خانه / درس اخلاق / امام جمعه بیرجند: خدمت به مردم بالاترین عبادت است

امام جمعه بیرجند: خدمت به مردم بالاترین عبادت است

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی در جلسه اخلاق مدیران کل دستگاه های اجرایی استان با اشاره به اینکه باید حواسمان باشد که در این دنیا شناور باشیم، اظهار کرد: هر یک از انسان ها در هر مقام و منسبی که هستند دارای یک عالم و سطح فکری می باشند، اما باید توجه داشته باشند که دریا این استعداد را دارد تا همه را غرق کند، بنابراین به جز آن موادی که در روایات ذکر شده از جمله تقوا و ایمان به هیچ چیز دیگری نباید اعتماد کرد.

وی افزود: برای دریای باطنی که همه ی ما در معرض این خطر هستیم خدا یک تابلو نیز قرار داده است تا از محسوس به معقول توجه کنیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بشر چیزی ندارد که به آن ببالد، زیرا یک ویروس می تواند انسان را از پای در بیاورد، خاطر نشان کرد: گاهی از تلویزیون مشاهده می کنید که جسد مومیایی شده فرعون به نمایش گذاشته می شود و این علامت خوبی دارد برای آن دسته از افرادی که دچار غرور و خودستایی می شوند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی با بیان اینکه همه از اعمال و کردار خود آگاه هستیم، تصریح کرد: هنوز بشر معانی اولیه برخی از واژه ها را به درستی درک نکرده است؛ اگر بخواهیم چیزی را انتخاب کنیم ابتدا باید آن را بشناسیم سپس به سوی آن حرکت کنیم بنابراین اولین سوالی که برای انسان مطرح می شود این است که دنیا یعنی چه؟

وی ادامه داد: بسیاری از مفاهیم عالیه دین هنوز برای ما روشن نشده زیرا به دنبال آن نرفتیم بلکه تنها به دنبال شهرت و منسب و … بوده ایم.

امام جمعه بیرجند بیان کرد: از جهت لفظی دنیا از دو واژه گرفته می شود یکی از مصدر دُنُو به معنی نزدیکی و دیگری از مصدر دنائت یعنی پستی؛ حال باید دید مراد کدام واژه می باشد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: وقتی میگوییم دنیا و آخرت؛ مراد از دنیا، از همان ماده دُنُو یعنی عالم نزدیکتر می آید.

وی با اشاره به اینکه عالم نیز از ماده علم است، یعنی آنچه که به وسیله آن دانستنی ها کسب می شود، گفت: کمال ما نیز در همین است و در دید توحیدی این عالم و عالم بعدش یکی هستند.

امام جمعه بیرجند یادآور شد: هر کسی در این جهان هستی به مقامی می رسد، باید بداند که سرمایه و مقامش نیز مال همین دنیاست و این مزمت ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی خاطر نشان کرد: خیلی مسلک ها و مشرب ها چه به اسم مسلمان و چه در جوامع دیگر شکل می گیرد که همه مسئله را اشتباه گرفته‌اند و این به خاطر جهل است.

وی تصریح کرد: اما یک عده بدتر از حیوانند و در این دنیا می خورند، انسان ها را می کشند، شهرها را تخریب و ویران می کنند و به هیچ چیز جز خودشان فکر نمی کنند، که باید از این وحشی ها پرسید به دنبال چه هستید، و از طرفی نیز برخی ها خیال می کنند فقر و بیماری کمال است در حالی که او نیز معنی کمال را نفهمیده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ابراز داشت: در مصدر دنائت، پستی به عالم بر نمی گردد بلکه به نفس انسان بر می گردد؛ انسان پست به انسانی گفته می شود که بهره گیری صحیح از نعمت های خدا را رها کرده و از ابزارهایی که خداوند برایش قرار داده به جای رسیدن به کمال، خودش بنده دنیا می شود.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی با بیان اینکه افرادی نیز هستند که از همه ابزار الهی استفاده می کنند و به کمال می رسند، ادامه داد: موجودات عالم دو رو دارند که یک روی آن خیر و روی دیگرش شر است، و این انسان عاقل بالغ است که باید از جنبه خیرش استفاده، و خود را از روی شرش خلاص کند.

وی با اشاره به اینکه دنیا به معنی پستش یعنی اینکه دنیا را از جنبه ابزاری به جنبه هدف سوق دهی، ابراز داشت: اگر کسی در این دنیا با چشم بصیرت نگاه کند به مانند لقمان حکیم خواهد شد، اما اگر به این دنیا با نظر عاشقانه نگاه کند کور خواهد شد.

امام جمعه بیرجند یادآور شد: گذر عمر تنها حسرت را در پی دارد، لذا این فرصت را از دست ندهید که بعداً پشیمان خواهید شد، و بدانید که هیچ عبادتی بالاتر از خدمت به مردم وجود ندارد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *