خانه / دیدارها / امام جمعه بیرجند: فهمیدن مبانی نهج البلاغه در بسیاری از زمان ها تکلیف و وظیفه را مشخص می کند

امام جمعه بیرجند: فهمیدن مبانی نهج البلاغه در بسیاری از زمان ها تکلیف و وظیفه را مشخص می کند

امام جمعه بیرجند با اشاره به اینکه تنها بخش الفاظ نهج البلاغه در دنیا مشتری های بسیاری دارد گفت: فهمیدن مبانی نهج البلاغه در بسیاری از زمان ها تکلیف، وظیفه و بصیرت ایجاد می کند.

 

به گزارش دفتر روابط عمومی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند پیش از ظهر امروز حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید علیرضا عبادی در دیدار با مسئول سامانه جذب و اعزام ستاد مرکزی نهج البلاغه درحوزه علمیه اظهار کرد: شیعه به دلیل اینکه ۱۴۰۰ سال در انزوا بوده است طبیعتا دچار خودفراموشی می شود و شده است، اما خداوند منت نهاد و اکنون به برکت انقلاب اسلامی و با همه‌ی مشکلات، آفات و تهاجماتی که وجود دارد، حرکتی شروع شده که موانع را کنار خواهد زد اما در عین حال سخت است.

 

وی افزود: دشمنان در طول این چهل سال کشورمان را ناامن کردند، افرادی را ترور کرده و اختلافات قبیله ای به راه انداختند، سپس جنگ ۸ ساله را بر ما تحمیل و پس از آن هر روز به بهانه های مختلف با جنگ های نظامی، فرهنگی و اقتصادی عمده فرصت ها را از ما گرفتند که بالاترین آن ها از میان برداشتن علما و محققین صاحب نظر بود.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: دشمنان همچنین در جنگ تحمیلی استعدادهای عظیمی از جامعه روحانیت که امروز می توانستند بسیار کارساز باشند را از ما گرفتند اما این راه راه پیروزی است.

 

حجت الاسلام و المسلمین عبادی با اشاره به اینکه نهج البلاغه بعد از قرآن کریم که هر دو ریشه در علم الهی دارند یک کتابی خاص است، تصریح کرد: بخشی از کتاب نهج البلاغه ظواهر آن است که به عنوان یک کتاب ادبی و هنری در جهت جذب ذوق های مستعد جهان، چه مسلمان و چه غیر مسلمان عمل می کند که از جمله آن می توان به جرج جرداق مسیحی اشاره کرد.

 

وی یادآور شد: سال هایی را به خاطر دارم که هنوز اسناد نهج البلاغه را نیاورده بودند اما عده ای از افراد معلوم الحال راه افتاده بودند و می گفتند که نهج البلاغه یک کتاب مرسل است و سندی ندارد، که توفیقاتی حاصل شد و توانستند همه ی اسناد نهج البلاغه را از منابع آن جمع آوری کنند، در همان زمان آیت الله طباطبایی مفسر کبیر فرمودند “نهج البلاغه خودش سند است و سند لازم ندارد زیرا از هیچ فرد دیگری چنین کاری ساخته نیست که اگر می بود خودش را مطرح می کرد نه حضرت علی(علیه السلام) را.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بخش دیگر نهج البلاغه در سطح بالاتری قرار دارد و آن مفاهیم نهج البلاغه است، ادامه داد: مفاهیم نهج البلاغه در جهات مختلف دارای انواع کلمات اعجاز آمیز، کلمات سیاسی، اقتصادی، اخلاق و فرهنگ است.

 

حجت الاسلام و المسلمین عبادی با بیان اینکه بخش سوم نهج البلاغه مبانی آن است، گفت: کاری که آغاز کرده اید بسیار مهم و ارزشمند است لذا اولین قدم، آشنایی با الفاظ سپس حفظ و بهره گیری از مفاهیم و در نهایت تمرکز بر روی مبانی نهج البلاغه است.

 

وی عنوان کرد: فهمیدن مبانی نهج البلاغه در بسیاری از زمان ها تکلیف، وظیفه و بصیرت ایجاد می کند.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تمام شخصیت هر فردی در سخنش است که آیا سخنش ریشه دارد یا خیر، گفت: گاهی سخن، کلام و جمله ای به ظاهر مانند دیگر جملات است اما دارای مبنایی است که باید بر روی آن کار شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: اگر ما نهج البلاغه را آنچه که هست بدانیم و بفهمیم و مبنای هر جمله را متوجه شویم احاطه ی خاصی به مسئله انسان شناسی، اسلام شناسی و مکتب شناسی خواهیم داشت.

 

وی عنوان کرد: ملاک در نهج البلاغه نباید صرفا ترجمه کردن و شرح دادن در حد فکر خود باشد بلکه باید آن را بفهمیم و بدانیم که هر جمله به کدام مبنا برمی گردد.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در پایان با اشاره به اینکه سخنگو در لای سخن ها شناخته می شود، گفت: تنها بخش الفاظ نهج البلاغه در دنیا مشتری های بسیاری دارد اما این الفاظ ابزاری برای رسیدن به مبنا هستند.

 

انتهای پیام/ط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *