خانه / تاپ خبر / نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی: آسیب استعمار به فرهنگ کتاب قابل جبران نیست/ طرح وقف کتاب توسعه یابد

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی: آسیب استعمار به فرهنگ کتاب قابل جبران نیست/ طرح وقف کتاب توسعه یابد

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند در بازدید از نمایشگاه وقف کتاب در حوزه علمیه رضویه بیرجند اظهار کرد: پیداست از وقتی فن کتابت به وجود آمده، کتاب پیام رسان علم و پیامبر علم بوده است.

وی افزود: این ابزار، ابزار آگاهی و ایمانی شمرده می شود و اسلام بالاترین پیام را برای نوع انسان دارد.

امام جمعه بیرجند خاطر نشان کرد: آنهایی که به هر میزانی بهره ایمانی داشتند، همچنین بسیاری از بزرگان در طول تاریخ و پیچ و خم های سیاسی و امنیتی خیلی زحمت کشیدند و از خود آثاری گذاشتند و این در حالی بوده که آفت های بیشماری آن ها را تهدید می‌نمود.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی با اشاره به اینکه استعمار، کتابخانه شیخ طوسی را به آتش کشید، عنوان داشت: ایرانی ها در جهت نشر اسلام و کتب نقش اول را داشتند، اما آن همه زحمات متاسفانه در سلطه استعمار دچار آسیب های زیادی شده که وحشت زاست.

وی مطرح کرد: بعد از اینکه رضاشاه قدرت را در دست گرفت، برای اینکه باب علم را ببندند، در حوزه ها بستند و علما را کشته و منزوی کردند و از فرهنگ عاشورا قویاً جلوگیری کردند و در کنار آن با عفاف و حجاب مخالفت و قتل و جنایات را به اوج رساندند، اما آن آسیبی که به فرهنگ مکتوب و کتاب زدند قابل جبران نیست.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان داشت: استعمارگران با آن قدرت سلطه ای که داشتند و در آن شرایط که همه چیز در اختیارشان بود، کتب را غارت کردند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی یادآور شد: آن ها در مبارزه با دین و حوزه های علمیه و مکتب انبیا به بسیاری از مردم اینگونه تفهیم کردند که این ها از رده زندگی خارج است و ارزش کتاب را به هیچی رساندند.

وی تاکید کرد: استعمارگران تا توانستند کتاب ها را به غارت بردند، حتی به اینجا نیز خلاصه نشد و بدتر از آن با الغایی که به افکار عمومی کردند باقی مانده کتب را به عنوان کاغذ سیاه به بقالی ها فروختند، و کتاب ها به دست خود مردم معدوم شد.

امام جمعه بیرجند خاطر نشان کرد: همچنین آن دسته از افرادی که تمام قدرت در دستشان بود کتاب بر روی دوششان سنگینی می کرد و به قیمت ناچیزی آن ها را می فروختند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی تصریح کرد: از برکات این انقلاب این است که چه امام خمینی(ره) و چه رهبر معظم انقلاب گوشه های از فرمایشاتشان به حوزه و فرهنگ کتابخوانی اشاره دارد و این نعمت بزرگی است که به دست مردم رسیده، اما هنوز تحت تاثیر فرهنگ بیگانگان قرار داریم و آسیب دیده هستیم.

وی با اشاره به اینکه هزینه های زیادی برای این ارزش ها داده شده است، ادامه داد: استعمار وقتی انقلاب ما را با این ظرفیت دید جنگ را بر ما تحمیل کرد و افراد ارزشمندی را به شهادت رساند، اما با همه ی این جریانات در سفرهای مقام معظم رهبری به قم، جهش های خوبی حاصل شده و اکنون به برکت انقلاب و رهنمودهای ایشان به توفیقات زیادی دست پیدا کرده ایم.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ابراز داشت: خداوند به برخی ها استعداد داده و دست به ایجاد طرح های مطالعه می زنند، لذا امید است این ذوقی که انجام شده پاسخ همه را بدهد و این طرح {وقف کتاب} به گونه ای توسعه پیدا کند که همه ی شهر های استان را در بر بگیرد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: ما خیلی در ارتباطات دارای نعمت های فراوانی هستیم اما حساب برخی از افراد که از آن سوء استفاده می کنند، جداست.

وی گفت: بزرگانی که در گذشته زحمت کشیده اند و امروز ما از آثارشان بهره برداری می کنیم، دستشان از کتاب های منبع خالی بوده است؛ که به عنوان مثال مرحوم علامه امینی وقتی کتاب الغدیر را می نوشت برای به دست آوردن منابع کتب مرجع به هندوستان سفر کرد.

امام جمعه بیرجند مطرح کرد: امروز با این همه وسایل و امکانات، کتابخانه در دست و جیب شماست که امید است از آن بهره کافی را ببرید.

انتهای پیام/ط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *