خانه / متن بیانات / متن کامل بیانات امام جمعه بیرجند در دیدار با دست اندرکاران یادواره شهدای سربیشه

متن کامل بیانات امام جمعه بیرجند در دیدار با دست اندرکاران یادواره شهدای سربیشه

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، متن کامل بیانات حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید علیرضا عبادی در دیدار با دست اندرکاران یادواره شهدای سربیشه جهت بهره برداری عموم و علاقه مندان منتشر شد.

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام به امام زمان(عج) و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران، رهبر مسلمین جهان و سلام مجدد به محضر شما عزیزان و همه ی اهل ایمان.

سلام به ارواح طیبه ی شهدا، خانواده شهدا، جانبازان، آزادگان، ایثارگران به معنی عامش و مخصوصا روح شهید بزرگوار سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی(قدس سره) و همراهانش.

خیلی خوش آمدید، از اینکه امشب فرصتی شد باز از نزدیک شما را زیارت می کنم برای بنده مغتنم است، اگر بگویم بهترین اوقات عمر خود را در سربیشه گذراندم، در دوران مبارزاتی و شیرین تر از آن شب ها و روزهایی که انقلاب پیروز شد، چه مردم با صفایی، با دیانت و همیشه در صحنه ای، خداوند به همه ی شما اجر دهد و شهدای عظیم الشانی که تقدیم کردید.

از گزارشی هم که سردار فرمودند خیلی خوشحال کننده است، اینکه ملاحظه می کنید از وجود مبارک سردار حاج قاسم سلیمانی این همه تجلیل نه تنها در ایران بلکه در کشورهای مختلف حتی در کشورهای دشمن، بیش از ۷۰ شهر در آمریکا به خیابان ها ریختند، در انگلیس، این به عنوان یک سمبل از جایگاه سپاه پاسداران، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، نیروی بسیج مستضعفین، چون مسئله یک مسئله ی ریشه دار و گسترده است، در هر جای دنیا به نسبت به شناختی که پیدا می کنند که در نظام مقدس جمهوری اسلامی این نیروی مسلحش تنها یک نیروی نظامی نیست، در دنیا نیروی نظامی متخصص، فوق تخصص آشنا به آخرین تکنیک های دنیا زیاد است، اما چقدر محبوبیت دارند؟ نه تنها محبوبیت ندارند بلکه مردم با آن ها بغض دارند، مردم خودشان، چون بنایشان بر ستمگری است و لوله های سلاحشان به سینه ی خود مردم است، برای مزدوری حفظ و حراست از شکم و شهوت یک عده شکم پرست و خود پرست، اما اینکه با او قابل قیاس نیست، بله یک نیروی نظامی همراه با ایمان ورزیده و کاردیده و کارکشته اما همراه با فرهنگ، اما همراه با ایثارگری، فداکاری، هرجا مشکلی برای مردم پیش می آید با همه ی تبلیغاتی که دشمن بر علیه این نظام می کند مردم نیروهای مسلح را، سپاه پاسداران، ارتش جمهوری اسلامی، نیروی انتظامی، نیروی بسیج را در کنار خود می بینند، حالا می خواهد مشکل حادثه ای طبیعی باشد، یک زلزله بشود چه کسانی به سراغ مردم می روند؟ سیل های عظیمی که می خواهد مسائل بهداشت و درمان باشد، آنچه که از دستانشان ساخته است تا برسد به مسائل جنبی کمک های موردی که در خدمت مستضعفین باشد، جهتش این است که فرهنگ این نظام و متجلی در این نیروهای مسلح جمهوری اسلامی بر اساس ایمان به خداست، دیگر فرقی نمی کند می خواهد در جبهه نظامی باشد، می خواهد در جبهه فرهنگی باشد، می خواهد در جبهه ی خدماتی باشد، می خواهد در جبهه ی اقتصادی باشد، فرقی نمی کند، وقتی پای خود کشور می لنگد به خاطر برخی بی تفاوتی های بعضی مسئولین، کشور را از جهت صنعت های لازم و تولیدات و محصولات لازم، باز اینها نجات می دهند و دیگران افتتاح می کنند، لذا این مسئله عمیق است و ریشه دار است و گسترده است، اینکه می بینید مردم اینگونه، در کجای دنیا چنین چیزی هست؟ تا برسد به شهدایشان، مسئله ی یاد شهدا بزرگداشت شهدا که آقا مکرر فرمودند کمتر از شهادت نیست، شما که حتما میدانید اما همه باید بیشتر توجه کنیم که این کلمه یعنی چه؟ این چه فلسفه ای دارد؟ آیا مثلا یک جلسه برای شهدا بگیریم حالا به صورت نادانسته یک ثوابی ببریم این است؟ آیا نه از باب وفاداری با شهدا، آنها تا پای جان به هر حال برای مردم امنیت هدیه کردند، حفظ مالشان جانشان ناموسشان نظامشان، حالا مردم هم وفاداری کردند و در مقابل یادی کنند از باب وفاداری، این است یا نه مسئله این نیست، اینها به جای خودش هست اما آنی که کارآمد است به معنی اینکه این کمتر از شهادت نیست، نقش شهادت چه بوده که حفظ یاد شهدا آن نقش را پیاده می کند، اینها به جای خودش اما مسئله این است.

شما سلطه ی استعمارگرها را در جهان می بینید، از وقتی پایشان باز شده در هر منطقه ای از جمله ایران، از ۲۵۰ سال قبل از ۲۰۰ سال، در ۱۰۰سال اخیر هم مشاهده می کنید که همه چیز را غارت کردند حالا چه در ایران چه در هند و هر جایی که پایشان رسیده، لَنْ يَجْعَلَ اللهُ‌ لِلْكافِرينَ عَلَى الْمُؤْمِنينَ سَبيلاً[۱] و حال آنکه در مکتب ما اصلا قابل قبول نیست که یک جامعه ی اسلامی تحت سلطه ی کفار باشد، قرآن نفی کرده همچنین چیزی نباید باشد، اما سخن اینجاست که آنها این فرصت را به ملتی به کشوری و به نظامی میدهند؟ نمی دهند! ملاحظه می کنید، اگر الف استقلال، اگر الف آزادی را یک جامعه ای فقط به زبان بگوید چه می کنند سرش، با یمن چه می کنند؛ با سوریه چه کردند، با عراق چه کردند، با بحرین چه می کنند، هر جا فرقی نمی کند، آنوقت دستاوردی که در هزینه ی خون بیش از ۲۰۰ هزار شهید شما به دست آوردید استقلال به دست آوردید، از سلطه ی آنها آزاد شدید، به لازمه ی آن شما مالک خودتان هستید، مالک ناموس خودتان هستید، مالک مال خودتان هستید، مالک فرهنگ خودتان هستید، از خودتان پادگان، مجلس، دانشگاه ، حوزه و… دارید، هزینه کردید، اینکه یاد شهدا باید حفظ شود و این کمتر از شهادت نیست این را مردم ما از یادشان نمی برند و نباید هم ببرند، زیرا پیش از آنی که بگوییم این یک مسئله ای است برای ثوابش، برای آخرتش و یک مسئله ای است برای وفاداری و پیوست با شهدا، یک مسئله ای است که اگر فراموش شود و خدای ناکرده دشمن به خاطر فراموشی شهدا سلطه پیدا کند به ۲۰۰ هزار شهید که چه عرض کنم، میلیون ها شهید هم بدید و هزینه کنید نمی توانید آن را به دست آورید، مسئله این است، یعنی پیش از آنی که این برای ثواب و آخرت و وفاداری و این حرف ها باشد بیش از آن برای خود مردم است، مبادا مردم شهدا را و هزینه ای که دادند را فراموش کنند.

فراموش نکنند یعنی چه؟ یعنی بیدار باش و یک لحظه چرت نزنند و از دشمن غافل نشوند، آن چیزی که شما به دست آوردید و امام راحل فرمود و درست فرمود که این یک معجزه است، در کجای دنیا توانستند همچنین کاری بکنند؟ این قدرت الهی است که هرجا دشمن خواست به هرحال غافلگیر کند و ما هم خواب بودیم دست غیب الهی آمد، چرا؟ لذا یاد شهدا به معنی بیدار باش است، یک لحظه نباید غافل شویم، به هر عنوانی باید یاد شهید و لوازم آن که در این جریانات اخیر خیلی خوب احساس می کنید یعنی چه؛ و اگر نباشند آدم های به هر حال واداده و خودفروخته، یاد شهید همینی است که در این چند روز دارد اتفاق می افتد، یاد شهید یعنی این، کدام دشمن جرات می کند، آن ها می خواستند به یک اهدافی که خوابش را دیده بودند و اینطور تعبیر شد، می خواستند این ملت را بترسانند، چه شد؟ یاد شهید یعنی این که امروز دشمنان شما خواب ندارند از وحشتی که دارند، یاد شهید یعنی این، این دستاورد عظیمی که به برکت خون شهدا خدا هدیه فرموده، لحظه ای نباید آن تفکر فراموش شود، ” وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ “[۲] یعنی این تحقق پیدا کند

با این تفکر و آمادگی هیچوقت اصلا دشمن طمع نمی کند، طمع دشمن به خاطر ضعف یک عده ای است که متاسفانه وادادگی از خود نشان می دهند و الا ضرب شستی که آنها سراغ دارند یقین بدانید متواضعانه در صف نوبت می ایستند و امتیاز می دهند که بتوانند با ما تماس بگیرند و تجربه هم در این ۴۰ سال نشان داده و ما خودمان شاهد بوده ایم.

هر موقعیتی که ما محکم ایستادیم، دیدیم آنها متواضع شدند چون آنها که عقل، دین، خدا، رحم و.. ندارند فقط آنها یک کلمه را خوب می شناسند و آن کلمه قدرت است، شما بیدار باشید نخوابید قدرتمند باشید اصلا لزومی ندارد و اصلا جنگی واقع نمی شود کدام جنگ، آنها خیلی ترسوتر از این حرف ها هستند، بله گاهی یک تست هایی می کنند لذا یاد شهدا یعنی این، و این به معنی آن است که این بیدار بودن ارزش همان شهادت را دارد چون نقش هر دو یکی است، به همان میزانی که خون پاک آن ها دستاوردهای عظیم را برای ما آورده اگر قدرش را بدانیم این بیدار باش همان را حاصل می کند، نه تنها برای ما بلکه برای منطقه حتی در سطح بین الملل، و الا تا ما آنها را پررو داشته باشیم آنها طلبکارند الان هم سرنوشت آنها مشخص شد از استارتی که زده شد حالا چه در مجلس عراق که گفتند تصویب شد و باید بروند بیرون و چه امروز در مجلس جمهوری اسلامی که انتقام سخت گرفته شود، یاد شهید یعنی این، و اگر بخواهیم دیگر هزینه ندهیم راهش این است که با قدرت بایستیم و یک لحظه هم حواسمان پرت نشود و آنهایی هم که ایستاده اند کشور را از طریق فرانسه ی گرسنه اداره کنند یا انگلیس ابلیس یا کشورهای دیگر یا مذاکرات با آمریکا، دیگر بس است، چندش آور است.

دشمنانی که هر جا فرصت پیدا کردند از هیچ تعدی و تجاوزی کوتاهی نکردند، همین کشورهای اروپایی مگر نبودند که در جنگ های شیمایی علیه ما به صدام کمک کردند اینها عین صدام هستند این ها یعنی سعودی ها اینها که از هم جدا نیستند، هرجا احساس ضعف کنند مثل گرگ گرسنه حمله می کنند هر جا احساس قدرت کنند تواضع می کنند، چاپلوسی می کنند، یاد شهید یعنی این.

بسیار شایسته است که انشاءالله در انجام این برنامه موفق باشید و بنده هم دعا می کنم و اگر توفیقی حاصل شد افتخار شرفیابی خواهم داشت اگر مانعی نباشد و اگر هم مانعی باشد باز ضمن دعاگویی برای شما و مردم خوب سربیشه از ناحیه ی ما کسی خواهد آمد.

امشب هم ما را خوشحال کردید از این تشریف فرمایی و تجدید عهدی که بعد از مدت ها شما را زیارت کردیم، خداوند بر توفیقات شما بیفزاید، صلوات بفرستید.

 

 

[۱]  – سوره ی نساء – آیه ی ۱۴۱

[۲]  – سوره ی انفال – آیه ی ۶۰

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *