خانه / تاپ خبر / نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی: در ساخت و ساز ها برنامه ریزی ها به بگونه ای باشد که با گذشت زمان مشکلات حاصل نشوند

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی: در ساخت و ساز ها برنامه ریزی ها به بگونه ای باشد که با گذشت زمان مشکلات حاصل نشوند

حجت الاسلام و المسلمین آقای عبادی با اشاره به اینکه در ساخت و سازها کیفیت نقش مهمی دارد و در سال های آینده خودش را نشان دهد، گفت: فرق بین متخصص و مردم عادی این است که فرد متخصص آینده را می بیند اما عوام فقط پیش پای خود را می بینند.

 

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید علیرضا عبادی امروز در دیدار با رئیس و اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ضمن تبریک میلاد حضرت امام حسن عسکری(علیه السلام) گفت: علم و تخصص مسئله بسیار مهمی است و در هر گونه سرمایه گذاری حرف اول را می زند، مسئولیتی که بر عهده شما است هم از مصادیق اینگونه سرمایه گذاری است.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، ابراز داشت: مسکن در جامعه بشری یک موضوع اجتناب ناپذیر است و اهمیت ویژه‌ای دارد، از منظر کَمّی امیدواریم با همت مسئولین به جایی برسیم که فرد بی مسکنی نداشته باشیم، در مرحله بعد مسئله کیفی پیش می آید که این ساختمانی که ساخته می شود چقدر عمر مفید دارد؟

 

وی افزود: مردم با خون دل، وام و با شرایط سخت، ساخت و سازهایی انجام می دهند که همه این ها مجموعاً در واقع سرمایه ملی شمرده می شود، مسلماً دقت ها در کیفیت خیلی نقش دارد که بعد ها خودش را نشان می دهد، اگر یک جای کار مشکل داشته باشد در آینده خودش را نشان می دهد.

 

حجت الاسلام والمسلمین آقای عبادی، بیان کرد: حدود یک ماه قبل بود یک ساختمان ۱۲ طبقه درآمریکا ریزش کرد و تمامش افتاد، مشخص است فردی که آن را ساخته است در کار خود دقت نکرده است، حوادث طبیعی نیز که پیش می آید اگر ساختمان کیفیت نداشته باشد خسارات زیادی به بار می آورد، زلزله روز گذشته ۳/۶ ریشتری بندرعباس خیلی خطرناک بود که الحمدلله خداوند آن را در صحرا قرار داد که خدای نکرده اگر داخل شهر می بود خسارات زیادی را به بار می آورد، ملاحظه کردید که این زلزله کوه را به هم ریخت اما الحمدلله ضایعات مالی و جانی خاصی نداشت.

 

وی افزود: در ساخت و سازها کیفیت نقش مهمی دارد و در سال های آینده خودش را نشان دهد، به همین جهت نقش شما در کیفیت فیزیکی به خصوص در بُعد نظارت خیلی مهم است، گاهی اوقات همه کارها درست شده اما نظارت نیست، ممکن است کارگر یک تسامح انجام دهد و آب را به موقع روی سیمان نریزد، همین بس است که همین تسامح بعدها به عنوان یک خطر برای یک جامعه بماند.

 

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی، گفت: بیش از کیفیت فیزیکی، کیفیت معنوی، فرهنگی و جنبه اسلامی بودن ساختمان ها حائز اهمیت است چون این ها مواردی است که انسان احساس می کند، انسان وقتی با ساختمان هایی که در فرهنگ اسلامی ساخته می شود برخورد می کند ناخودآگاه متوجه یک حالت غم زدایی می شود و انسان را خوشحال می کند و روحیه باز می شود.

 

وی ادامه داد: در جهت آثار فرهنگی و مسائل شرعی محرم و نامحرم شرایط ساختمان ها با هم فرق می کند، این موارد در آینده آثار خودش را نشان می دهد، این ها همه دلیل بر اهمیت مسئولیت شما است که در زندگی مردم نقش دارد.

 

امام جمعه بیرجند، ابراز کرد: ما در جهت آگاه سازی مردم درباره استفاده ایمن و صحیح از گاز طبیعی چه از طریق مساجد و چه از طریق تریبون نماز جمعه آمادگی داریم، مسئله خیلی مهمی است به جهت اینکه ساده و ارزان جان مردم گرفته شود واقعا نگران کننده است، از اینکه شما با احساس مسئولیت این قضیه را تعقیب می کنید و وسواس دارید خیلی تشکر می کنم.

 

وی افزود: بعضی از مسائل برای چهره عمومی شهر است و فقط منحصر به ساختمان نیست، تقریبا تمام شهر بیرجند بعد از انقلاب ساخته شده است، قبل از انقلاب که فقط محله های قدیمی بیرجند بود و قسمت های جدید با این وسعت همه بعد از انقلاب ساخته شده است، فرق بین متخصص و مردم عادی همین است که فرد متخصص آینده را می بیند اما عوام فقط پیش پای خود را می بینند.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: چه زیبا بود که بخشی زمین های ناساخته را به برج ها و بخشی از آن را به ساختمان های دو یا سه طبقه اختصاص می دادند که کاملا در هر مرحله ای مشخص بود که مردم می خواهند چگونه زندگی کنند اما متاسفانه این کار انجام نشده است و بر اساس پول وقتی که فردی جوازش را می گیرد حالا دو طبقه هم خلاف می کند و بعد جریمه خلاف را به شهرداری پرداخت می کند، این که شهرسازی اصولی نیست.

 

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی، اظهار کرد: با توجه به برج سازی و ساخت و سازهای ناهمگون وقتی عکس های هوایی شهر مان را می بینیم، خجالت می کشیم، وقتی یک برج که ساخته می شود امنیت خانه های اطراف برای مثال در مواقع زلزله و سایر حوادث به خطر می افتد، علاوه بر تهدیدهای امنیتی حوادث مسائل اخلاقی مردم هم به خطر می افتد، چقدر خوب بود اگر برای کل شهر یک نقشه جامع می ریختند و در هر محله آنچه را که لازم بود تثبیت می کردند اما این کار را نکردند.

 

وی ادامه داد: گاهی وقت ها انسان با دیدن عکس هوایی برخی شهرها را کیف می کند ولی متاسفانه بیرجند از این جهت وضع خوبی ندارد و رعایت نشده است، امیدواریم چه آقایان مهندسین و چه در جهت مشاوره با آنچه که مربوط به شهرداری و شهرسازی است همه دست به دست هم دهند و اگر بخش خاصی را به ساخت و سازها با طبقات زیاد و برج ها اختصاص می دهند به همراه یک طرح مهندسی خیلی زیبا باشد که ساکن این ساختمان هم در رفاه باشد نه اینکه هر جایی یک برجی که آن هم بدون رعایت اصول ساخته شده باشد.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، اظهار داشت: ما چند سالی در شهرک امیرالمومنین(علیه السلام) تهران ساکن بودیم که مهندسی آن بسیار عالی بود ضمن اینکه به گونه ای ساخته بودند که واقعا از آفتاب حداکثر استفاده می شد زمانی که ساکنین می خواستید از فضای آزاد و باز استفاده کنند هیچ دیدی از ساختمان های اطراف نداشت، در صورتی که ساختمان ها کنار هم بود اما طوری ساخته بودند که دید نداشت و شما کاملا می توانستید در آن بنشینید و مشکلی نداشته باشید.

 

وی افزود: امروز در طراحی ها هم دانش مربوطه رشد کرده و مردم و مهندسین و دانشمندان می توانند با ارتباطات از هر جایی نقشه، طرح و مشاوره دریافت کنند ولی متاسفانه ما از سرمایه های مادی و معنوی خود استفاده لازم را نمی کنیم مثل اینکه هنوز خودمان را باور نداریم.

 

نماینده مقام معظم رهبری در خراسان جنوبی، در پایان، اظهار داشت: به این مردم خدمت کنید که با این کار هم دنیا و هم آخرت دارید، برای آینده ها نیز شهرسازی هایتان را به گونه ای مستحکم انجام دهید کنید تا خدای نکرده معیوب نبوده و نیاز به بازسازی نداشته باشد و دارای دوام کافی باشد چون این برای نسل های آینده سرمایه عظیمی است.

انتهای پیام/

 

 

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *