خانه / تاپ خبر / نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی در دیدار با شاعران: بدترین جنگ دشمن جنگ تبلیغاتی و فرهنگی است/ لزوم تبیین پیام انقلاب در قالب‌‌های هنری

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی در دیدار با شاعران: بدترین جنگ دشمن جنگ تبلیغاتی و فرهنگی است/ لزوم تبیین پیام انقلاب در قالب‌‌های هنری

امام جمعه بیرجند با تأکید بر اینکه نباید این تصور را داشته باشیم که دشمن تنها با سلاح نظامی و یا در جبهه‌های سیاسی و اقتصادی می‌جنگد، گفت: بدترین جنگ دشمن جنگ تبلیغاتی و فرهنگی است.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امامجمعه بیرجند به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، شاعران انقلابی و مطرح خراسان‌جنوبی عصر امروز (چهارشنبه) با نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی دیدار کردند، مراسمی که سراسر اندیشه و احساس بود.

در این مراسم که به بهانه هفته هنر انقلاب اسلامی و به یاد اولین شهید مدافع حرم خراسان‌جنوبی برگزار شد هر کدام از شاعران حاضر در جلسه به قرائت اشعار خود پرداختند.

شاعران دیار کویری خراسان‌جنوبی‌سروده‌های خود را که در مدح و ثنای اهل‌بیت(ع)، مدافعان حرم، جنایات تکفیری، اربعین حسینی و ظهور حضرت حجت(عج) بود را بر زبان جاری ساختند.

سروده‌هایی که مورد تأیید و تشویق نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی‌قرار می‌گرفت، سروده‌هایی که همراه با طنز، نقدی توأم با تبسم و نیز همراه با اشک بود.

آغازگر محفل شعرا استاد غلامحسین یوسفی متخلص به ناقوس بود، او که یکی از شاعران فرهیخته خراسان‌جنوبی است و تاکنون اشعار زیادی را سروده است. وی سخنان خود را با انتقاد و گلایه از جنایات تکفیری‌ها و داعش و ناامن کردن برخی کشورها آغاز کرد، جنایاتی که شب و روز را از مردم یمن گرفته است، جنایاتی که در تصور هیچ فرد مسلمانی نمی‌گنجد.

وهابیان، جنایت و کشتار بس کنید

ای کافران ابله و ای فرقه پلید

بیهوده از چه خلق خدا را به خون کشید

دانید سوریه چه کشید و یمن چه دید

فردا شود به کام شما، زندگی حرام

کفتارهای بی‌خبر از دست انتقام

شعر استاد همچنان ادامه داشت و مورد تقدیر و تحسین حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبادی قرار گفت؛ استاد در پایان اینگونه شعر خود را به پایان رساند:

روح مدافعان حرم جاودانه شاد / چون مثل کوه در بر سیلاب ایستاد/ بنیان عشق خون خدا را بنا نهاد/ بار دگر به حرمت ایمان اعتماد/ در شهر ما سخن از بصیری است هر طرف / روح تو شاد رهرو شاه نجف

محمددوست از دیگر شاعرانی بود که در این مراسم به قرائت شعر خود پرداخت، اشعار زیبای استاد تلاش‌های مدافعان حرم را روایت می‌کرد، مدافعان حرمی که ادامه‌دهنده راه سربازان روح‌الله (ره) و امام خامنه‌ای بودند و هستند.

ای که بی‌سر شده بر سرشدگان سر شده‌ای

گل زیبا چه غریبانه تو پرپر شده‌ای

عاشق خاک وطن با همه دلدادگی‌ات

عاقبت مست می ساقی کوثر شده‌ای

لاله رویید ز خون تو بر این خاک کهن

گل گزارانه‌تر از قبل معطر شده‌ای

حلاج از دیگر شاعران خراسان‌جنوبی است، او سروده خود را که در خصوص انتظار امام زمان(عج) بود با سوز و گداز عجیبی قرائت کرد.

آقا بیا که زمان ظهور تو دیر شد / امید فاطمه منتظر تو پیر شد / تا زنده‌ام بیا تو به من یک سری بزن/ بر کلبه خرابه من تو دری بزن/ آقا بیا که تک‌تک مویم سفید شد/ این قلب من ز آمدنت ناامید شد / آقا بیا تمام جهان چشم‌به‌راه توست/ هر صبح جمعه شیعه چشم‌به‌راه توست/ آقا شود دمی شنوم صدای تو / آهنگ دلنشین تو و ربنای تو / زهرا دوباره بر سر راه تو پیر شد/ گوید بیا عزیز دل من که دیر شد/ یعقوب تو منم تو بیا یوسفی نما/ چشمم به راه توست تو بیا یوسفی نما/ حلاج را ببین که دگر پیر گشته است/ چون که تو نیستی ز جهان سیر گشته است

از دیگر اشعار قرائت‌شده توسط شاعران خراسان‌جنوبی در این مراسم در خصوص مراسم اربعین حسینی و حضور مردم در این مراسم بود، اشعاری که حضور پرشور مردم را به زبان شعر درآورده بود، این اشعار حال و هوای محفل را کربلایی کرد.

در این محفل اشعاری توسط یکی از بانوان تقدیم به خانواده جانبازان اعصاب و روان شد، جانبازانی که مظلوم و گمنام واقع شده‌اند.

پدر دوباره خودش نیست، بی‌قرار شده / دوباره چاره ما سنگر و فرار شده/ دوباره مادر ما توی سنگری با هم/ بغل گرفته من و برادرم را هم / پدر که توی سرش انفجار خاطره‌ها است / شکست هر چه دم دستش آمد از چپ و راست/ شکست قلب مرا، غرور مادر را / پدر به زعم خود آوار کرد سنگر را / چه بد به دست پدر باز هم اسیر شدیم / و باز طعمه یک موج ناگزیر شدیم/ چقدر توی خودش مرد و دم نزد مادر / بلند قهقهه زد، نه پدر نبود این مرد/ حسین با همه کودکی مداخله کرد/ نخند بازی تو، بازی قشنگی نیست/ عزیز، مادر من که اسیر جنگی نیست / که ناگهان پر فریاد شد پدر/ فریاد به روی شانه‌ام کسی از تشنگی جان داد

اشعار این بانوی بیرجندی همچنان ادامه داشت، اشعاری که سختی‌های خانواده جانبازان اعصاب و روان را روایت می‌کرد، جانبازانی که در مقایسه با سایر جانبازان به مراتب شرایط سخت‌تری را تحمل می‌کنند.

نوبت به کوچک‌ترین شاعر بیرجندی می‌رسد، شاعری که سن و سالی ندارد و نوجوانی بیش نیست، او که شعرش را در وصف مدافعان حرم سروده بود قرائت کرد

بار دیگر تیره شد، خورشید و ماه و آسمان / بار دیگر در ره افتد کاروان عاشقان/ بار دیگر عطر ایثار و شهادت جان گرفت/ قطره‌های لعل مانندی زمین مهمان گرفت/ بار دیگر در فلک آمد صدای ساز عشق / بار دیگر آشکارا شد نهان و راز عشق / عشق یعنی شهرتی در عاشقی نزد خدا / عشق ینی یک شهید و ناله‌های بچه‌ها/ عشق یعنی قاصدک چون کوه در طوفان و باد

و…

این شاعر نوجوان بیرجندی با تواضع به ادامه قرائت شعر خود پرداخت و مورد تحسین حضار و نماینده ولی‌فقیه در استان قرار گرفت و در پایان نیز یکی از شاعران به وی امید داد که شاعر خوبی خواهد شد.

اشعار دیگری نیز در این مراسم پیرامون حجاب و عفاف قرائت شد، اشعار شعرا که به پایان رسید نماینده ولی‌فقیه در استان با بیان اینکه برگزاری اینگونه جلسات جای شکر و تشکر دارد، اظهار داشت: جلسه امروز دیداری بهشتی و سراسر اندیشه بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید علیرضا عبادی بیان داشت: از نظر محتوایی و ظاهری جلسه‌ای قابل‌استفاده و تمام اشعار خوانده‌شده سراسر درد و احساس بود.

وی با اعلام این مطلب که برای نوع بشر انواع بیماری‌های قلبی و روحی وجود دارد، اضافه کرد: در روایات اسلامی تبیین شده است همانگونه که بدن انسان بیمار می‌شود روح انسان نیز مریض می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی غفلت را از شاخص‌ترین بیماری‌های روحی دانست و مطرح کرد: مهم‌ترین علاج این بیماری ذکر است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبادی به تعریف مفهوم غفلت و ذکر پرداخت و یادآور شد: اعلام کرد: غفلت یعنی بی‌توجهی و ذکر یعنی نگاه کردن به امور به صورت دقیق و عمیق.

وی با تأکید بر اینکه نباید این تصور را داشته باشیم که دشمن تنها با سلاح نظامی و یا در جبهه‌های سیاسی و اقتصادی می‌جنگد، توضیح داد: بدترین جنگ دشمن جنگ تبلیغاتی و فرهنگی است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی تبیین کرد: متأسفانه افرادی عالمانه و آگاهانه باعث اجرای نقشه‌های دشمن می‌شوند که این موضوع سبب گسترش بیماری غفلت و بی‌توجهی شده و در اشکال گوناگون انجام می‌شود.

امام جمعه بیرجند مطرح کرد: در چنین شرایطی صحنه‌هایی ایجاد می‌شود که مردم را از نظر فاصله طبقاتی درست بر خلاف اهداف انقلاب و بعثت انبیا(ع) جدا می‌کند.

وی با اعلام این مطلب که در نتیجه بی‌عدالتی‌ها یک عده نسبت به جمع‌آوری پول‌های حرام اقدام می‌کنند، تصریح کرد: جمع کردن پول‌های حرام باعث می‌شود در باطن توفیق از آن‌ها سلب و در ظاهر سرگرم مال‌اندوزی شوند و برای چنین افرادی کفر و ایمان فرقی ندارد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی از بی‌تفاوتی مردم نسبت به جنایات کنونی گلایه کرد و گفت: این همه قتل، جنایت، ویرانی و آواره کردن مردم صبح، ظهر و شب از صدا و سیما پخش می‌شود ولی چرا مردم عکس‌العملی نشان نمی‌دهند؟

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبادی اعلام کرد: رهبر انقلاب اسلامی هر موضوع مهم و اولویت‌دار را به صورت کارشناسی باز می‌کنند و مانند یک پزشک انگشت روی درد می‌گذارند ولی چرا مردم بی‌تفاوت‌اند؟

وی با اشاره به اینکه راه‌های مختلفی برای زدودن غفلت وجود دارد که یکی از این راه‌ها استفاده از هنر است، اضافه کرد: هنر را می‌توان در قالب شعر و یا دیگر قالب‌ها ارائه داد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه هنر شعر یک مرتبه به انسان نهیب می‌زند، تصریح کرد: باید جبهه‌ای منظم با مدیریت آگاه فراهم و سپس امور کارشناسی و اولویت‌ها مشخص شود تا بتوانیم بیماری‌های جامعه را طبقه‌بندی کنیم.

امام جمعه بیرجند خطاب به هنرمندان و شعرا، بیان داشت: هنرمندان در جبهه‌های مختلف هنری ورود یابند و هر امری مهمی را در قالب‌‌های هنری به منصه ظهور برسانند.

وی با اشاره به اینکه جهت خواندن اشعار هنرمندان باید پیش‌بینی جلسات عمومی شود، توضیح داد: زمانی که شاعر می‌خواهد هنر خود را ارائه دهد باید از انواع و اقسام مردم حضور داشته باشند و رسانه‌ها نیز همزمان آن‌ها را ارائه دهند و این مهم برای خارج کردن جامعه از غفلت‌ها و بی‌تفاوتی‌ها نتیجه دارد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه باید جنایات دشمنان، مظلومیت اسلام و اهل‌بیت(ع) و تشیع با هر آنچه ساخته است چه زبان و چه قلم و چه هنر بیان شود، اظهار داشت: مسؤولان نیز در این زمینه موظف به فراهم کردن فضای بهتر هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبادی از وجود زمینه‌های مساعد هنری در خراسان‌جنوبی خبر داد و گفت: هنرمندان باید طرح‌ها و برنامه‌ها را در قالب‌های مختلف بنویسند و به مسؤولان ارائه دهند.

وی با تأکید بر اینکه نباید سروده‌ها و آرمان‌های انقلابی را فراموش کنیم، اعلام کرد: باید این مهم را ادامه دهیم و بخشی از آن نیز بر عهده شعرا است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: ما امروز برای بشر حرف و پیام‌های زیادی داریم و باید این پیام‌ها را در قالب‌های هنری مختلف تبیین کنیم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *