خانه / متن بیانات / متن کامل بیانات امام جمعه بیرجند در دیدار با دست اندرکاران مراسم بزرگداشت روز جهانی قدس در خراسان جنوبی

متن کامل بیانات امام جمعه بیرجند در دیدار با دست اندرکاران مراسم بزرگداشت روز جهانی قدس در خراسان جنوبی

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، متن کامل بیانات حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید علیرضا عبادی در دیدار با دست اندرکاران مراسم بزرگداشت روز جهانی قدس جهت مطالعه عموم علاقه مندان منتشر شد.

 

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران، رهبر مسلمین جهان و سلام به محضر شما و همه خدمتگذاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران

عرض تسلیت ایام شهادت حضرت مولی الموحدین امیرالمومنین(ع) و بزرگداشت یوم الله روزقدس، امیدواریم که شرایطی فراهم شود که مسلمین در قدس نماز بخوانند وعید پیروزی حق بر باطل و اسلام برصهیونیسم را جشن بگیرند.

أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ، (لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا)[۱]، بنده نه مفسرم و نه مترجمم، در حدی که از جهت لغوی و ادبی قابل برداشت است مواردی را بیان می کنم، شدید یعنی سخت، یعنی خود کلمه شدید از سختی و شدت حکایت می کند، اشد یعنی خیلی سخت، لام در لَتَجِدَنَّ از نظر ادبی لام تاکید و مبالغه است، همه احتمالات غیر آن را دفع می کند، نون لَتَجِدَنَّ هم نون تاکید ثقیله است، حالا این ها را کنار هم بگذارید لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ خوب اگر گوش ما باز باشد، اگر حرف شنوایی داشته باشیم چه نیاز است که خدای متعال که در این آیه با ما سخن می گوید این همه موکد بفرماید؟ چه نیاز است؟ پیداست مخاطبی که من و شما هستیم گوشمان سنگین است و آنهایی که دنبال معجزه میگردند چه معجزه ای بالاتر از این، این کلام مال نزول ۱۴۰۰ سال پیش از این است.

خوب بعد از ۱۴۰۰ سال و در بین این ۱۴۰۰ سال شما مشکل سخت جهان انسانیت و اسلامیت را بررسی بفرمایید، اسنادش هم هست، سخت ترین مشکل مشکل یهود بوده و هست.

وقتی نسبت به اقوامی غیر از یهود سخن به میان می آید آنها پذیرش دارند اما نسبت به یهود فقط به عنوان قلیل، استثنا یک کمی گاهی پذیرش دارند، هدایت می شوند، ترک ظلم می کنند، به حق می پیوندند، از این ها ساده رد نشوید.

مشکلی هم که آنها در ساختار خودشان دارند دنیا پرستی است(أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَىٰ حَيَاةٍ)[۲] و به لازمه دنیاپرستی جنگ با حق، ظلم و ورود به صحنه های مختلف،تنها جنگ نظامی نیست که، شما اگر در بحث های تحریف دین، تحریف وحی، تحریف تاریخ، همه جا نفوذ دارند و ملاحظه می کنید در قرآن کریم چقدر در بخشی از قرآن، بخش عظیمی از قرآن این ها مطرح هستند.

مصداق بارز (یحرفون الکلمه عن مواضعه) هستند، از ابلیس هم شیطان تر هستند.

آنها بعد از آنکه حضرت موسی (ع) آنها را از آن همه ظلم فرعونی ها نجات داد این ها با یک فاصله کوتاهی بزرگترین بلا بر سر خود حضرت موسی شدند، یک چنین انسان هایی هستند.( أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا)[۳] این آمَنُوا را به معنی عامش اگر بخواهید بگیرید فرق نمی کند حالا،در زمان پیغمبر آخر الزمان با این پیغمبر، در زمان حضرت عیسی با حضرت عیسی، در زمان حضرت موسی با حضرت موسی، فرقی نمی کند، این ها این ها هستند دیگر

گوساله سامری را که ساخت؟ تورات را که تحریف کرد؟ غیر از این ها؟ آن هم چه تحریفی،آدم حتی از ترجمه آن شرم می کند، یعنی یک تحریف اینطوری، وقتی به پیغمبران نسبت هایی می دهد که اگر به یک آدم عادی بدهید واقعا شرم آور است، دیگرنمی شود ترجمه کرد یعنی چه؟ من می دانم الان اما نمی گویم.

برای مبارزه با حضرت عیسی مسیح و دستگیری عیسی مسیح و آنچه که واقع شد که عیسی را به دار زدند اما به اشتباه(وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَٰكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ)[۴]، بر عیسی یک انجیل نازل شده، شما بروید آن را پیدا کنید، صد نوع انجیل وجود دارد،این کارها را که کرده است؟

بله نسبت به قرآن که یک حالت استثنایی دارد و آن حالت استثنایی این است که خدای متعال تضمین کرده که چون آخرین کتاب نازل است و باید حجت باقی بماند خدا خود تضمین کرده است.(إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ)[۵] اینجا دیگر آنها نتوانستند کاری انجام دهند و به معنی این نیست که نخواهند کاری کنند.

اما اسلام را که تحریف کرده اند، قرآن را نتوانستند تحریف کنند، اسلام را تحریف کردند.

شما در بحث های روایی و کلامی، تاریخ، فقه، خوب یک بخش عظیمی دارید در بحث رجال و درایه از جهت اسناد روایات آنوقت برخورد میکنید به این عنوان (اسرائیلیات) این یعنی چه؟ یعنی اینها حدیث و روایت ساختند و قاطی کردند که کرده؟ یهودی ها کردند، که یک فقیه که بخواهد فقیه شود باید زحمت بکشد و این ها را جدا کند و بریزد دور بعد از روایت صحیح استفاده کند اما آنچه که در افکار عمومی این کار را کردند.

این مسئله ای که امروز عوامل صهیونیسم می گویند که همه گزینه ها روی میز ما است این در واقع ترجمان همان شیوه یهود است دیگر فرقی نمیکند،می خواهد جنگ نظامی باشد، جنگ فرهنگی باشد، تحریف باشد، دروغ باشد، فرقی نمی کند و چون کارشان این بوده است چنان فنی مسلط شده اند بر جهان و با یک پوشش عجیب از جنگ نظامی و تبلیغاتی و روانی و ایجاد شبهات و جنگ های فرهنگی که آن هدف اصلی آن ها را دقیق انجام می دهند، یعنی چه؟ یعنی دنیا را چپاول می کنند.

اما سیستم تبلیغاتی به گونه ای است که هر جنایتی را انجام می دهند و به هر جا نفوذ پیدا می کنند و هر کس را بخواهند می کشند و این همه ثروت های دنیا را در کشورهای مختلف غارت میکنند و کشورها و حکومت ها را به عنوان ابزار بازی خود قرار می دهند.

مثلا کشورهای اروپایی،شما خیال میکنید مثلا فرانسه از خود حکومتی دارد؟ ابدا، صهیونیست بر فرانسه حاکم است، دیگران کاره ای نیستند.

شما خیال میکنید وقتی به عنوان رییس جمهور در آمریکا کسی می آید خیال می کنید او انتخاب مردم است؟ اصلا چنین نیست او تعیین صهیونیست ها است در شکلک رییس جمهور آمریکا، در کشورهای دیگرهم همینطور است.

نفوذ آنها در این همه کشورهای مختلف که حالا به اسم اسلام و مسلمان ۴۰، ۵۰ کشور است این ها را به عنوان نوکر که چه عرض کنم به عنوان حیوان به کار میگیرند آنها دستور می دهند این ها اجرا کنند.

اینی که در کنار صدها جنایت و ویرانی و جنگ ها بیش از ۷۰ سال یک کشوری را اشغال کردند و میزنند و می کشند و آواره می کنند، از دنیا حرف و صدایی در نمی آید، پوشش تبلیغاتی فنی دارند،قضیه منحصر به قدس نیست، با یمن چه می کنند؟ با سوریه چه میکنند؟ در بحرین چه می کنند؟ درافغانستان چه می کنند؟ در پاکستان چه می کنند؟ در میانمار چه میکنند؟ جنگ های بین المللی

کارل مارکس یک بچه یهودی است، نصف دنیا را بعد از به خون کشاندن میلیون ها انسان، آن وقت فتنه او به عنوان کمونیسم چه آسیب هایی که بر نوع بشر زد اما در عین حال خود این ها ابزار بودند.

امام یک جمله ای داشت به زبان ساده خودشان فرمود که شوروی را هم آمریکا بازی داده است،آمریکا آمریکا نیست،آمریکا صهیونیست است.

آن وقت در مقابل این سیل عظیم تبلیغاتی که همه جنایات را می کنند اما شیوه تبلیغاتشان آنقدرفنی و حساب شده است که خودشان پناه می گیرند بعد ملت های دیگربه جان یکدیگرمی افتند و هیچ کس هم از آن ها نمیپرسد بعد به عنوان حقوق بشر سر در می آورد و میگوید در ایران حقوق بشر رعایت نمی شود.

از کشورهای دیگراصلا توقع نیست چون غیر مستقیم برای آنها نوکری می کنند اما ایران عظیم،این انقلاب بزرگ که مظلومانه از نوع مظلومیت علی امروز به دست ما افتاده ما سرگرم همین مسائل پیش پا افتاده هستیم.

کو طرحی که پاسخگوی آن باشد؟ کو طرحیکه به بچه خودمان بفهمانیم که صهیونیسم یعنی این، طرحی نداریم که، مراسم می گیریم.

شیوه تبلیغات ما در مقابل شیوه های کارشناسی شده و ابزار و تکنیک پیشرفته و تاکتیک های فوق العاده فوق شیطانی مانند این است که با تفنگ برنو در مقابل موشک قرار بگیریم یک چنین مبارزه ای داریم، همین که می بینید.

نفوذ نامرئی آن ها را شما مشاهده می کنید یا نمی کنید؟ دنبال معجزه میگردید؟ این آیه که ۱۴۰۰ سال قبل نازل شده در طول این ۱۴۰۰ سال و در همین مشکل دنیای امروز همان آیه به آن اشاره کرده است،معجزه بالاتر از این؟

یک روایتی در ذهنم است قریب به این مضمون که حالا سوال می کند که آقا اگرچنانچه اجدادی، آبائی، ظلمی کنند، گناهی کنند، فسادی کنند، آیا می شود فرزندان آن ها را ملامت کرد؟ نه نمی شود، ربطی ندارد، پدر اینطوربوده، پسر طور دیگری، خوباگراینطور است چطور است که در قرآن کریم حالا یهودی ها در یک زمانی آن همه به هرحال گناه هایی کردند و این همه ظلم هایی کردند و پیغمبرانی را کشتند و تحریف هایی کردند، خوب این آیه که شامل همه آن ها است، این اولاد که آنها نیستند بعد اینطوردر ذهنم هست که پاسخ می فرماید که خدای متعال میدانسته است که در این جمع نسل آینده و اولاد آن ها اتخاذ می کنند همان راهی را که آنها رفتند.

شما مثلا وقتی می خواهید به عنوان سمبل ظلم که آمدند و کشتند و سوختند و ویران کردند و رفتند میگویید مغول، درست است؟ اما مغول این کارها را کرد اما بعد از فاصله کوتاه نسل همین مغول که حاکم بودند مانند بقیه مردم مسلمان شدند،مسجد گوهرشاد کنار مضجع شریف حضرت اباالحسن علی بن موسی (ع) در مشهد را شاهزاده ای مغول ساخته است، آیا می شود به خاطر ظلم مغول این ها را ملامت کرد؟ هرگز نمی شود

این مسجد بابری هند که باز منشا فتنه ای بود که پشت سرش خود همین یهودیها هستند، آنها را مغول ساخته است و از این قبیل از این نمونه های خیلی اجلی داریم.

حجاج بن یوسف ثقفی که عامل مروانی ها بود و در قتل شیعیان حریص بود، کمتر کسی بدترازاو هست  اما نواده او ابن الحجاج از شیفتگان اهل بیت(ع) و شعرای اهل بیت(ع) و عاشق اهل بیت(ع) و مورد کرامت است.

از نوادگان سندی بن شاهک یهودی که امام موسی بن جعفر (ع) را در زندان شهید کرده شخصیتی است ادیب، فاضل، دانشمند و عاشق اهل بیت (ع) او پدر و این فرزند، این معجزه نیست؟

اما استثنا این همه اقوام، این همه نسلها، این همه نژاد ها اما قرآن یک تیره خاصی را همانطورکه گفتم و تعبیراتی که در ذهنم است، کاملا این را باز کرده که علتش این است، مشخص فرموده است که این ها اینطوری هستند،حالا ۱۴۰۰ سال گذشته است می بینید که بدتر از آنطوری هستند چرا که این ها مجهز به همه تجهیزات هستند و همه چیز را هم با شیوه های تبلیغاتی پوشش میدهند به طوریکه این همه جنایت، این همه ویرانی، این همه آوارگی، این همه ظلم، اما در عین حال صدای کسی درنمی آید، آن وقت تبلیغات ما چیست؟ همین که می بینید، تبلیغات روزمره است.

حالا آنی که یک وزارت خانه است که خدا اسلام را حفظ کند، آنی که یک سازمان است محدودیت دارد جاهای دیگرهم که اصلا امکانات ندارند چه امکاناتی؟ حوزه علمیه از نظر پژوهش و تحقیقات کار می کند اما مجموعه آن ملاحظه می کنید با درآمد مثلا ۵۰۰ هزار تومان یا یک میلیون تومان یا یک میلیون و پانصد هزار تومان یک زندگی را باید اداره کند، اعتباری ندارد که، باید چه کار کند؟ تحقیقاتش هم بایگانی می شود، چیزی دستش نیست یعنی اگرحد فقر را حساب کنیم این چند درجه زیر حد فقر زندگی می کند  تا بتواند تبلیغات کند، کدام تبلیغات؟

تبلیغات که تنها حرف زدن نیست، باید به همه سیستم های موثر دسترسی داشت، آن وقت در این جنگ نامتعادل و با این همه نفوذ صهونیست ها درهمه عالم بدترین کارها را انجام می دهند و هیچ کس نیست که بگوید چرا؟

اصلا اشغال معنی ندارد، آن ها همه جا را مال خودشان می دانند، بیش از ۷۰ سال کشوری را اشغال میکنند می زنند، می کشند، تخریب می کنند، ویران می کنند، حقوق بشر هم که نیست، سازمان ملل ملعون و سازمان های دیگر همه تحت تاثیر و نفوذ صهیونیست ها هستند چون تشکیلات آنها اثرگذار است.

آمریکا و قبل از آن انگلیس در هرجا که وارد می شود شما مشاهده می کنید شکنجه گاه های علنی مانند ابوغریب و غیر علنی درکشورهای اروپایی، در یمن دارند، در ایران هم پیش از اینکه انقلاب شود شکنجه گاه ها آماده بود، نبود؟ افرادی که زیر شکنجه شهید می شدند و از این قبیل،این ها حقوق بشرنبود؟ الان درکشورهای مختلف این همه شکنجه گاه برای چه هست؟ بعدا هم نیاز به شکنجه گاه نیست، تمام دنیا شده شکنجه گاه آن ها اما گفتم آنها آنقدر با یک شیوه های حساب شده عمل می کنند که تازه خود من و شما تحت تاثیر آن خاموشیم، چه می گذرد؟

خیلی عادی بیان می کنند سوریه را، عراق را، داعش رفت، مردم آواره شدند، مردم آواره شدند سر از کجا در آوردند؟ مردم آواره شدند در دریا غرق شدند، مردم آواره شدند رفتند کشورهای اروپایی،رفتند توی کشورهای آمریکایی، بعد گفته می شود ده هزار کودک و پناه جو ناپدید شدند،خیلی عادی، بنده و شما هم اخبار را گوش می کنیم بعد اخبار را می بندیم، این یعنی چه؟ یک بار  و دوبار هم نیست که.

قفس می آورند و بچه های کوچک را از مادرانشان می گیرند و به قفس می اندازند، انگار نه انگار، نه دل من میشوزد نه دل شما نه دل آن مبلغ، این است واقعیت، مسلمان ها را در میانمار می سوزند، چه کسی می سوزد؟ تنها در آنجا نیست، تنها همانجا می سوزند؟ در کشورهای آفریقایی چه میگذرد؟ در باقی کشورهای به ظاهر مسلمان با دیکته های صهیونیست ها با مردم چه می کنند؟ مسلمان های هند و کشمیر در چه شرایطی هستند؟

قدس مظلوم، اسلام مظلوم، قرآن مظلوم، مسلمان مظلوم، اما نامسلمان بی تفاوت ظالم، خاموش، بی تفاوت(صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ)[۶]

از ده ها سال قبل، از اول انقلاب آنهایی که روشن بودند گاهی به خود این کشورهای عربی و عربستان می گفتند این ارباب های شما دستشان دردست صهیونیست ها است، انکارمی کردند، حتی من مدارک مکتوب دارم انقلاب شده بود خود همین هایی که الانیه ارتباط پیدا می کنند می گفتند بدانید ایران دراین انقلاب با یهودی ها می سازد، ببینید شیوه تبلیغات را، که میگوید؟ همان هایی که انسان های فهمیده میگفت این ها عامل یهودند، انکار می کردند، حتی جمهوری اسلامی را متهم به  یهودی ها میکردند ومسلمان ها را علیه انقلاب بر می انگیختند، شیوه تبلیغات را ببین، خوب سی چهل سال کار کردند الان دیگر پرده را کنار میزنند و دقیقا با آنها همراه هستند دیگر.

شکنجه گاه هایشان را در یمن برو ببین چه خبر است، در کشورهای دیگر همه چیز تحت تاثیر آنها است، حالا آن عامل می خواهد فهمیده و مرتبط با آنها باشد مانند بسیاری از این هایی که رسما از صهیونیست ها پول می گیرند و دانشمندان هسته ای یا غیر هسته ای کشورخودشان را شهید می کنند یا نه یک مدیری که نمی داند چه میکند.

بالاخره امروز یک روزی است دنیا به دو قطب مشخص شده یا بر معنی عدالت طلبی واقعی چون خود این کلمه عدالت و عدل و نمیدانم این ها هم باز دزدیده شده و روی خود عدالت و عدل هم به صورت معکوس کار تبلیغاتی می کنند،کسانی ادعایش را می کنند که فقط به عنوان گول زدن یک حرفی می زنند اما موضع جمهوری اسلامی به صورت مستند و بر اساس قانون اساسی و بر اساس مکتب اهل بیت(ع) که عدالت است و سمبلش حسین (ع) است و روزش اربعین حسینی است و سمبلش (قُتِلَ فِی مِحْرَابِ عِبَادَتِهِ لِشِدَّةَ عَدْلِهِ) امیرالمومنین(ع) است آن طرفش عوامل خواسته یا ناخواسته دانسته یا ندانسته صهیونیستی یهود هستند، چه در کشور ما باشد چه جای دیگر باشد، چه بداند، چه نداند، کوچکترین حرفی که می زنیم، عملی که نشان می دهیم، شعاری که می دهیم، سکوتی که میکنیم یا به نفع این جمع است یا به نفع آن جمع.

امروز یک روزی است که دنیا کف دست است اینطورنیست که بگوییم حالا من حرف بزنم یا نزنم یا شعار بدهم یا ندهم یا این حرف را بگویم یا آن را نگویم یک کار شخصی است، نخیر، همه این ها یا به نفع این قطب است یا به نفع آن قطب چه بدانیم چه ندانیم، چه بخواهیم چه نخواهیم و لذاست که خدمت به تفکرستم پیشه یهودی و صهیونیست ممکن است که به وسیله بنده و شما هم انجام شود چرا؟ چون آثار سهل انگاری و بی تفاوتی در امور به نفع آنها است چه با سکوت، چه با حرف، چه عمل یا موضع  فرق نمی کند بالاخره یا به نفع این ها است یا به نفع آنها است.

در آزمایشی عجیب قرار گرفتیم و بشر مظلوم امروز با  وجود این همه رسانه ها، گاهی می بینید روی یک مورد و یک شخص زوم می کنند ظرف ۲۴ ساعت می بینید که صداها در می آید اما سیل جمعیت را می کشند، آواره می کنند، شهرها را ویران می کنند، زیرساخت های کشورها را از بین می برند، مردم را می سوزند، حقوق حقه آنها را از بین می برند و بر اساس شیوه های تبلیغاتی به گونه ای است که آب از آب نمی جنبد، حالا بنده و شما می خواهیم با یک مراسم درمقابل آن ها چه عمل کنیم؟

جز این که باید از خواب گران غفلت بیدار شویم و واقعا اگر در آینده ان شاءالله یک دولت اسلامی به وجود بیاید و همت خود را جمع کند و این مسئله اصلی را سامان دهد بقیه همه چیز حفظ می شود.

کشوری مانند ایران متاسفانه باید یک عده مشکل روزمرگی داشته باشند، چرا؟

این همه ثروت ها و موقعیت های خاص و مردم شایسته چرا؟ تا برسد به جهان اسلام و خداوند چه ذخایر ظاهری، باطنی، معنوی، مادی، سرزمین های پر از معادن، نفت، گاز، حاصلخیز، اما متاسفانه همه این ها به حلق اژدهای صهیونیسم وعوامل آنها می ریزد و مسلمانان از دورنگاه می کنند.

این که ما آرزو کنیم که قدس را آزاد کنیم با آرزو نمی شود، طرح می خواهد، دلسوزی می خواهد، بیداری می خواهد، آگاهی می خواهد، فداکاری می خواهد نه کار اداری.

آن در صورتی است که اگراولویت با قدس است ایران و عرصه های مقاومت که خدا آنها را حفظ کند که چقدر فداکاری می کنند.

خوب اگر این بیداری واقعا روی آن کار شود تبلیغات صحیح شود و به بچه خودمان دوست و دشمنش را بشناسانیم

آن ها شبهاتی ایجاد کردند که در شبهات هم از نظر تبلیغاتی ما باید همه اش دفاع کنیم، از چه دفاع کنیم؟ ظلم را آنها می کنند ما دفاع کنیم؟ ما باید بر آنها تهاجم کنیم، کو تهاجم؟

(الا تعان، الا فرسان، الا تجشوکم، حول التنانیر)[۷]، مسلمانان باید بیدار شوند، به این مسئله اولویت بدهند، اگرفلسطین مظلوم را نجات دهند و سایه شوم رژیم صهیونیستی را کوتاه کنند این خودش یک بیداری برای جهان اسلام می شود که اگرمسلمان ها بیدار شوند آقای جهان هستند نه نوکر دشمنشان.

دشمن می گوید فلان کشور گاو شیرده من است،او سگ گزنده اش است، او الاغ بارکشش است، حق هم دارد این حرف را بگوید.

خداوند به شماها خیر دهد، امروز ملاحظه می کنید که شیوه های تاکتیکی دشمن آن هم در قالب تکنیک هایی در فضای مجازی به چه گونه است، همان کشورهایی که اصلا فاسد هستند اما هیچ وقت فضای مجازی کشور خود را به بیگانه نمی دهند اما فضای مجازی در جمهوری اسلامی در دست صهیونیست ها است، تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل، حالا چه مجریانش بفهمند چه نفهمند

اینجا که به هرحال در پای خون مظلوم امام علی (ع) یک یا علی (ع) میخواهد که طرح جدیدی در اندازید والا با این طرح ها هیچ وقت آرزوی پیروزی نکنید، آرزوی پیروزی عمل می خواهد.

خداوند به همه شما توفیق دهد، ما را از خواب غفلت بیدار کند و از گناهان ما که از بدترین آنها بی تفاوتی نسبت به آنچه که امروز باعث شده اسلام  و انسان مظلوم واقع شود، خداوند ما را از شر نفس خودمان نجات دهد.

وَ نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا و سَيِّئَاتِ أَعْمَالِنَا

 

 

 

 

 

 

[۱] .آیه ۸۲ سوره مائده

[۲] .آیه ۹۶ سوره بقره

[۳] .آیه ۸۲ سوره مائده

[۴] .آیه ۱۵۷ سوره نساء

[۵] .آیه ۹ سوره حجر

[۶] .آیه ۱۸ سوره بقره

[۷] .دیوان حسان بن ثابت ص ۱۷۹

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *