خانه / تاپ خبر / نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی: حوزه‌های علمیه ستون فقرات اسلام هستند

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی: حوزه‌های علمیه ستون فقرات اسلام هستند

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه استادی موفق است که بتواند شاگرد پروری وهمتا سازی کند، گفت: حوزه‌های علمیه ستون فقرات اسلام است.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی در دیدار جمعی از اساتید، طلاب و روحانیون حوزه های علمیه اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که در هر جامعه و ذهن هر انسان مطرح  می‌شود علم است که به لازمه آن معلم، تعلیم و تالم هم مطرح است.

وی با بیان اینکه سئوال مطرح است که کار معلم چیست  و آیا تعلیم کار معلم است یا خیر؟ افزود:حقیقت تعلیم  این است که ابتدا تعلیم بر عهده معلم است و  استاد آنرا برای شاگرد می‌خواند  اما در گام بعدی شاگرد تعلیم را  فرا می‌گیرد  و در ذهن او نقش می‌بندد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: همه آنچه که انسان می‌داند از این نوع علم  است اما گاهی علم تنهایی از طریق استاد آموخته نمی‌شود، زیرا گاهی علم خیلی از طریق تفکر حاصل می‌شود.

عبادی افزود: در مواردی که علم از طریق کشف حاصل می‌شود  گاهی دیده می‌شود  مقصد تغییر می‌کند و گاهی برخی  افراد علم را در خواب کسب می‌کنند و برخی دیگر در عالم ملکوت آنرا به دست می آورند.

وی با بیان اینکه باید در نظرداشته  باشیم مسیر سیر ما در کسب علم،دانش و آگاهی تک راه نباشد، افزود: اساتید در بحث علم ، تعلیم  و متعلم باید از همان یادگرفتن علم تزکیه سیر و سلوک را باید در کنار هم ببینید زیرا بزرگان ما اینگونه بودند و این سلسله نباید قطع شود زیرا در کرسی تعلیم عنایت می‌شود که علم دین با همه وسعتی که دارد همه چیز را شامل می‌شود.

امام جمعه بیرجند با بیان اینکه شاگرد پروری مهم است زیراعالمان و بزرگانی وجود دارند که شاگرد پروری ندارند و در مقابل علمایی هستتد که شاگردان زیادی تربیت کردند،افزود: همتا سازی  و شاگرد پروری مهم است زیرا هنر استادی غیر از عالم بودن است و هنر استادی یعنی در زمین کار خدایی کند و استاد نقش زیادی  در پرروش شاگرد دارد.

عبادی افزود: اساتید دانشی که می‌خواهد منتقل کنند باید بر آن  مسلط باشند و اگر این دو همراه باشد هر دانشی را میت وان منتقل کرد اما دین ضمن اینکه اینها را می‌خواهد اما به تنهایی کفایت نمی‌کند زیرا باید  استاد در شرایطی باشد که در درون قلب شاگرد مقبولیت و جذب داشته باشد .

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد: اگر استاد  از تقوا حرف می‌زند عمل،اخلاق او باید تاثیرگذار باشد اما اگر استاد هر چند خوش بیان باشد و در این جهت مشکل داشته باشد دین منتقل نمی‌شود اینجاست که شاگرد پروری غیر از مهارت تسلط بر علم تبیین جاذبه معنوی دارد.

وی گفت: پرورش شاگرد اهمیت  زیادی دارد زیرا استاد  باید در شاگرد  هدف  ایجاد کند و اگر شاگرد تشنه علم شود هیچگاه دنبال جایزه نیست و این مهم است.

عبادی افزود: استاد باید در درون شاگرد عطشی از کسب علم  ایجاد کند و کسب علمی که همراه با ریاضت است و اگر استاد توانست هدف قانع کننده ای را بیان کند موفق است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان داشت:ستون فقرات اسلام حوزه های علمیه است که در طول تاریخ  فراز نشیب های بوده اما در حال حاضر مشکلات زیادی در عصر معاصر است .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *