خانه / تاپ خبر / انتشار متن کامل سخنان مهم امام جمعه بیرجند در دیدار با اعضای قرارگاه دانشجویی شهید احمدی روشن

انتشار متن کامل سخنان مهم امام جمعه بیرجند در دیدار با اعضای قرارگاه دانشجویی شهید احمدی روشن

به گزارش دفتر روابط عمومی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، متن کامل بیانات مهم حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید علیرضا عبادی در دیدار با اعضای قرارگاه دانشجویی شهید احمدی روشن به شرح زیر می باشد.

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران رهبر مسلمین جهان و سلام به شما و همه سنگر نشینان علم و ایمان.

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات، خیلی خوش آمدید فرمایشات شما قابل استفاده بود، تشکر می کنم، به تعبیر می خواهم عرض کنم که اگر این روند عمومیت پیدا کند که گاه  به صورت کلی گویی هم تبیین شده که به هر حال دانشگاه از جایگاه اجرای کشور نباید فاصله داشته باشد؛ کلی گفته شده است، مطلب درست است، اگر این یک روند کلی پیدا کند در دانشگاه های ما، می شود گفت که دانشگاه جایگاه اصلی خودش را پیدا خواهد کرد.

ما قبل از انقلاب که چنین توقعی نبوده به جهت اینکه قبل از انقلاب آنهایی که بر کشور ما تسلط داشتند نیرو را برای خودشان به هر حال پرورش می دادند و از آنها توقع نبود هرگز نیرویی باشند که به کشور و خویشتن فکر کنند؛ بعد از آنی که انقلاب شد تا حدی که آن شرایط اقتضا می کرد جوانان دانشجو سرازیر شدند و برای انواع امور اجرائی و به هرحال مسئولیت ها را پذیرفتند و خوب هم درخشیدند منتها کاری که بود اینکه مشکلات عمده ای که به صورت جهانی بر ما تحمیل شد آنها را در چارچوبه ای زمین گیر کرد.

الان که به صورت آزاد شما به این جایگاه بر می گردید اگر این یک روند کلی پیدا کند در کشور همه مشکلات ما قابل حل است چون ما مشکل غیر قابل حل نداریم، همه مشکلات قابل حل است، بالاخره مطالعه میخواهد، شناسایی می خواهد، کارشناسی می خواهد و بعد هم اجرایی میخواهد، اما اگر صرفاً یک عده به صورت تئوری مطالبی بگویند و یک عده هم بی خبر از آن ها به صورت ابتکاری کارهای اجرایی انجام بدهند هیچ وقت به جایی نخواهد رسید چون خدا جهان را به گونه ای آفریده و انسان را به گونه ای آفریده، مشاهده میکنید انسان فقط با ابزار علم می تواند کار کند، هر چیزی را باید بداند و عمل کند، یک خشت خامی را هم که می‌خواهد بزند باید بداند که این چگونه چه فرمی است و الا نمی تواند.

خب، این قرارگاه که شما الان بالاخره تشکیلاتی به این صورت انجام شده جایگاه اصلی دانشگاه است خدا کند که به عنوان یک تفکر مورد قبول بیفتد، تا هم دانشجوها از روز اولی که اشاره کردید که نمی دانند برای چه آمده، بدانند که برای چه آمده اند، و هم اصولاً مسئولین اجرایی که در هر دولتی در هر دوره‌ای حالا خوب یا متوسط یا بد به وسیله مردم انتخاب می شوند بدانند که حلال مشکلات آنها دانشگاه است.

ما الان مشاهده می کنیم این مسائلی که دانش که چه عرض کنم، تجربه شده است، می بینیم که متاسفانه آقایان، اشاره کردند ۱۰ کیلو گوشت یا شکر نمی توانند تقسیم کنند، این که پیداست هرجا دو نرخی ایجاد می شود بلاخره یه کالا برگ علاجش است این مگر چقدر خرج دارد.

با این همه شل کاری شان دام کشور خارج شد، این همه به هرحال اعتبار داده شد، دلار داده شد، گوشت گوسفند وارد شد که دید؟  جز اینکه گاهی انبارهای احتکار را به ما نشان دادند از تلویزیون، و یا صف های کنار خیابان را که یک عده به صورت خانوادگی رفتند داخل صف ها قرار گرفتند، یک عده هم یه بار هم نرفتند به خاطر اینکه عزت نفس داشتند، به دست که رسید؟ اینها سر چیست؟ سر همین است؟ حالا نیروی اجرایی یا بی تفاوت است یا ندانم کاری می کند یا نه، تعمد می کند، به هر حال همه احتمالش هست ما غیب نمی دانیم خدا میداند، اما محصولی که برای مردم به دست می آید نتیجه اش همین است همینی که اشاره فرمودید و حال آنکه هر مسئله‌ای، هر مطلبی در انواع و اقسام امروز راه حل دارد، اگر روزی هم راه حل نداشت امروز راه حل دارد.

امروز به هر حال انواع آگاهی هایی که برای بشر آمده و ارتباطاتی که برای بشر هست و اطلاعاتی که می تواند کسب کند چیزی به هر حال نمی ماند؛ خب،  جایی که شما الان جایگاهی که دارید ارائه می دهید یک جایگاه اصلی است امیدواریم که رونق پیدا کند.

آنچه را که رهنمود های اقتصاد مقاومتی میگوییم  به صورت بنیانی، عالمانه، اینها جنبه اجرایی پیدا کند در کنار این، همانطور که اشاره فرمودید خب راهکار را می دانیم اما موانعش چیست؟ بلاخره این کشور یک کشور غنی است موانع معدن کار چیست؟ موانع کشاورزی چیست؟ موانع برای خود کارگر چیست؟ اشاره کردید، کارگری که ۱۰ ماه مثلاً  معوقه دارد خب این کارگری است یا برده داری؟ اگر اموری باید انجام شود باید دانش بنیان باشد غیر از آن قابل قبول نیست.

دیگر اینکه تئوری ها باید جنبه اجرایی پیدا کند، باید دانشگاه به دولت نزدیک شود و دولت هم باید صادقانه از  دانشگاه خودی حداقل استفاده را بکند و دیگر اینکه در انواع و اقسام مسائلی که به صورت مانع، حالا گاه مانع می تواند به صورت تسهیلات باشد خب این بانک ها کی میخواهند درست شوند؟ گاهی ممکن است که ناشایستگی از طرف مدیریت های داخلی باشد که نتیجه آن همان معوقات کارگران است خب این کی می خواهد درست شود؟

ضمن اینکه به برخی از مسائل اشاره کردید که اصلاً از این چارچوب خارج می شود مثل حالا اجناسی که به صورت قاچاق وارد می شود و یا نه به صورت رسمی وارد می شود از گمرکات وارد می شود، با کمال بی تفاوتی محصولات تراریخته به هر حال خودش می‌تواند دهها مشکل دیگر ایجاد کند همه بی تفاوت؛ اینگونه که نمی شود، آنچه امروز شما در این قرارگاه ها تعقیب می کنید در این جهت سرد نشوید اگر هم به مسئولیتی رسیدید این را فراموش نکنید چون خیلی جاها اینطوری می شود حالا چه در لباس بنده  و چه در لباس شما فرق نمی کند در حوزه باشد یا دانشگاه، ممکن است که یک جوان پاکدل، سرزنده است، دلش برای مردم می سوزد، شعار می دهد، کتک می خورد، به هر حال منزوی می شود، اما اگر همان در یک گوشه، پستی گیرش کرد میبینیم  تمام اینها را فراموش می کند اینم هست؛

اما آنچه را شما الان به عنوان یک قرارگاه که به هر یکی که اشاره کردید بلاخره در جای خودش ضرورت اول را دارد، حالا می‌خواهد مسائل اقتصادی باشد، در مسائل اقتصادی می خواهمد تجاری باشد، صنعتی باشد، یا می خواهد مسائل فرهنگی باشد که مادر همه مسائل است؛ به هر حال اینها هر یک در جای خودش خیلی مهم است.

تغییر و تبدیلاتی که وزارت خانه ها و غیره و ذلک، گاهی بیجا انجام می شود جز وقت سوزی هیچ چیزی ندارد و لذا تا جایی که ممکن است باید همان سیاست موجود را ببینیم راه حلش در خود همان چیست، یعنی چه ما متاسفانه حالا از دولتی به دولتی یا در هر دولتی از دوره ای به دوره ای اینی که می بینیم دست به یکسری تغییرات و تشکیلات می زنند اینها کارهای خوبی نیست، من به خاطر دارم که در دوره اول این دولت که تشکیل شد آقا نصیحتی فرمودند؛ فرمودند “سیاست ها را تغییر ندهید، سیاستهای کاری را تغییر ندهید، عیبی و نقصی دارد پیدایش کنید جبرانش کنید” اما مگه کردند؟ چقدر هرچه برایشان مشکل پیش آمد حواله دادند به مسکن مهر! به هر جا فحش و بی راهه ای بود به او زدند!

کاملا او را محکوم کردند و تغییر دادند، چه نتیجه ای گرفتند؟ در دورانی که آن آقا ۵ سال وزیر بود، آمد و رفت، یک خانه ساخت؟ با همه ایرادهایی که می کرد؟ یا مثلاً او سیاستی تشکیل داد که باید کارت سوخت باشد اما آن را تعطیل کردند و الان کارشناسان می گویند که تعطیلی او چقدرها آسیب زده به اموال عمومی، باز الان می خواهند بیاروند سر کار، ببینید! یا آن وزارتخانه را  تغییر دهند و از یکدیگر منفک کنند، این ها چیز خوبی نیست؛ کار خوب آن است که کاری صورت گرفته چند ماه و چند سال تجربه شده خب در هنگام اجرا می‌شود فهمید که چه اندازه خوب بوده است و چه اندازه بد بوده، بسیار خوب! جاهایی که نقص دارد را جبران کنید، جاهایی که حسن دارد بر روی آن تکیه کنید تا کار انجام شود؛ این که بلافاصله یک تشکیلات را فرو بریزید و از سر نو دوباره پایه گذاری کنید اینها جز ضایعات چیز دیگری ندارد.

اما به هر حال هوشیاری دانشگاه، حضور دانشگاه، نظارت دانشگاه و مطالبه دانشگاه چیز خوبی است منتها شرط آن این است که  تغییر ماهیت ندهد، چون در بخشی از عمر، انسان دردهای جامعه را احساس میکند ممکن است در یک شرایطی درد ها را احساس نکند و تغییر ماهیت بدهد آن چیز خطرناکی است؛ لذا هم به شما یاد آوری می کنم که آنچه را که امروز بر اساس فطرت پاکتان تشخیص می‌دهید و از نظر علمی به آن می رسید و از نظر میدانی هم صحنه های موفقیت و محرومیتی که برای مردم پیش آمده مشاهده می کنید روی آن استوار بایستید تا آخرین نفسی که دارید؛ اقتصاد مقاومتی هم همین است که ما بالاخره از این کشور ثروتمند در زوایای گوناگون استعداد های مردمی غنیمت بدانیم و پای آن بایستیم.

کار شما بسیار کار پر ارزشی است اما دو مسئله میخواهد یکی توسعه و دیگری تداوم؛ توسعه پیدا کند یعنی تفکر دانشجو این بشود، تداوم پیدا کند یعنی تغییر رنگ ندهید بنده هم برای شما  دعا می کنم، موفق باشید.

 

انتهای پیام/ط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *