خانه / تاپ خبر / امام جمعه بیرجند: بداخلاقی‌های ورزشی نگران‌کننده است/ ورزشکاران استان باید الگوی دیگران باشند

امام جمعه بیرجند: بداخلاقی‌های ورزشی نگران‌کننده است/ ورزشکاران استان باید الگوی دیگران باشند

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی با اشاره به برگزاری همایش‌ها، جشنواره‌ها و فعالیت‌های ورزشی، گفت: در برخی از موارد بداخلاقی‌هایی می‌شود که واقعاً نگران‌کننده است.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، حجت‌الاسلام‌و المسلمین سیدعلیرضا عبادی پیش از ظهر امروز در جلسه دیدار با مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی و پرسنل اداری این سازمان با تبریک ایام ماه عبودیت و بندگی خدا، اظهار داشت: ارزش هر چیزی بعد از شناخت آن شی معین می‌شود و هر روز شاهد تغییر در علوم هستیم و کارشناسی‌ها توسعه پیدا می‌کند و جایگاه اشیاء مشخص می‌شود.

وی افزود: در انواع شناخت‌ها از علم نباید مسئله انسان و انسان‌شناسی فراموش شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی تصریح کرد: نرخ ارزش‌هایی که مربوط به انسان است وقتی مشخص می‌شود که به اصل انسان‌شناسی در آن پرداخته شود.

حجت‌الاسلام‌و المسلمین عبادی به نظریه‌ای که ارزش انسان را در مسائل جان و روح انسان می‌داند اشاره کرد و گفت: در این نظریه به گونه‌ای افراط می‌کنند که حتی ارزش‌های انسانی را در مقابل جان انسان ضدارزش می‌دانند که این نظر در دنیای کنونی طرفدارانی چون رهبانان و مرتاضان دارد.

وی دومین نظر را نظری دانست که تمام همت انسان را در شناخت تن، جسم، ماده و امور نفسانی می‌داند و همه ارزش‌های معنوی و آنچه مربوط به جان و روح است را نادیده می‌گیرد و نتیجه‌اش انسان منهای همه ارزش‌های متعالی می‌شود که اکنون بخش عظیمی از دنیا در آتش این فکر انحرافی می‌سوزد.

امام جمعه بیرجند یادآور شد: در اسلام به عنوان دین فطرت و حکمت، نظام آفرینش مبتنی برحکمت است و جسم و جان پر از  رازها و استعدادها است و این دین برای هر دو مکتبی که اهل افراط و تفریط هستند حرف دارد.

حجت‌الاسلام‌و المسلمین عبادی تاکید کرد: اسلام در مورد نخستین نظریه می‌گوید که اگر تمام ارزش‌های انسان به خاطر جان است و تنها راه برای کمال این است که حتی از ابتدایی‌ترین مسائل، جسم را محروم کنیم باید پرسید که خداوند تن، احساسات و عواطف را برای چه آفریده است؟

وی افزود: خداوند هم جسم را آفریده است هم جان را و در همه آن‌ها صدها رمز و راز نهاده است و  انسان به عنوان امانت الهی باید جسمش را حفظ کند و از همه استعدادهای جسمی‌اش بهره بگیرد و آن را به کمال برساند و هم جانش را پرورش بدهد که همان سیر الی‌الله است و تمامی ارزش‌ها و کمالات را در بر می‌گیرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی عنوان کرد: تمام شگفتی‌های انسان در روح و جسمش او است و در سلسله مراتب انسانی، جسم حالت مرکب را دارد و برای انجام امور خیر باید از آن به نحو درست استفاده کرد.

حجت‌الاسلام‌و المسلمین عبادی گفت: تن سالم باید در راستای عقل، فطرت، وحی وخودسازی باشد و در همه جبهه‌های فردی، خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تلاش کند اما همه وقتی ارزش پیدا می‌کند که خود حرکتی هدفمند و ارزشی منطبق بر فرائض اسلامی، علوم قرآنی و در یک کلام الهی داشته باشد.

وی با بیان اینکه جایگاه تن در اسلام مشخص است و چند روز آن را به عنوان مرکب برای کمال مطلق و خدایی شدن در اختیار داریم، افزود: در فقه اسلامی تن امانتی برای انسان است و حق خودآزاری نداریم تا جایی که حتی روزه اگر برای بدن ضرر دارد نباید روزه گرفت.

امام جمعه بیرجند با اشاره به برگزاری همایش‌ها، جشنواره‌ها و فعالیت‌های ورزشی، اظهار داشت: در برخی از موارد بداخلاقی‌هایی می‌شود که واقعاً نگران‌کننده است.

حجت‌الاسلام‌و المسلمین عبادی با بیان اینکه اگر این بداخلاقی‌ها در اقوام و ملت‌های دیگر اتفاق بیفتد می‌توان گفت شاید با مکتب و مسلک آن‌ها همسو است و در صورتی که ارزش‌ها، ارزش مادی باشد این موضوع قابل توجیه است، گفت: در نظام جمهوری اسلامی که همه بر اندیشه اسلامی و الهی هستیم حیف است نیروهای ورزشکار که در صحنه‌های میدانی و دنیایی هستند با یکدیگر بداخلاقی کنند و این یک ضعف بزرگی است و باید اصلاح شود.

وی  یادآور شد: چه خوب است بدن‌ها، روان‌ها، اخلاق‌ها و اندیشه‌ها سالم و توانمند باشد که این قابل قبول است و  باید در خراسان‌جنوبی نیروهای ورزشی استان بر اساس فرهنگی که از اجداد و گذشتگان خود دارند در ورزش‌ها و در اخلاق، امانت و صداقت برای سایر استان‌ها الگو باشند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *