خانه / درس اخلاق / نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی: ارزش هر انسان به اندازه مسائلی است که در ذهن و اعتقاد او قرار دارد/ هر عملی باید رضای خدا مد نظر قرار گیرد در غیر این صورت انسان ضرر کرده است

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی: ارزش هر انسان به اندازه مسائلی است که در ذهن و اعتقاد او قرار دارد/ هر عملی باید رضای خدا مد نظر قرار گیرد در غیر این صورت انسان ضرر کرده است

حجت الاسلام والمسلمین آقای عبادی با اشاره به اینکه خداوند انسان را از راه کسب درآمد حلال بی نیاز کرده است، گفت: کسب درآمد از هر طریقی و به شکل حرام دیوانگی است.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید علیرضا عبادی در جلسه درس اخلاق مدیران دستگاه های اجرایی استان ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، روز جانباز و تبریک فرارسیدن سال جدید با اشاره به حدیثی از رسول اکرم(ص) که می فرمایند”حاسِبُوا اَنْفُسَکُم قبلَ اَن تُحاسَبُوا و زِنُواها قبلَ اَنْ تُوزَنُوا”، گفت: با توجه به به پایان رسیدن سال، باید کارهایی که در این سال انجام داده ایم را مرور کنیم، چراکه همه ما یک حساب و کتاب دقیقی در پیش داریم، خواسته یا ناخواسته از ما حساب خواهند کشید.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه تاجر اگر بخواهد ورشکست نشود باید حساب و کتاب داشته باشد، افزود: وقتی از کسی سئوال شود که عمرت را با چیزی معامله کنی، قطعا می گوید کالایی نیست که ارزش عمر را داشته باشد، اما باید از خود سئوال کرد که این یک سال را به چه فروختیم؟ معمولا هر چیزی بر اساس ملاک هایی قیمت گذاری می شود، طول، اندازه، وزن ملاک قیمت گذاری است، اما جای این سئوال است که قیمت انسان از چه طریقی حساب می شود؟

حجت الاسلام والمسلمین آقای عبادی ادامه داد: آنچه که می تواند پاسخ این سوال باشد این است که قیمت انسان برابر همت او است، که به چه چیزی اهمیت دهد، بر همان اساس قیمت گذاری می‌شود، حضرت علی(علیه السلام) می فرماید”مَن كانَت هِمَّتُهُ ما یَدخُلُ بَطنَه كانَت قِیمَتُهُ ما یَخرُجُ مِنه؛ هر کس همّتش آنچه داخل شکمش می رود باشد، ارزش و قیمتش آنچیزی است که از شکمش خارج می شود”.

وی افزود: برخی ها شکم برایشان اهمیت دارد، برخی به شهرتش، برخی به اموال، برخی به دارایی است، اما کدام یک از اینها می ماند، هیچ چیز؛ پس این افراد، عمر خود را از دست داده و هیچی گرفته اند لذا انسان اینگونه در خسران است، همان گونه که خداوند در قرآن می فرماید: إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ« که انسان هم در خسارت و زیان است».

امام جمعه بیرجند با اشاره به حدیث قدسی خَلَقْتُ الْأَشْیآءَ لِأَجْلِک، وَ خَلَقْتُک لِأَجْلی؛ تمام اشیا را برای تو و تو را برای خود آفریدم»،  گفت: خیلی موجب شرمندگی است، اگر حیا می داشتیم باید ذوب می شدیم، نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي ، این روح نه یعنی جزء و یا عضوی از خداوند، بلکه یعنی آنچه که برای خداست، یعنی خداوند آن را دوست دارد.

حجت الاسلام والمسلمین آقای عبادی در ادامه تصریح کرد: انسان آنقدر برای خدا عزیز است که او را به خودش نسبت می دهد، بنابراین قیمت اصلی اینجا معلوم می شود، آنهایی که همتشان خداست، برایشان بحث بهشت و جهنم نیست، حضرت علی(علیه السلام) در دعای کمیل می گوید”فَكَيْفَ اَصْبِرُ عَلى فِراقِكَ وَ هَبْنى صَبَرْتُ عَلى حَرِّ نارِكَ”« بر فرض که بر آتش عذاب تو صبر کنم چگونه فراق تو را تحمل خواهم کرد»، برای این افراد مصیبت این است که از خدا فاصله گرفتیم، می شویم انسان بی خدا، ترس از جهنم نیست، بلکه ترس از فاصله گرفتن از خدا است.

وی در ادامه افزود: هر کس برای دانستن اینکه در پیش خدا چه جایگاهی دارد، باید ببینید که خدا در پیشش چه جایگاهی دارد؟ باید نگاه انداخت رفتار، عمل، سکوت حتی خوابی که دارد رضای خدا در آن وجود دارد یا خیر، باید دید در کارهایی که انجام می دهد خدا برایش جایز کرده است یا خیر، اگر خدا مطرح نبود، و هوای نفس مطرح بود، با همان هواهای نفسانی محشور خواهد شد.

نماینده مقام معظم رهبری در خراسان جنوی گفت: مهم برای مسئله انسان، خدایی شدن است، انسان خدایی از همه مردم جدا هستند در عین حالیکه در همه جا بین مردم هستند، اگر برای کسی هر چیزی غیر از خدا مطرح بود، تمامش خسارت است، بسیار افرادی قبل از ما بوده‌‎اند که الان نیستند، و آیندگان نیز خواهند بود و ما نخواهیم بود.

حجت الاسلام و المسلمین آقای عبادی با بیان اینکه خداوند همواره انسان را از راه حلال بی نیاز کرده است، گفت: بدن انسان یک کپسول نجاست بیشتر نیست و هیچ چیز از این بدن نمی ماند، این خانه ها و ماشین های لوکس که برای کسی نمی ماند، خداوند برای انسان روزی را مقرر کرده و آن را با کسب درآمد حلال برای انسان می فرستد، اما باقی تلاش یک فرد برای کسب روزی از طریق راه های حرام دیوانگی است، دیوانگی که فقط اربده کشیدن نیست، این خودش دیوانگی است که حلال و حرام کند و از هر طریقی پول رو هم گذاشته و برای دیگران به ارث بگذارد، در آن دنیا برای یک قران آن حساب و کتاب است.

نماینده ولی فقیه در پایان با اشاره به اینکه در آستانه سال جدید و ماه مبارک رمضان، برای همدیگر دعا کنید، خاطر نشان کرد: خداوند نیز در قرآن می فرماید “قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ؛ لَعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحًا فِيمَا تَرَكْتُ كَلَّا إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِنْ وَرَائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ”« مى‏ گويد پروردگارا مرا بازگردانيد؛ شايد من در آنچه وانهاده‏ ام كار نيكى انجام دهم نه چنين است اين سخنى است كه او گوينده آن است و پشاپيش آنان برزخى است تا روزى كه برانگيخته خواهند شد.

انتهای پیام/

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *