خانه / متن بیانات / جوانان / مشروح بیانات/آیت الله عبادی نماینده ولی فقیه در استان با دانش آموزان مدرسه شاهد بیرجند

مشروح بیانات/آیت الله عبادی نماینده ولی فقیه در استان با دانش آموزان مدرسه شاهد بیرجند

متن بیانات آیت الله عبادی نماینده ولی فقیه در استان با دانش آموزان مدرسه شاهد بیرجند مورخ بهمن ماه ۱۳۹۵

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله و سلام و صلاه علی رسول الله و علی آله آل الله

با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران رهبر مسلمین جهان.

و سلام مجدد به محضر شما عزیزان، خیلی خوش آمدید برای بنده توفیقی شد افتخاری شد که محضر شما باشم و اساتید و مربیان گرامی‌تان.

بنده چند لحظه‌ای از تعبیر که گاه می‌گویند “جشن بلوغ”، “جشن تکلیف”، می‌خواهم این دو کلمه را توضیح دهم، البته نیازی نیست چون شما خیلی الحمدالله به روزترید ولی خب جشن بلوغ یعنی چه؟ تکلیف یعنی چه؟ در فارسی بلوغ به معنی رسیدن است، شما یک سیب را در نظر بگیرید، یک میوه کال در نظر بگیرید این همان طور چندماه دو ماه کمتر بیشتر شش ماه فرق می‌کند هر نوع درخت، این میوه‌اش کال است وقتی کال است معمولا وقتی می‌رسد می‌بینید که علامت رسیدنش که رسید می‌بینید که بوی خوش این میوه پخش می‌شود، موادش وقتی می‌رسد تغییر پیدا می‌کند، اگر ترش است شیرین می‌شود انواع ویتامین‌ها در آن به فعلیت می‌رسد.

خب بلوغ یعنی این، یعنی رسیدن. خب انطباقش با این بلوغ در انسان چه می‌شود؟ عنایت دارید تا این میوه نرسیده همواره در حال جذب است حالا چه با درختی که متصل است از انواع املاح زمین نور و حرارت و ترکیبات و شیره درخت، چکار می‌کند هی دارد این را تغذیه می‌کند این خودش پخش و صادرات ندارد، میوه کال پخش ندارد، هرچه هست جذب می‌کند تا رشد کند. اما وقتی رسید پخش می‌کند عنایت دارید؛ تاهرچه کال است کمک می‌گیرد اما وقتی می‌رسد کمک می‌دهد حیات را، مواد غذایی را، ویتامین را پخش می‌کند به دیگران.

خب حالا در انطباقش پیداست یعنی انسان تا وقتی به اصطلاح صغیر است به بلوغ نرسیده این همواره در یک شرایطی است که باید چه از ناحیه پدر و مادر خویشاوند یا جامعه است باید همواره کمک بگیرد تا وقتی که توان پیدا کند اما وقتی بالغ شد معنیش چیست؟ معنی آن این است که حالا باید پخش کند خیر و نیکی اخلاق و رفتار کمک را تا به حال می‌گرفته اما چون بالغ شده، حالا دیگر رسیده حالا یک مرد شده این حالا دیگر باید پخش کند.

پس معنی بلوغ این است، تکلیف چیست؟ تکلیف از ماده کلفت به معنی سختی است، تکلف سختی است خب تکلف هم جشن دارد؟ بله جشن دارد. یک فصل جدید دارد باز می‌شود حالا مثلا شما عزیزان عنایت کنید؛ تمثیل است شما عزیزان از وقتی که کودک بودید همواره در کنار آقاتون یا خویشاوندتان یا راننده تاکسی فرق نمی‌کند شما در خودرو زیاد نشسته‌اید حالا چه راه دور چه راه نزیک زیاد نشستید، اما هیچ وقت مسوولیت متوجه شما نیست یعنی از آن همه قوانین و مقررات مربوط به راهنمایی و رانندگی و باقی مسائل جنبی‌اش این ماشین بنزینش هست نیست معاینه فنی شده نشده در هوای برفی زنجیر چرخ دارد ندارد، هیچ وقت پلیس که جلوی ماشین را می‌گیرد از شما نپرسیده، به عنوان مستقیم هیچ وقت از شما نپرسیده سوختت کم است این راه که می‌روی تا پمپ بنزین نمی‌رسی، چرا زنجیرچرخ نبستی، چرا معاینه فنی نداری؟ از شما سوال نشده به عنوان مسوول، چون راحت نشستید راحت هم پیاده شدید.

تکلیف یعنی این که حالا از نظر قواعد و مقررات گرفتن گواهینامه رانندگی خب سن بالاتر از بلوغ شرعی است یعنی مثلا باید ۱۸ سال حالا ممکن است تغییر کند، وقتی به آن بلوغ قانونی رسیدید گواهینامه را گرفتید پشت فرمان نشستید حالا این نشستن با نشستن‌های قبلی فرق می‌کند یعنی در نشستن‌های قبلی سوار می‌شدید پیاده می‌شدید حالا اینطور نیست حالا باید زحمت بکشید این زنجیرچرخ را در برف ببندید، این سرعتی که می‌روید زیر سوال می‌روید باید سرعت مطمئانه باشد برابر مقررات باشد، باقی کارهایی که مربوط به ماشین است باید پاسخگو باشید معاینه فنی هست یا نیست؟، خب قبلا راحت می‌نشستید و راحت پیاده می‌شدید اما الان نه باید یک مقدار زحمت بکشید باید پاسخگو باشید.

این هم همان است که می‌گویند جشن تکلیف، از سویی می‌گویند جشن بلوغ که حالا رسیده وقت خیر و کمک و نیکی و اینها رسیده که به سمت خانواده‌اش فامیلش پدرش مادرش همسایه اش همسرش دیگران، ادبش اخلاقش رفتارش آن تعریف بلوغ بود، این تکلیف یعنی حالا دیگر باید پاشخگو باشد یک مقدار زحمت دارد بله زحمت دارد اما خیر و سلامت و به مقصد رسیدن این هاست که انسان باید زحمتش را بکشد تحملش را بکند پاسخگو باشد.

از این دومعنی که کنار هم می‌گذاریم عنایت دارید که این جشن تکلیف یا جشن بلوغ تنها این نیست که از حالا فقط واجب است نمازش را بخواند، تنها این نیست که، مسوولیت انسان تنها نماز خواندن نیست نماز حالت سمبلیک دارد.

اصولا کمال در سایه تلاش و زحمت است از حالا به دلیلی که به حد تکلیف رسیده به رشد عقلانی رسیده به تشخیص رسیده وارد جامعه می‌شود بله نماز حالت سمبلیک است حالا که این اهل نماز است مسلم اهل آداب و اخلاق هم هست مسلم کسی که نماز می‌خواند اهل اخلاق هم هست وگرنه آن چه نمازی است؟

مسلم رعایت حق پدر و مادرش را می‌کند نسبت به همسایه‌اش تا دیروز یک کودک بوده و رد می‌شده اما امروز این نیست دیگر، نسبت به حقوق شهروندی تا دیروز کودک بوده اما حالا این نیست دیگر، طبعا وقتی وارد جامعه می‌شود از نوع راه رفتنش بگیرید، تا صحبت کردنش بگیرید، تا اخلاق و رفتارش بگیرید، تا روابط اجتماعی‌اش بگیرید، تا وظایف سیاسی‌اش بگیرد، تا وظایف اقتصادی‌اش بگیرد، این طوری است دیگر.

حالا دیگر خودش مسوول است باید کاملا مسائل را بسنجد و اجماعش این است که هر کسی آن می‌شود که در راه آن تلاش کند برای کمال خودش، حالا از جهت علم باشد، از جهت رفتار باشد، از جهت سیاست باشد از جهت اقتصاد مسوول کار خودش است.

«وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى- وَأَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَى»۱. برای انسان هیچ چیزی نیست منتظر نباش نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود، و اما آن مقداری که در هر قسمتی تلاش کند فان سعیه صوف یری، مثل بذری است که می‌کارد و بعد می‌روید.

عمل امروز شما فردا نتیجه می‌دهد، اخلاق امروز شما فردا نتیجه می‌دهد، تفکر امروز شما فردا نتیجه می‌دهد، خدمت امروز شما فردا نتیجه می‌دهد، اما مسوول همه اینها خوده شما هستید.

بنده دعا می‌کنم که شما عزیزان و همه نوجوانان جهان انسان نه تنها جهان اسلام همه بنده خدا هستند همه نوجوانان در هر جای دنیا هستند انشالله راه صحیح را عمل کنند، اخلاقشان را اصلاح کنند، رفتارشان را درست کنند، نسبت به جامعه خدمتگذار باشند، نسبت به قوانین پایبند باشند، نسبت به اعمال و رفتار متعهد باشند که مدینه فاضله به وجود بیاید اگر هریک از ما درست عمل کنیم خب پس همه درست عمل کرده‌ایم مشکلی نداریم، مشکلات از کجا پیش می‌آید؟ از تخلفات، از بی‌تعهدی، از ولنگاری، از اینکه احساس تکلیف نمی‌کند از اینکه به شخصیت خود که امروز من یک انسان بالغم و باید بلوغ اخلاقی بلوغ عقلانی مطرح باشد، بلوغ سیاسی بلوغ اجتماعی باید مطرح باشد تنها نماز نیست، نماز حالت سمبلیک است که در واقع نمادی از همه اعمال خیر است.

بنده دعا می‌کنم برای شما و همه جوانان نوع بشر که انشالله نسل آینده بشر به نحوی به برکات هدایت‌های الهی، وحی الهی، پیشوایان کامل و مخصوصا چارچوبه انقلاب اسلامی ما که اسلام ماست نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد، نوع بشر نجات پیدا کند از این مفاسدی که امروز در دنیا هست و نسل آینده شایستگی آن را داشته باشد که تحت حکومت عدل حضرت ولی عصر(ع) به صورت یک مدینه فاضله و با فضیلت زندگی کنند نه آنچه که دنیا را رذیلت پر کرده است.

خداوند بر توفیقات شما بیافزاید شما را حفظ کند، نور چشم استاد و معلم و مربی و جامعه خود باشید، عاقبت بخیر باشید.

برای شادی ارواح طیبه شهدا، روح پاک امام امت طول عم  و عزت رهبر فرزانه انقلاب اجماعا صلوات

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *