حقوق بشرش باشد، همهی اینها شکلک بازی در میآورند، یعنی برای اینکه هم بکُشند، هم ویران کنند، هم نسلی را از بین ببرند، آن سازمانهای جهانی مأموریت دارند نمایشی یک حرفهایی بزنند که مردم جهان را سرگرم کنند تا او که نماینده یشان که نتانیاهو احمق است بکُشد و نسل را از بین ببرد و اینها از دور نگاه میکنند، کدام سازمان ملل؟ چطور شد یک طرفه غش میکنند، بویی از انسانیت نبردند، اما در عین حال در میان جمعیتهای مردمی در آمریکا باشد، در اروپا باشد، در کشور شرقی باشد، غربی باشد، ملاحظه میکنید آنهایی که انسانند و احیاناً آنهایی که مسلمانان هستند ، تا پای جان دفاع میکنند، سرنوشت جوانهایی که از مظلوم دفاع میکنند، از جهت تحصیلاتشان، از جهت آیندهشان ، بد رقم میزنند، اخراجشان میکنند، آنوقت آن دانشجو چه کار میکند، برای اینکه بفهماند که ما وقتی انسان شدیم حالا هر کسی هست، هر جا هست، وقتی انسان شدیم زندگی آینده برای ما معنی نمیدهد با این همه ظلمی که میکنند، مدرک تحصیلی خودش را پاره میکند و میاندازد دور میگوید شما میخواهید خرابش کنید من خودم دور میاندازم، من چنین تحصیلی را نمیخواهم که وقتی انسانیت نباشد دانشمندش از همه احمقتر است.
بنا بر این باید وارد یک دیدگاه جدید بشویم، خدا بر ما اتمام حجت کرده و فلان حزب و فلان گروه و فلان سلیقه، مگر ما نوکر او هستیم، مگر ما برده او هستیم، ایمان ما پس کجاست؟ اسلام کجاست؟ قرآن ما پس کجاست؟ ما انسان میپرستیم، کاش انسان باشد حیوان درنده میپرستیم!! یعنی باید موضع سیاسی ترامپ یا بایدن یا نمیدانم دیگری و دیگری مشخص بشود و از او تقلید میکند، مطیع اوهست، به خدا کاری ندارد، به پیغمبر کاری ندارد، با قرآن کاری ندارد ، نماز هم میخواند، این اسمش را چه باید گذاشت؟ چرا اینطور؟ هر یک انسان، یک انسان، ارزشش بالاتر است از همه آنچه که در این منظومهی شمسی آفتاب میتابد، چرا آنها همه مقدمه هستند، این انسان مهم است، اینها ارزش انسان را کجا بردند؟
قرآن است که میفرماید«وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا»[۶]، این دیدگاه ، از کجا باید شروع کنیم؟ اما بخواهند یا نخواهند ، باطل در این جریان که رسوا شده، زمین گیر میشود، شکست میخورد و حق پیروز میشود، اما کدام تاریخ؟ آیا در سطح جهان که حالا یک گوشهاش فلسطین مظلوم است، غزه مظلوم است، لبنان مظلوم است، در سطح جهان این همه ستم میشود، این همه حق کشی میشود، آب را، نان را، دارو را، با هواپیما ] به جنگ [بچههای شیرخوار و زنها ] میروند[ بعد خود آنها ادعای حقوق بشر هم میکنند، همهی آنها هم به این نتانیاهو احمق وکالت دادند که این کارها را بکند، بدون اجازه دادگاه لاهه و سازمان ملل و شورای امنیت و حقوق بشر و حقوق کودک این کارها را نمیتواند بکند، چطور شد در یک مسئلهای که صرفاً افترا بود و افترا از نظر حقوقی، از نظر قانونی،هرکسی که مدعی امری بشود و نتواند اثبات کند مفتری است و مفتری باید تعقیب بشود، خوب دو سال قبل برهمین اساس آمدند یک ادعایی کردند به عنوان مهسا امینی، ادعایی که هیچ دلیلی همراهش نبود، تا آخر، تا الان، تا الان یعنی طرف باید به عنوان مفتری تعقیب میشد ، اما در همین کشور عدهای ریختند و صد نفر از بهترینها را مفت ]به شهادت رساندند[،تعقیب نکردند که نکردند صد نفر از بهترینها و شایسته ترینها را با زجر به شهادت رساندند و چقدرها آسیبهای اقتصادی و مالی و پولی رساندند که چرا حقوق بشر ضایع شد، برای یک کاری که نه تنها نشد بلکه خودش افترا بود قابل تعقیب! اینها به اتکاء چه کسی این کارها را کردند، به اتکای همان سازمان ملل، به اتکاء همان کشورهای پُرادعا و همان حقوق بشر،«وَبَدَا لَهُمْ مِنَ اللَّهِ مَا لَمْ يَكُونُوا يَحْتَسِبُونَ»[۷]، یعنی چه، یعنی آن پرونده ما را که فردای قیامت میآورند ، که باید از آن دفع ضرر کنیم یک چیزهایی ظاهر میشود ، که اصلاً من اهلش هم نبودم، صدها، هزارها خون مظلوم، من خونی نریختم، بله شما خون نریختید، سکوت کردید یا نکردید، فریاد زدید یا نزدید، کمک کردید یا نکردید، در سایهی این سکوتها، این بیتفاوتیها، این نا انسانیها، این نامسلمانیها، آنها این کار را میکنند، پس تنها او این کار را نکرده، او به کمک بنده و شما این کارها را کرده است،«وَبَدَا لَهُمْ مِنَ اللَّهِ مَا لَمْ يَكُونُوا يَحْتَسِبُونَ»[۸]، یک چیزهایی در پرونده فردای قیامت در میآید که اصلاً حسابش هم نمیکردم که مگر من به عنوان قاتل، آن هم قاتل صدها، هزارها معرفی میشوم، چطور از خودم دفاع کنم؟ اینها حقایقی است که در معنای انسانی و در معنای مسلمانی جلوه میکند.
امیدواریم که کار امسال را بر این اساس شروع کنیم، این در حالیست که جایگاه شما به عنوان خدمتگزاران، دولت خدمتگزار دیگر، در سیستم دولت خدمتگزاری چیز تعارفاتی که نیست که شما خدمتگزاران به نظام جمهوری اسلامی و مظلومین عالم و بر اساس قانونی که با تخصصهای لازم از اسلام استنباط شده، کار شما عبادت است، خیلی به خود ببالید، خیلی قدر خودتتان را بدانید، شما سرمایهی بزرگ این جامعه انسانی و اسلامی هستید که واقعاً مایهی افتخارند، این مردم ایران عزیز که این انقلاب را انجام دادند و با همه سختیها و مشکلات همیشه از من و شما هم جلوترند، شما خدمت به این مردم میکنید، غیرمستقیم خدمت به اسلام میکنید، خدمت به حق میکنید، خدمت به مظلوم میکنید، این سرمایه را ارزان نفروشید.
صلوات بفرستید.
[۱] – فقه و احکام دین / الله شناسی جلد اول / [جلد اول] / مبحث سوم و چهارم; خدا را مىتوان ديد / ديدار پيغمبر اكرم خدا را در شب معراج، و وحىِ به او
[۲] – يَأتي علَى الناسِ زَمانٌ لا يَبقى فيهِم مِن القرآنِ إلاّ رَسمُهُ و مِنَ الإسلامِ إلاّ اسمُهُ ، و مَساجِدُهُم يومَئذٍ عامِرَةٌ مِن البِناءِ ، خَرابٌ مِن الهُدى ، سُكّانُها و عُمّارُها شَرُّ أهلِ الأرضِ ، مِنهُم تَخرُجُ الفِتنَةُ ، و إلَيهِم تَأوِي الخَطيئةُ ، يَرُدُّونَ مَن شَذَّ عنها فيها ، و يَسُوقُونَ مَن تَأخَّرَ عنها إلَيها ، يقولُ اللّه ُ سبحانَهُ : فَبِي حَلَفتُ لَأبعَثَنَّ على اُولئكَ فِتنَةً تَترُكُ الحَليمَ فيها حَيرانَ ! نهج البلاغة : الحكمة ۳۶۹٫
[۳] سوره صافات آیه ۲۴
[۴] -سوره شورا،آیه۳۹
[۵] -همان.
[۶] -سوره مانده،آیه۳۲
[۷] -سوره زمر،آیه ۴۷
[۸] -همان.