خانه / تاپ خبر / متن کامل خطبه های نماز جمعه تهران به امامت حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی

متن کامل خطبه های نماز جمعه تهران به امامت حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی

به گزارش دفتر روابط عمومی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، متن کامل خطبه های نماز جمعه تهران در تاریخ ۳ اسفند ۹۷ به امامت حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی به شرح ذیل می باشد.

 

خطبه اول

بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدلله رب العالمین بارئ الخلائق اجمعین ثم الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین، ابی القاسم محمد(ص)، وعلی اهل بیته الطیّبین الطّاهرین المعصومین المظلومین المکرمین

“اوصيکم عبادالله و نفسي بتقوي الله” خویشتن و شما برادران و خواهران گرانقدر را به تقوای الهی توصیه می کنم، درخطبه نخست نگاهی به بیانیه گام دوم انقلاب خطاب به ملت بزرگ ایران که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی در آغاز دهه پنجم انقلاب صادر گردید و به عنوان منشوری برای مرحله دوم خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی، تبیین کننده فصل نوین حرکت انقلابی و عمل جهادی ملت بزرگ ایران و امت اسلام و جبهه مقاومت است، می پردازم.

امیدوارم در هفته ای که افتخار ایراد خطبه نماز جمعه را دارم فرازهای این منشور را مورد بررسی قرار داده، مبانی وحیانی آنرا تبیین و تحلیل نمایم.

در این منشور با تحلیلی روشن از گذشته نقشه راه برای تحکیم باروری نظام انقلابی پویا، توانمند، پیشتاز در راستای دستیابی به تمدن اسلامی و بهبود جدی و موثر عملکرد ارکان نظام تبیین گردیده است.

دستاوردهای شگرف چهار دهه گذشته در حوزه های امنیت و ثبات سیاسی کشور، علم و فناوری ایجاد زیرساخت های حیاتی اقتصادی، خلق و تثبیت اراده ملی در کانون مدیریت کشور، ارتقاء بینش سیاسی به مسائل منطقه و نگاه به مسائل بین المللی، سنگین نمودن کفه عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور و افزایش عیار معنویت و اخلاق، و ایستادگی شکوهمند و ابهت آفرین در برابر قدرت‌های استکباری و آمریکای جهانخوار تبیین شده است که قابل تحلیل جدی است.

در فراز نخست این بیانیه آمده است در میان ملت هایی که برخاسته و انقلاب کرده اند کمتر دیده شده است که آرمان های انقلابی را حفظ کنند، انقلاب اسلامی یکی از حرکتهای انقلابی استثنایی است به ویژه در تاریخ چند صده ملت های منطقه و جهان که در طول چهار دهه بر اصول و مبانی انقلاب ایستاده است و راه حرکت پرشتاب خویش را هموار نموده است.

می خواهم به عوامل کلیدی این حرکت و شتاب و ایستادگی بر اصول اشاره کنم، چه عواملی زمینه این رویداد بزرگ را در انقلاب اسلامی ملت عزیز فراهم آورده است، به نظر می رسد سه عامل کلیدی راه را برای این موفقیت هموار نموده و ما باید در این عوامل سه گانه توجه داشته و از آن حراست کنیم.

عامل اول گام هایی ماندگار و باثبات است که با فطرت روح، فطرت جان فطرت عقل هماهنگ باشد، اندیشه و تفکری با طراوت و نشاط قلب و جان و روح انسان را فتح میکند و بر اریکه قدرت می نشیند که با مبانی عقلانی و با فطرت بشر هماهنگ و از پشتوانه برهانی و علمی برخوردار باشد خواهران و برادران گرامی.

لذا قرآن توصیه دارد “و لا تقف ما لیس بهی علم”  لذا قرآن کریم پیامش این است که در سایه انوار پرفروغ وحی جامعه بشری با حقایق و معارف ناب آشنا می شود؛ “اقرا بسم ربک الذی خلق، خلق الانسان من علق، اقرأ و ربک الاکرم الذی علم بالقلم، علم الانسان ما لم یعلم” ما در سایه انوار پرفروغ وحی با حقایق ناب علمی و معارف برهانی آشنا شده ایم، این حقایق ناب ماندگار است.

برادران و خواهران گرانقدر مبانی انقلاب، اصول و ارزشهای انقلاب اسلامی برآمده از قرآن، برآمده از کلمات پیشوایان معصوم دین و سیره اولیای الهی است، این مبانی استوار است استحکام منطقی و علمی دارد لذا رهبر معظم انقلاب اسلامی به درستی اشاره می فرمایند که این اصول و ارزش‌ها برای همیشه در نزد انسان ها و جوامع بشری زیبا و پرجاذبه است زیرا با فطرت آنها هماهنگ است.

انقلاب اسلامی دین و دنیا را، علم و دین را، روح و جسم را در کنار هم مورد توجه قرار داده است، لذا شعارهای جهانی این انقلاب دینی ماندگار و با ثبات است.

بعد از این شعارها نام می‌برند، آزادی، اخلاق، معنویت عدالت استقلال، عزت و عقلانیت برادری که هرکدام جای بحث مفصلی دارد اینها اصول و مبانی برآمده از آموزه های دینی است و انقلاب اسلامی این آرمان‌های بلند را در دستور کار خویش دارد، این مبانی برآمده از اصول و حقایق ناب وحیانی است، حق است و حق ماندگار است.

“یثبت الله الذین امنوا بالقول الثابت فی الحیاه الدنیا و فی الاخره ” این قول ثابت است، لذا اشاره می کنند اصول و مبانی انقلاب قابل کمترین فاصله نمی باشد، انقلاب به اصول خود به شدت پایبند و به مرزبندی های خود با رقیبان و دشمنان حساس است و با خطوط اصلی خود هرگز بی‌مبالاتی نمی کند، چرا چون این اصول برآمده از اصول و مبانی دینی است.

انقلاب اسلامی همچون پدیده ای زنده با اراده همواره دارای انعطاف است و آماده تصحیح خطاهای خویش است، نقص ها و کاستی های خویش را میشناسد،  در حوزه های مدیریتی برطرف می کند، اما تجدیدنظر پذیر و اهل انفعال نیست چون اصول و ارزش ها برآمده از اصول متقن و ثابت دینی و وحیانی است، این یکی ازمهمترین عوامل ماندگاری انقلاب اسلامی است؛ اصول، اصول متقن و برآمده از مبانی و ارزش‌های ناب دینی.

ویژگی دوم که رمزماندگاری انقلاب اسلامی است وجود رهبران و پیشوایانی است که از بن دندان به اصول و ارزش ها و مبانی انقلاب باور داشتند و در آراستگی فکری اخلاقی و رفتاری به آن پیشگام و پیشرو و امام جامعه بوده اند.

امام بزرگواربه تمامی مبانی و اصول انقلاب باور داشت، خود نماد باور و آراستگی به آن بود امروز خلف صالح امام، رهبر معظم انقلاب اسلامی سخت بر این اصول پای می فشارند، باور دارند و آراسته به آن هستند.

این که برادران و خواهران مسئله رهبری و امامت در آموزه های دینی مورد توجه ویژه قرار گرفته است از همین زاویه است، اگر اصول در اوج دانش و معرفت، در اوج انطباق با مبانی وحیانی و علمی باشد اما رهبران جامعه به او باور نداشته باشند اسلام و انقلاب وارونه می شود و منحرف می‌گردد لذا قرآن می فرماید “وَ إِذِ ابْتَلي‏ إِبْراهيمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ“آزمون های سخت، “قالَ إِنِّي جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً

علی علیه السلام می فرماید” إِنَّ أَحَقَّ النَّاسِ بِهذَا الاْمْرِ أَقْوَاهُمْ عَلَیْهِ” این قدرت، قدرت ایمانی است قدرت علمی است، این، قدرت قدرت فکر و اندیشه است، قدرت عدالت است، این قدرت، قدرت برآمده از ایمان است “و اعلمهم بامر الله فیه” وجود مبارک حضرت اباعبدالله الحسین می نویسند ” فَلَعَمْرِي مَا اَلْإِمَامُ إِلاَّ اَلْحَاكِمُ بِالْكِتَابِ ” پیشوا و رهبر جامعه باید مطابق قانون و قرآن حرکت کند “القائم بالقسط” نماد عدالت باشد، تمام دغدغه اش بست عدالت در جامعه باشد.

این ویژگی های رهبر و ضعیم جامعه است، انقلاب اسلامی به دلیل  نعمت بزرگ الهی رهبری صالح، دیروزامام بزرگوار و امروز خلف صالح او این قله های بلند را فتح کرده است.

حضرت امام موسی کاظم علیه آلاف تحیه و الثنا می فرماید مردم” طاعة ولاة العدل تمام العزّ” بیدار باشید، پیروی از رهبران عادل عزت آفرین است، شما عزیزید چون شخصیتی مثل امام شخصیتی مانند خلف صالح او را برگزیده اید، امروز ملت اسلام، ملتهای پیشتاز در عرصه مجاهدت در عراق در سوریه در لبنان در غزه در یمن در بحرین در سراسر عالم اسلام عزیزند، پیشتازند، هر روز سنگر جدیدی را فتح می‌کنند چون رهبر صالحی را برگزیدند

حضرت امیرالمومنین علیه السلام به مالک اشتر می فرمایند” اَمَرَهُ بِتَقْوَی اللّهِ، وَ ایثارِ طاعَتِهِ، وَ اتِّباعِ ما اَمَرَ بِهِ فِي کِتابِهِ، مِنْ فَرائِضِهِ وَ سُنَنِهِ”  مالک بنده خدا باش، مالک در راه عبودیت حق قدم بردار” فَإِنَّهُ جَلَّ اسْمُهُ قَدْ تَكَفَّلَ بِنَصْرِ مَنْ نَصَرَهُ وَ إِعْزَازِ مَنْ أَعَزَّهُ” رهبری که در راه  حاکمیت دین خدا قدم بر میدارد پیروز است.

تجربه انقلاب اسلامی این را ثابت کرد، بدانند آنان که نوکیسه های دست یافته به کاخ سفید که در حقیقت سیاه است، تاریخ چهار دهه را نگاه کنید، ببینید در چه شرایط سختی ملت بزرگ ایران پیروزی‌های بزرگ را به دست آورد  “تمام العز” تمام عزت ثمره رهبری امام عادل است، منتها همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند و امام بر آن تأکید داشته اند این عدالت باید در همه سطوح مدیریت کشور جریان پیدا کند.

آنگاه که این آرمان بزرگ الهی محقق شود به بیان رهبری معظم دولت اسلامی محقق می‌گردد و دولت اسلامی آغازی است برای ساختن جامعه ی در تراز دین، این عامل دوم است.

عامل سوم را نام میبرم بحثش را میگزارم برای خوطبه بعد؛ عامل سوم ملت اند اگر آموزه های وحیانی و ناب اصول انقلاب باشند، رهبری مانند علی بن ابیطالب مدیریت و رهبری جامعه را در دست داشته باشد اما شما ملت حضور نداشته باشید، پیروزی، پیروزی ظاهری به دست نمی آید و این تاریخ اسلام است

” فَلَمّا نَهَضتُ بِالأَمرِ” جان به قربان دل پر از دردت ” فَلَمّا نَهَضتُ بِالأَمرِ نَكَثَت طائِفَةٌ ومَرَقَت اُخرى وقَسَطَ آخَرونَ”

بسم الله الرحمن الرحیم قل هو الله احد الله الصمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفواً احد.

خطبه دوم…

بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدلله رب العالمین بارئ الخلائق اجمعین ثم الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین، ابی القاسم محمد(ص) و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صلّ و سلم علی مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی الشباب اهل الجنة و علی علی بن الحسین زین العابدین و امام العارفین و علی محمد بن علیٍّ الباقر و علی جعفر بن محمد الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علیٍّ ابن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علی الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی الزکیّ العسکری و علی الحجة القائم المهدی. حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

“اللهم اجعلنی من اعوانه و انصاره و الذابین عنه و المسارعین الیه فی قضاء حوائجه”  در آغاز این خطبه رحلت فقیه عالیقدر و مجاهد عظیم الشان حضرت آیت الله مومن که به راستی آراسته به ایمان و علم و تقوا بود عضو موثر شورای محترم نگهبان قانون اساسی مجلس خبرگان رهبری شخصیت فرزانه تربیت یافته در مدرسه بنیانگذار عظیم الشان انقلاب اسلامی را محضر امام عصر ارواحنا له الفدا محضر رهبر عالیقدر انقلاب اسلامی مراجع عالیقدر تقلید، حوزه های علمیه به ویژه حوزه علمیه قم، مهد فقاهت و دیانت و مجاهدت و شما ملت عزیز تسلیت عرض می نمایم برای آن عالم نستوه و فقیه فرزانه و سخت کوش که عمر مبارکش را در مبارزه با رژیم ستم شاهی و دفاع از انقلاب اسلامی و ارزشهای او با تقوا و سلامت نفس و زهد در شان یک فقیه به سر برد از خداوند بزرگ علو درجات را مسئلت دارم و به خانواده بزرگ و معظم ایشان عرض تسلیت دارم.

لازم میدارم شهادت جمعی از بهترین فرزندان میهن اسلامی، پاسداران عزت و شرف، آفرینندگان امنیت و اقتدار، مرزداران سلحشور را به امت اسلام، مردم شریف خطه اصفهان، عموم رزمندگان و سپاهیان و نیروهای مقتدر کشور عرض تبریک و تسلیت داشته باشند.

برای ملت ایران، مسئولین نظام، نیروهای اقتدار آفرین و پاسداران امنیت کشور هرگز قابل قبول نیست که سرزمین کشور همسایه به پایگاهی برای تربیت و هدایت نیروهای مزدور تروریست تبدیل بشود، هزینه این رفتار را پرداخت می‌کنند.

از دولت پاکستان به عنوان یک همسایه ی مسلمان انتظار می‌رود به سرعت رفتار گذشته خود را اصلاح و راه را برای تداوم اصول برادری هموار نماید، شایسته یک کشور نیست که با همسایگان خودش در شمال در جنوب در غرب چنین شرایط نا به هنجاری را تجربه کند.

در آستانه میلاد فرخنده صدیقه کبری فاطمه زهرا علیها آلاف تحیه و الثنا قرار داریم، بانوی بزرگواری که خداوند سبحان در شأن و منزلت او سوره مبارکه قدر را نازل کرد، فخر رازی از اکابر علمای اهل سنت ذیل این آیه شریفه می گوید، قول سوم این است که این سوره در مورد کسانی نازل شده است که پیامبر اکرم را به نداشتن فرزند سرزنش می کردند، بعد می گوید این عالم اهل سنت می‌گویند مشاهده کنید ملت اسلام ببینید چقدر از اهل بیت را شهید کردند در عین حال جهان پر است از آنان، این در حالیست این عالم بزرگوار اهل سنت می‌گوید فخر رازی، این درحالی است که بنی امیه دشمن پیامبر بودند و شخص قابل ذکری از آنها باقی نماند، سپس نگاه کن چه میزان علمای بزرگ در میان فرزندان پیامبر اکرم از ذریه حضرت زهرا(س) وجود دارد.

بعد نام می‌برد مانند باقر(ع)، کاظم(ع)، صادق(ع)، رضا(ع)، و نفس زکیه و مانند آن، زمخشری از اکابر علمای اهل سنت نیز ذیل آیه ۶۱ سوره آل عمران «فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ» می گوید: خداوند متعال در این کریمه ی مبارکه ابناء را نساء را بر انفس مقدم داشته است، اولا بیان می‌کند که پیامبر اعظم خمسه طیبه در میدان مباهله حاضر شده است علما و مفسرین اهل سنت بر این تقریبل اتفاق دارند، فخر رازی می گوید “واعلم ان هذه الروایة کالمتفق علی صحتها بین اهل التفسیر والحدیث” گویا تمامی اهل حدیث و تفسیر اتفاق دارند که در میدان مباهله خمسه طیبه حضور داشتند، اصحاب کساء پیامبر اعظم فاطمه زهرا(س) حسنین و علی بن ابیطالب(ع)، بعد می فرماید خداوند ابناء را، حسن(ع) و حسین(ع) را و نساء را، یعنی فاطمه زهرا(س) را بر انفس مقدم داشت، خیلی نکته دقیقی است، این عالم اهل سنت می‌گوید تقدم ابنا و نساء بر انفس برای آن است که خداوند میخواست مرتبه بلند و جایگاه نزدیکشان را به پیامبر بر همگان روشن نماید و اعلام نماید که آنها بر انفس مقدم اند؛ بعد می‌گوید این تقدم، محکم ترین دلیل بر فضیلت اصحاب کساء است، این است که اهل بیت پیامبر رمز وحدت امت اسلام هستند.

برادران و خواهران عزیز امروز جامعه اسلامی، شیعیان پیروان مدرسه اهل بیت برادران و خواهران اهل سنت و جماعت همه و همه در حول قرآن، در حول پیامبر عظیم الشان اسلام، در حول قبله و در حول شخصیت اهل بیت پیامبر اکرم با هم وحدت و انسجام دارند.

بنده اشاره ای می کنم در این چند دقیقه به فرازهایی از منشور رهبری معظم انقلاب در حوزه مسائل اقتصادی.

نقطه قوت، عامل سلطه ناپذیری و عامل نفوذپذیری کشور است، فقر و غنا در مادیات و معنویات بشر اثر می گذارد، وسیله ای است که بدون آن نمی توان به هدف ها رسید، یک انقلاب مقتدر در این اندازه از اقتدار سیاسی و جایگاه منطقه ای و فرامنطقه ای، در این بالندگی و عزت شایسته است یک قدرت برتر اقتصادی منطقه باشد.

تاکید بر اقتصاد مستقل مبتنی بر تولید انبوه نه مبتنی بر سرمایه ای به نام نفت، با کیفیت، توزیع عدالت محور، مصرف به اندازه و بی اسراف؛ نمایندگان محترم مجلس خواهش می کنم لایحه بودجه ای که در حال تصویب است را نگاه کنید، ببینید در این لایحه چند قدم برای کاهش وابستگی کشور به درآمدهای نفتی برداشته شده است، چند قدم برای حمایت از تولید برداشته شده است، چند قدم برای کاهش شدت انرژی و مدیریت مصرف برداشته شده است، مصرف به اندازه و بی اسراف در سالهای اخیر از سوی اینجانب بارها تکرار و بر آن تأکید شده است.

عملکرد های ضعیف” اجازه بدهید عرض کنم این ضعف در همین نظام بودجه‌ ریزی خود را نشان میدهد دولت محترم برادران و خواهران محترم در نهاد قانونگذاری مشکلات را می‌فهمیم  اما با عزم و اراده می توان قدمی به جلو برداشت” عملکرد های ضعیف اقتصاد کشور را از بیرون و درون دچار چالش ساخته است، چالش بیرونی تحریم که در صورت اصلاح مشکل درونی کم اثر و حتی بی اثر خواهد شد.

چالش درونی عبارت از عیوب ساختاری ضعف‌های مدیریتی است، مهمترین عیوب آقایان خواهران ملت عزیز مسئولین کشور، مهمترین عیوب از نظر سکاندار انقلاب اسلامی وابستگی اقتصاد به نفت، دولتی بودن بخش‌هایی از اقتصاد که در حیطه وظایف دولت نیست، نگاه به خارج و نه به توان و ظرفیت داخلی، بودجه بندی معیوب و نامتوازن، خواهش می‌کنم نمایندگان محترم بررسی کنید چند قدم می توانید از عیوب بودجه بکاهید، چند قدم برای انضباط مالی می توانید بردارید، برآورد مرکز پژوهش ها این است که با این ساختار بودجه سال ۹۸ ممکن است حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه در این لایحه پنهان باشد.

بودجه بندی معیوب  و نامتوازن  و سرانجام عدم سیاست های اجرایی اقتصاد و عدم رعایت اولویت ها.

اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله، بسم الله الرحمن الرحیم قل هو الله احد الله الصمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد.

 

انتهای پیام/ط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *