خانه / متن بیانات / متن کامل بیانات نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در مراسم شعرخوانی برگزیدگان سوگواره مشق دلدادگی

متن کامل بیانات نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در مراسم شعرخوانی برگزیدگان سوگواره مشق دلدادگی

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، متن کامل بیانات حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید علیرضا عبادی در مراسم شعرخوانی برگزیدگان سوگواره مشق دلدادگی جهت بهره برداری عموم منتشر شد.

 

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله وَ الصَّلاةُ وَ السَّلام علی رسول الله و علی آله آل الله

 

با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران رهبر مسلمین جهان و سلام مجدد خدمت شما عزیزان و همه اهل ایمانُ‌عرض تسلیت ایام شهادت حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا (س) و سالگرد شهادت سپهبد بزرگوار حاج قاسم سلیمانی و چهلم دانشمند ارزشمند دکتر محسن فخری زاده و در آستانه دهه مبارکه بصیرت، از همه شما متشکرم و دعا میکنم که ان شاءالله همه شما موفق باشید، بسیار جلسه خوبی داشتید، مفاهیم عالی و خوبی را پرورش دادید، ان شاءالله بیش از پیش موفق باشید.

 

مستحضرید در حالی که امام فرمود: نوشته های مرتضی مطهری را بلا استثناء تایید میکنم، خیلی کلمه بزرگی است از یک مقام کارشناس همچون امام خمینی (ره)، حالا یکی از نوشته های ایشان که مستحضرید، ملاحظه فرمودید، انسان در قرآن است.

 

مسئله انسان شناسی مسئله خیلی مهمی است، اگر هر چه بشویم و به هر مقامی برسیم، به هر شهرتی، به هر مالی، به هر ثروتی، به هر لذتی اما خود را نشناخته باشیم همه اش هدر است، همه اش هدر است، خوب، در آنجا در واقع در دو صف مقایسه ای، انسان انسان است دیگر، اما چه اندازه با هم فرق دارد؟ ۱۸۰ درجه

 

در قرآن در یک جایی انسان مسجود ملائک است، (وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا)[۱] ، (وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِ)[۲] و از این قبیل، یک جا هم (قُتِلَ الْإِنْسَانُ مَا أَكْفَرَهُ)[۳] ، مرگ بر انسان (أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ)[۴] ، پست، از هر حیوانی پست تر، خوب در جای خودش هم ثابت است که هر یک از اینها به انتخاب خود شخص است و به تعبیر دیگر اصلا فلسفه خلقت انسان در این عالم هستی که از فرشتگان و حیوانات و حشرات و نباتات و همه هستند، اصلا فلسفه خلقت انسان چیست؟ چه امتیازی دارد؟ امتیازش این است که انتخاب به خودش واگذار شده است، فرشته ها همچین اختیاری ندارند، حیوانات همچین اختیاری ندارند، نباتات همچین اختیاری ندارند، جمادات همچین اختیاری ندارند، این مخصوص انسان است و هر امری هم که برایش پیش می‌ آید انتخاب می‌کند، معنی حقیقی آزادی هم همین است نه سوء استفاده هایی که افراد را به جبر به فساد می‌کشد، آزادی یعنی همین.

 

این هم نیست که بگوییم سر دوراهی و سر چهار راهی، این نیست، شما میلیون یا میلیون ها راه را در هر مسئله جزئی یا کلی در نظر بگیرید، انسان مختار است.میخواهد حرف بزند، میخواهد نگاه کند، میخواهد سکوت کند، میخواهد فریاد بکشد،میخواهد به این طرف برود، میخواهد به آن طرف برود، فرقی نمی کند.مسائلش جزئی باشد،کلی باشد، بین المللی باشد، فرقی نمی کند، این هم یک چیزی نیست که مربوط به یک زمانی باشد، تمام لحظات عمر، هر تصمیمی می تواند بگیرد، اراده دارد دیگر، نظم، اختیار، انتخاب

 

بنا علیه اگر یک کسی شمر بن ذی الجوشن می شود خودش می خواهد این بشود و به همان چیزی که می خواهد می رسد، یک کسی هم که می خواهد زینب کبری بشود به آنچه که می خواهد می رسد.جبر نیست، اختیار است، انتخاب است، نتیجه اش هم همین جبهه ای است که در دنیا بوده، هست و خواهد بود.

 

پیروزی هم در گرو غلبه ظاهری نیست، هر کس به انسانیت خودش توفیق یافت این پیروز است ولو زیر شمشیرها قطعه قطعه اش کنند و هر کس هم خودش را به دنیای دنی فروخت، به هر چیزش، او شکست خورده است ولو اینکه عنوان و شهرت و مقامی داشته باشد، شکست خورده است، چیزی ندارد که، چه چیزی دارد؟

 

این مفاهیم عالی که در فرمایشاتتان فرمودید بسیار جالب بود، حالا این ها را در صحنه میدانی، آن در جای خودش، در صحنه میدانی، کربلا یک مسئله ای نیست که ما به سال ۶۱ هجری برگردیم، کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا، کلُّ شهر محرم، کربلا این است دیگر، کربلا یک تاریخ نیست کربلا یک جریان است، یعنی پست ترین انسان ها در مقابل بهترین انسان ها، الان هم هست، کربلاست.

 

ملاحظه میکنید با انسان ها چه می کنند؟ به چه جرمی؟ قضیه هم یکی و دوتا و ده تا و امسال و سال دیگر نیست.آنچه را که در موقعیت نفوذ غرب ۲۰۰ سال در این زمان اتفاق افتاده، اصلا کارشان این است.( وَإِذَا تَوَلَّىٰ سَعَىٰ فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيهَا وَيُهْلِكَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْفَسَادَ)[۵]، کارشان این است که انسان ها را، ارزش ها را، فضائل را محو کنند، چرا؟ چون برای او مضر است، چون او می خواهد یک حیوان باشد و به مانع برخورد می کند، باید موانع را از بین ببرد.

 

آن روزی که گلادستون مسیحی قرآن کریم را در برابر لردهای بریتانیا در دست گرفت و گفت: تا این قرآن باشد ما در کشورهای اسلامی نمی توانیم کاری انجام بدهیم، این را باید از میان برداشت، چطور از میان برداشت؟ جمع کرد؟ نه، فرهنگ قرآن، تعلیم قرآن، تربیت قرآن، این را باید از بین برد نه اینکه مجلداتش را جمع کرد.قرآن باشد، دست صدام باشد، قرآن باشد، دست بن سلمان باشد، قرآن باشد، دست فلان مزدور باشد، قرآن باشد، دست فلان ستمگر باشد، قرآن باشد، دست یزید باشد، اما باید این را از میان برداشت.

 

جدول جنایات غرب در این ۲۰۰ سال را چطور جمع بندی میکنید؟ چه کردند اینها؟ هر روز چه می کنند؟دوران قبل از انقلابشان را شما مشاهده کنید در کشورهای شرقی، حالا فرقی نمی کند، مسلمان یا غیر مسلمان، دوران بعد از انقلابشان، چه می کنند؟عجیب است، این مهمان های ناخوانده به هر جا در هر کشوری قدم گذاشتند، این یزیدهای زمان، معلوم است وقتی اوضاع طوری رقم می خورد در سال ۶۱ هجری که فرزندان پیغمبر اکرم (صلوات الله و سلامه علیه) امنیت ندارند، این به عنوان یک جریان مانده و هست.

 

 

بچه های شما امنیت دارند؟ در یمن امنیت دارند؟ در افغانستان امنیت دارند؟ در پاکستان امنیت دارند؟ در نیجریه امنیت دارند؟ در میانمار امنیت دارند؟ در هندوستان امنیت دارند؟ ببین، هر جا که نگاه کنی قضیه این است، کشورها را ویران کنند، زیرساخت ها را از بین ببرند، انسان ها را بکشند، زن و بچه را آواره کنند، ایجاد اختلاف کنند، برای مردم دین بتراشند، برای مردم مذهب بتراشند، اختلاف بینداز و حکومت کن، حزب درست کنند، دین درست کنند، سیاست درست کنند، کارشان این است دیگر در کشورهای مردم، بیش از ۷۰ سال شده، حالا ما میگوییم فلسطین، نخیر، فلسطین تنها نیست، فلسطین سمبل جهان اسلام است.

 

اشغال کردند، این می شود حقوق بشر؟ یک عده آدم های ابله را به عنوان دینی که خودشان ساختند، وهابیتی که آنها ساختند، آن وقت این در می آید.به عنوان داعش و آدمکش زن و بچه و کودک و بزرگ، چنگیز اینچنین وحشی گری انجام نداده است و اگر نبود قاسم سلیمانی و قاسم سلیمانی ها و تربیت شدگان این انقلاب، خدا می داند این ها چه بر سر جهان در می آوردند؟ این انقلاب سدی است در برابر این تهاجم مغول و بدتر از مغول

 

بنا علیه در جهت بیداری و بصیرت این است که ما در کربلا هستیم بدون کم و کاست ما در کربلا هستیم، هر روز به یک بهانه ای انسان های خوب را می کشند، در هر جای دنیا که باشد، هر جا آدم سرکش و بیشعور و ابلهی است از او حمایت می کنند تا کشورها را به هم بریزد، کدام حیوان درنده و گزنده حالا به هر حال تا گاو شیردهش، همچنین کارهایی می کنند.

 

 

خوب کسانی که خداوند به آنها مخصوصا استعداد بیان داده، استعداد قلم داده، استعداد هنر داده، غیر از آن مفاهیم عالی که بسیار جالب است، صحنه های میدانی را برای مردم مصور کنند و اگر نبودند سردار سلیمانی ها و آنهایی که در راه اسلام، در راه انقلاب، در مقابل دشمن، متاسفانه یک عده واداده کارچاق کن این ستمگران هستند، با این چه کارش می کنید؟ این که دیگر دشمن بیرونی نیست، دوست نادان بدتر از دشمن  دانا است، با این چکارش میکنید؟ اما به هر حال اهل قلم، اهل هنر، شعرای بزرگوار، در قالب هنرهای دیگر فرقی نمی کند، باید مخصوصا در این وقت های طلایی، در این موقعیت های خاص دست به هنر و قلم ببرند و مسائل روز را مجسم و مصور کنند، چرا؟ به دلیل اینکه دشمن در جهت تباهی جامعه ما، جامعه ما را آلوده کند، شرابخوار کند، معتاد کند، بی تفاوت کند، بی غیرت کند، بی ناموس کند او دیگر بعدا از کشور نمی تواند دفاع کند، دشمن کارش این است اول برنامه فساد و بعد برنامه تصرف، کارش این است دیگر، بزرگان و فهمیده ها و انسان های شایسته را به هر عنوانی، یک روز جنگ تحمیلی ۸ ساله هست، در کنارش جبهه منافقینی که مردم را ترور می کنند، هفده هزار از بهترین ها را ترور می کنند، بقیه گروه های انحرافی وابسته به بیرون و بعد در قالب های مختلف به صورتهای تروریستی که از انسانهای ابله مجهز می کند و جان و مال مردم می اندازند، کارشان این است، خوب اینها باید مجسم بشود تا نسل جدید ما، تا نوجوان ما، تا جوان ما، بحث بصیرت است، اگر بصیرت باشد ما هیچ مشکلی نداریم، مشکلاتی که به هر حال ما داریم به خاطر عدم بصیرت است، جامعه ما یک جامعه متعهد است، آنجایی که مطلب برایش روشن شود سنگ تمام می گذارد، از همه ما هم جلوترند اما همه ما موظفیم که این همکاری را با جامعه خودمان داشته باشیم، حالا یکی که کار اقتصادی می کند در فشار های اقتصادی، یکی که کار نظامی می کند در پایداری نظامی، یکی که کار فرهنگی می کند در تشریح امور فرهنگی، یکی که کار علمی می کند در کارهای دانش بنیانی و غیره، همه ما موظفیم که این بنیان مرصوص را در مقابل دشمنانی که به هر حال از انسانیت هیچی ندارند، خداوند به همه شما خیر دهد، امروز خیلی روز خوبی بود برای ما، پر برکت بود شما را زیارت کردیم، از فرمایشات شما استفاده کردیم، در آینده هم به هر حال و بیش از همه صحنه های میدانی و لزوم به جلسه خاصی هم ندارد اینها را بالاخره از طریق فرهنگ و ارشاد، از طریق روزنامه ها هر روز می شود برای مردم یک سهمیه از هنر انقلابی ارائه داد، ان شاءالله موفق باشید، صلوات بفرستید

[۱].آیه ۳۱ سوره بقره

[۲] .آیه ۷۲ سوره ص

[۳] .آیه ۱۷ سوره عبس

[۴] .آیه ۱۷۹ سوره اعراف

[۵] .آیه ۲۰۵ سوره بقره

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *