خانه / نمازجمعه / متن خطبه ها / مشروح بیانات نماينده ولی فقيه در خراسان جنوبی در خطبه های نماز جمعه بيرجند ۱۴۰۰/۱۱/۰۸

مشروح بیانات نماينده ولی فقيه در خراسان جنوبی در خطبه های نماز جمعه بيرجند ۱۴۰۰/۱۱/۰۸

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، متن کامل بیانات حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید علیرضا عبادی در خطبه های نماز جمعه بیرجند ۱۴۰۰/۱۱/۰۸ جهت بهره برداری عموم منتشر گردید.

 

 

خطبه اول

 

اَلسَّلامُ عَلَیکمْ وَ رَحْمَةُ اللَّه

بسم الله الرحمن الرحیم

اَلْحَمْدُ للهِ الأوَّلِ قَبْلَ الاْنْشاءِ وَالاْحْياءِ وَالاْخِرِ بَعْدَ فَناءِ الأشْياءِ الْعَليمِ الَّذي لا يَنْسى مَنْ ذَكَرَهُ وَلا يَنْقُصُ مَنْ شَكَرَهُ وَلا يَخيبُ مَنْ دَعاهُ وَلا يَقْطَعُ رَجاءَ من رجاه والصلاة و السلام علی اشرف الانبیاء والمرسلین محمدٍ(صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ علی آلِه الطیبین الطاهرین المعصومین) و بعدُ اوصیکم یا عباد اللَّه و نفسی بتقوی اللَّه

خودم و همه شما عزیزان را به رعایت تقوای الهی که تنها زاد سفر آخرت است یادآوری می کنم، اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَيِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الكِتابَ وَالميزانَ لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ[۱]

 

همه اهل خرد می دانند که سراپای این جهان قانون است، هم امور مربوط به سخت افزار جهان هستی تمامش قانون است و هم آنچه که مربوط به نرم افزار هستی می شود بنابراین آن کاری، آن حرکتی، آن فکری و آن ایده ای به ثمر می رسد که قانون ذیربط را رعایت کند و نیکبختی انسان و خوشبختی جامعه از این مستثنا نیست.

هر انسانی، هر جامعه ای، هر مردمی آرمانی دارند که خوشبخت باشند، نیکبخت باشند، به خیر باشند اما این یک اتفاق نیست، این یک حرکت قانونمند می خواهد، خداوند متعال که پیامبران را فرستاده است اول لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَيِّناتِ[۲] آن ها را با حجت فرستاده است و من و شما و هر انسان و هر جامعه ای در هر کاری که می خواهد بکند باید بینی و بین الله بر اساس حکم فطرت و عقل و وحی حجت داشته باشد وانگهی کتاب یعنی علم باید هر کاری که می خواهد بکند در سیستم علمی مربوط به آن انجام بدهد، نمی خواهد به نتیجه برسد؟ خب اگر خارج از علم باشد نمی شود، هرگز هم به نتیجه نمی رسد، لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَيِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الكِتابَ[۳] و دیگری قانون است، وَالميزانَ، قانون؛ در هر جریانی که قانون آسیب ببیند زمین گیر می شود، طبیعیست دیگر، شما همان خودرویی را که سوار هستید، یک لحظه اتصال برقش قطع شود، چه می شود؟ یک لحظه باد لاستیکش خالی شود، چه می شود؟ ببینید، همه امور اینطوریست.

هر چیزی قانون مربوط به خودش را دارد و به هر آرمانی می شود بر اساس قانون رسید، تقوا هم همین است، همه امور قانون دارد، حرف زدن قانون دارد، ندارد؟ من یک وقتی تصور می کردم مثلاً حرف زدن را بچه دو ساله سه ساله بلد می شود، الان بعد از ۸۰ سال می بینم من هنوز حرف زدنم را بلد نشدم، کدام حرف زدن؟ چرا در حرف زدنم تقوا را رعایت نمی کنم؟ چرا با زبانم مردم را می گزم، چرا با زبان خودم فساد ایجاد می کنم؟ و ده ها قضایای دیگر و فقط این نیست، نگاه کردن حکم دارد، قدم برداشتن و قلم برداشتن هم احکام و قانون دارد، وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْمِيزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ[۴]، اگر آن آرمان جامعه نیکبخت را می خواهیم باید اینچنین کنیم و همه باید توجه داشته باشیم، هشدار هشدار، توجه توجه، آن این است که ما هر جا که قانون شکنی می کنیم که به آن به بغی یعنی سرکشی از قانون تعبیر می شود این را به ضرر خودمان انجام می دهیم و متوجه نیستیم، يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا بَغْيُكُمْ عَلَىٰ أَنْفُسِكُمْ[۵]، این خلاف، این قانون شکنی، این دزدی، این خیانت این بدگویی، این پیروی از ستم، این ها همه و همه به ضرر خودت است و کجا می شود با این به جامعه ایده آل رسید؟ جامعه ایده آل قانون دارد و سرکشی و شکستن قانون یعنی به ضرر خود کار کردن، من بعد از هشتاد سال هنوز نمی فهمم نفع و ضرر من در چیست، نمی فهمم دیگر، اگر می فهمیدم که اینطور نبود و به ضرر دیگران هم هست، کار بد را من انجام می دهم اما ضررش به جامعه می رسد.

وَاتَّقُوا فِتْنَةً لَا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْكُمْ خَاصَّةً[۶]، توجه داشته باشیم که صحبت ما، موضع ما، فرهنگ ما، سیاست ما، مسائلی که من انجام می دهم این ها آسیبش به دیگران هم می رسد، قبول نداریم؟ و یک مقدار روی این مسئله امعان نظر و آن این که متخلف از قانون نه خودش متوجه کار بدش است، متاسفانه بسیاری از جوامع هم بدی کار او را نمی فهمند، درک نمی کنند، اگر درک می کردیم خیلی خوب بود، درک یعنی درد، بی دردی بزرگترین درد ماست، کسی که دارد قانون را می شکند آیا توجه دارد و آیا ما توجه داریم که همان صدها نه، هزاران نه، ده ها هزار مورد زندگی خودش را که به برکت جامعه، به برکت قانون خواسته های او انجام می شود و ادامه حیات می دهد و از همه امتیازات بهره می گیرد به این توجه ندارد.

در کشور این همه وزارت خانه ها است با همه عواملی که دارند کار می کنند و بقیه سازمان ها و افراد و اشخاص که بر اساس یک جایگاه قانونی که حالا هیچی هم قانون بیرونی نباشد قانون وجدان و عقل هست دارند خدمات می دهند، امکانات می دهند که حالا هر یکی از آن ها باز خودش از نظر تعداد جمعیت ها که دارند خدمات می دهند صدها هزار نفر هستند، حالا مثلاً امنیت، حالا تو هر که هستی یا من هر که هستم در هر کجا هم هستیم و من قانون شکنی می کنم همانطور که همه وزارت خانه ها، همه سازمان ها، همه اشخاص به صورت کلی به جامعه خدمات می دهند به من و توی شخصی هم خدمات می دهند یعنی چه؟ یعنی من شخص و توی لحظه به لحظه چه توجه دارم، چه ندارم ده ها هزار نوع از قانون بهره مند می شوم در همه امور زندگی، حالا توی ده ها هزارش یکی مثلاً مسئله امنیت است، این امنیت را که تعیین می کند؟ که ایجاد می کند؟ که تولید می کند؟ امنیت تو در برابر این همه مفاسد، تعدی و تجاوزی که در دنیا  وجود دارد، تو در یک بستر امن هستی و در هر لحظه می دانی نیروهایی که در این کشور برای تو شب و روز لحظه به لحظه به صورت شیفتی امنیت را چه در مرز ها و چه در داخل شهرها ایجاد می کنند فرقی نمی کند وانگهی با چه هزینه ای؟ صدها هزار شهید داده می شود که تو امنیت پیدا کنی، غیر از این است؟ مسائل اقتصادی همینطور است، مسائل فرهنگی همینطور است، تحصیل فرزندان همینطور است، انواع و اقسام تولیداتی که به دست تو می رسد طبق قانون همینطور است و الا ماشاءالله که بیان این مطلب کار مشکلی است و لذاست که من این را به هوشیاری مخاطب واگذار می کنم و الا بیان این کتاب ها لازم دارد، بعد از همه سو دارد خدمات می گیرد بر اساس قانون و اگر یک جا هم تاخیرصورت گیرد داد او در می آید و طلبکار است، از چه کسی طلبکار است؟ اما نوبت به خودش که می رسد قانون شکنی می کند، اسم این را چه می گذارید؟ از این نوع بدتر هم موجودی هست؟ از این نوع بدتر، باید هم شخص توجه داشته باشد که چه می کند و هم جامعه توجه داشته باشد که آن کسی که خلاف می کند قانون می شکند این چقدر چهره زشتی است و متاسفانه هم خودش بی تفاوت است هم بسیاری از جوامع بشری بی توجه هستند.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ، إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ، إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ[۷]

 

خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

اَلْحَمْدُ لله، اَلْحَمْدُ للهِ الأوَّلِ قَبْلَ الاْنْشاءِ وَالاْحْياءِ وَالاْخِرِ بَعْدَ فَناءِ الأشْياءِ الْعَليمِ الَّذي لا يَنْسى مَنْ ذَكَرَهُ وَلا يَنْقُصُ مَنْ شَكَرَهُ وَلا يَخيبُ مَنْ دَعاهُ وَلا يَقْطَعُ رَجاءَ من رجاه والصلاة والسلام على اشرف الانبیاء والمرسلین محمدٍ (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ و آلهَ)

اللهم صلّ علی محمد ، و علی و فاطمة و الحسن و الحسین و علی علی بن الحسین و  محمد بن علیٍّ  و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علیٍّ ابن موسی و محمد بن علی  و علی بن محمد و الحسن بن علی و الحجة القائم المهدی صلوات الله علیهم اجمعین و بعدُ اوصیکم عباد الله و نفسی بتقوی الله، اللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ الاحیاء منهم و الاموات

و بعدُ اوصیکم عباد اللَّه و نفسی بتقوی اللَّه، مجدد خودم و همه شما عزیزان را به تقوا توصیه می کنم که تقوا هم دنیای ما را آباد می کند، تأمین می کند و هم تنها زاد و توشه آخرت ماست و شرطش این است که از هواهای نفسی آزاد شویم، به دنباله مطلب خطبه قبل، همه باید توجه داشته باشیم که عامل قانون شکنی یا جهالت است یا استبداد است که مظهر تام جهالت است و یا اضافه بر استکبار است که دست بیرونی برای قانون شکنی دیده می شود و لذاست که ملاحظه می کنید حالا یک عده که جهل بسیط دارند و اشتباه می کنند بحث دیگری است اما آنهایی که متوجه هستند و قانون شکنی می کنند این ها به نحوی به بیرون و دشمن بستگی دارند و قانون شکنی می کنند و ترویج قانون شکنی می کنند حالا یا مستقیما یا با نوع کارشان، با نوع و شیوه رفتارشان، باید با بصیرت ما آنها را کنترل کند اما اصل قانون شکنی از بیرون بر ما تحمیل می شود منتهی آن هایی که متاسفانه نادان و جاهل هستند بیشتر تحت تاثیر بیگانه قرار می گیرند تا آن کسی که خودش را به خواب می زند، می داند و و در واقع برای دشمن نوکر معابی می کند.

گلدستون مسیحی در تاریخ خودش در مقابل لرد های بریتانیا قرآن را کف دست گرفت و به جهانخواران خطاب کرد که« ما باید بر دنیا مسلط شویم، بر مردم دنیا باید مسلط شویم اما این کتاب قرآن تا بر جامعه ای حاکم باشد ما نمی توانیم مسلط شویم، اول کاری که در برنامه ما باشد باید این مانع را از سر راه برداریم، البته قرآن را نمی شود از میان مردم مسلمان جمع کرد ولی می شود قانون قرآن را از میان مردم برداشت.»

عنایت می فرمایید، این جمله ها برای سرنوشت شما گفته شده و قانون شکنان عمده جهانی که جهانخواران و مستکبرین هستند اصلاً کارشان این است و برای سلطه بر هر جامعه ای هم قبلاً قانون شکنی را در میان آن ها ترویج می ‌دهند و بعد بر آن ها مسلط می‌شوند، این در حالی است که آن ها برای گول زدن به شیوه های مختلف بسیار فنی تبلیغات می کنند، ادعا می کنند، حقوق بشر و قانون را مطرح می‌کنند، همه این ها هم برای گول زدن است، از کجا می گوییم برای گول زدن است؟ از سوابق خودشان است.

این اروپایی‌های جهانخوار و وحشی و مستکبر این ها یک بیوگرافی خیلی خوبی دارند دیگر، روشن است، حالا از جنگ های صلیبی وحشی گری آنها که انسان ها را داخل روغن زیتون سرخ می کردند تا آنچه که اَینشتَین گفت که من برای پروفسور حسابی احترام قائلم که وقتی ایرانی ها متمدن بودند ما اروپایی ها آدم می خوردیم از اینجا بگیر تا به اصطلاح آنچه که به عنوان کشف قاره آمریکا مطرح می کنند و دروغ ها و افسانه هایی که می سازند آمریکا قبلاً هم کشف بوده این ها رفتند آنجا طرح و برنامه و دروغ هایی را ضمیمه کردند بعد ایالت متحده آمریکا را ساختند، سفیدپوستان ایالات متحده آمریکا اروپایی هستند، چطور شد این ها توانستند در آنجا حکومت ایجاد کنند، از ۶۰ تا ۸۰ میلیون نفر از مردم بومی آمریکا را قتل عام کردند و روی قبرشان ایالات متحده آمریکا را ساختند، حالا شما با این ها روبرو هستید، حواستان باشد، ایالات متحده این ها هستند دیگر، کشورهای اروپایی با سوابقش حالا یا انگلیس، فرانسه و آلمان، انگلیس در سلطه ای که پیدا کرده بود که می گفت خورشید در کشور بریتانیا غروب نمی کند، خون مردم را مکیدند، کشورهای مختلف از جمله خود آسیا و خود ایران، شما ببینید حدود ۱۰ میلیون نفر جمعیت ایران را از گرسنگی به خاطر نابود کردن ارزاق عمومی و جلوگیری کردن از غله از سمت شرق و غرب حدود ۱۰ میلیون ایرانی را که نصف جمعیت آن روز بود این ها کشتند، سوابقشان این است دیگر، حالا با کشورهای دیگر چه کردند؟ تا با خودشان چه کردند؟ جنگ بین المللی اول و دوم که ایجاد کردند چند میلیون؟ اگر اشتباه نکنم ۵۰ میلیون ضایعات داشته، حالا لوازم و عوارضش را هم ببینید که این ها با خودشان چه کردند، تازه همین چندی قبل بود، چند ماه قبل بود، در نظر دارید؟ قبرهای دسته جمعی کودکانی که بومی بودند و به اسم آموزش گرفتند در مدارس شبانه روزی که حالا در کانادا بود، در فرانسه بود، در آمریکا بود، دیدید که، تلوزیون هم بارها این را نشان داد این کودکان را از مادرانشان گرفتند هرگز هم به دامن مادر برنگشتند آنها را زیر شکنجه ها و سوء استفاده ها کشتند، دفن کردند، قبرهایشان حالا پیدا می شود که متاسفانه کلیسا هم شریکشان بود، این ها هستند، شما دنبال این ها هستید؟ تا برسد به ایجاد اختلاف در کشور های اسلامی، تجهیز صدام، گروه های مختلف تکفیری، داعش، این ها را که راه می اندازد؟ غیر از این ها؟ بنابراین ما باید حواسمان جمع باشد، آنی که از طرف بیگانه، تبلیغات بیگانه، فضای مجازی، فضای حقیقی، به وسیله اشخاص ترویج قانون شکنی می کند دشمن دارد سرت کلاه می گذارد و هر جامعه ای که قانون شکنی کند زمین گیر می شود و دشمن بر آن مسلط می شود، قانون ناموس شماست، گول دشمن را نخورید، حواستان جمع باشد،

من به خاطر دارم آن خانم تاچر که نخست وزیر انگلیس بود وقتی تمام مقدمات جنگ صدام علیه ایران را تنظیم کرد علانیه با سرمایه داران اروپایی صحبت می کرد گفت این جنگ شروع شد و استفاده های شما بعد از این تضمین شده است، این را خود من هم از رسانه ها شنیدم، برنامه آن هاست، چقدر انسان در این شرایط در همین چهل سال اخیر کشته شدند، بروید و آمارش را از اهل اطلاع بپرسید، چند کودک کشتند؟ فقط در افغانستان در طول این بیست سال حدود ۲۰ هزار کودک را کشتند، تا برسد به زن ها، تا برسد به غیرنظامی ها، در مجلس عزا و عروسی افغانستان بمب انداختند، این تازه یک گوشه است، از خاور دور مسلمان های میانمار را چه کسی آتش می زند؟ غیر از این ها؟ تا غرب آسیا، این داعش را در افغانستان، در عراق و در سوریه و این توطئه ها که بیش از هفتاد سال اشغال یک کشور اسلامی به نام فلسطین، توطئه هایی که علیه بقیه مسلمانان می کنند، در لبنان توطئه هایی می کنند، تا برسد مرتجعین منطقه را دنبال خود راه می اندازند و می گوید ظرف یک هفته یمن را تصرف باشید، فقیرترین کشور عربی، حالا شما هرگز می پرسید که به چه دلیل؟ غرب دلیل لازم ندارد، بزرگترین قانون شکن جهان است، به چه دلیل توی این کشورها می آیند؟ بعد از جنگ جهانی دوم که راه انداختند به حدود ۵۰ کشور این ها ورود پیدا کردند، ثروت های مردم را می دزدند، مردم را می کشند، بچه ها را می کشند، زن ها را می کشند و آمار و ارقام این ها را شما جمع بندی کنید ببینید چه خبر است، چند میلیون انسان کشتند؟ در همین جریانات، چقدر کودک؟ چقدر زن؟ چقدر آواره می شوند؟ حدود پنجاه میلیون آواره ناپدید می شوند در اروپا، کسی نیست چیزی بگوید و کاری کند، شما خودتان این اخباری که از رسانه می بینید و می شنوید که این آواره ها بعد از آن که عده ای بین راه غرق می شوند و به بعضی از آن ها در پناهندگی آن همه اهانت می شود و از سرما می میرند نه، آن هایی که می روند توی خود این کشورهای غربی، حدود پنجاه میلیون ناپدید می شوند، آیا هرگز از خود سوال کردید ناپدید می شوند یعنی چه؟ آن سازمان ملل مسخره، آن شورای امنیت، همه آن ها هم سر و ته یک کرباسند علیه نوع بشر، بنابراین باید خیلی حواس ها جمع باشد، باید خیلی بیدار باشیم، آن ها به گونه ای تبلیغات می کنند که تازه او از تو طلبکار هم می شود به عنوان حقوق بشر، چه کارش می کنید؟ این ها به خاطر ضعف و عدم توجه ما به مسئله دشمن شناسی است، إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا[۸]، او که دشمن است، شما هم احساس دشمنی کنید نه نوکری.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ، إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ، فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ، إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ[۹]

 

 

[۱] . آیه ۲۵ سوره حدید

[۲] . همان

[۳] . همان

[۴] . همان

[۵] . آیه ۲۳ سوره یونس

[۶] . آیه ۲۵ سوره انفال

[۷] . سوره عصر

[۸] . آیه ۶ سوره فاطر

[۹] . سوره کوثر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *