خانه / متن بیانات / بسیج / مشروح بیانات آیت الله عبادی نماینده ولی فقیه خراسان جنوبی در جمع بسیجیان

مشروح بیانات آیت الله عبادی نماینده ولی فقیه خراسان جنوبی در جمع بسیجیان

آیت الله سید علیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی صبح امروز(دوشنبه ۲۹ آبان ۹۶) با جمعی از بسیجیان استان خراسان جنوبی دیدار کردند.

با سلام به امام زمان (عج) و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران، رهبر مسلمین جهان و رهبر به محضر شما و همه اهل ایمان.

 

حلول ماه ربیع المولود و هفته بسیج را به شما و به همه مومنان تهنیت عرض می کنم.« إنَّ الجِهادَ بابٌ مِن أبوابِ الجَنَّةِ فَتَحَهُ اللّهُ لِخاصَّةِ أوليائِهِ»۱ یک وقت تعبیر به جنگ می کنیم، یک وقت تعبیر به عنوان جهاد می شود؛ این ها باهم فرق می کند. درست است در جهاد هم ممکن است جهاد نظامی و جنگ باشد اما این صرفاً جنگ نیست. آنچه که به عنوان جنگ در تنازع بقاء و در سر منافع مادی است در عالم حیوانات هم است، حیوانات هم باهم می‌جنگند سر چی می جنگنند؟ اونی که می درد، اونی که بازمی‌گیرد یا اونی که لگد میزند بالاخره می جنگد. تمام سر و ته اش بر سر مسائل مادی است اما جهاد یک چیز دیگر است.

 

در جهاد براساس یک جهان بینی و جهان شناسی، خداشناسی، معادشناسی، انسان شناسی، دین شناسی؛ بنابراین مسائلی مورد هدف است که آن از نوع مادیات نیست. در آن اصول کمال، اصول به حق و اجرای عدالت مطرح است و همه این ها براساس انجام وظیفه و قرب الهی صورت می گیرد. اینجاست که بین جنگ و جهاد تفاوت اصلی است و بر اساس این تفاوت در جنگ‌ها که براساس تنازع بقاء و منافع مادی است هم کار پستی است هم تشکیلات آن پست است.

 

شما به نیروهای مسلح دنیا امروز یا دنیای حیوانی دیروز(جاهلیت) نگاه کنید. نیروهای مسلح دنبال چه هستند؟ برای چه می جنگند؟ برای چه غارت می کنند؟ برای چه تخریب می‌کنند؟ با که می جنگند؟ برای چه می جنگند؟ در واقع با یک معامله حالا آنهایی که در رده بالا هستند برای منافع مادی خودشان؛ بقیه مزدوریست برای تامین منافع مادی دیگران. برای شکم دیگران می جنگند. اسم این را می شود چه گذاشت. هیچ حیوانی این کار را نمی‌کند.

 

حیوان در چارچوبه زندگی خودش حالا یا می جنگند یا دفاع می‌کند اما مزدور شکم دیگری نمی شود. هیچ حیوانی این کار را نمی کند. اما نیروهای مسلحی که در دنیای جاهلیت امروز(جاهلیت اوخری یا اولا یا قرون وسطی یا ماقبل تاریخ) وقتی اینها می جنگند اصلاً نمی داند برای چه هست. منافع که را تامین می‌کنند. با که می جنگند. با مظلوم می‌جنگند با مردم می جنگند سلاح شان سینه مردم را می درد با بچه های شیرخوار می‌جنگند. با زنان و ضعفاء می جنگند به نفع؛ اسم این را چه می شود گذاشت؟

 

اما جهاد این نیست« إنَّ الجِهادَ بابٌ مِن أبوابِ الجَنَّةِ فَتَحَهُ اللّهُ لِخاصَّةِ أوليائِهِ» این در بالاترین سطح از نظر اندیشه بحث حق، عدل، رضای خداست. بحث نجات نوع انسان است یعنی یک زیرساختی دارد از حُب الله و عشق به خدا و عشق به بندگان و مخلوقان خدا. حتی با کسی که با او می جنگند. هرگز به این اندیشیدید؟ یعنی می‌جنگد که انسان ها را از بند تعلقات مادی، شهوانی و شکم و اینها خارج کند. حتی با آن کسی می‌جنگد، می‌جنگد که خود او را نجات دهد. این یک زیرساخت بسیار ارزشمند است که او را می خواهند از حیوانیت نجات دهد. او را از ظلم و پستی ها نجات دهد.

 

اینجاست که آنچه را که در تشکیلات نیروهای ایمانی از سلسله مراتبی که حتما باید رعایت شود و پیروزی‌ها همواره در رعایت سلسله مراتب است اما این سلسله مراتب با سلسله مراتبی که در جنگ های مادی است اصلاً به هم ربط ندارد. اینجا در واقع سلسله مراتب کار یک فرمول را از نظر به نتیجه رسیدن انجام می دهد. اما هیچ کسی برای کسی دیگر کار نمی کند. برای خودش کار می کند یعنی آنقدر سطح بالاست. عیناً مثل نماز می ماند چه فرق می کند. نماز که می خواند قربت الی الله می خواند، بله در تبعیت این جمعه و جماعت این است که با تکبیر امام رکوع و سجده می کند اما برای امام نیست، برای خدای امام است نه برای امام. هدف خودش را دارد نه هدف او را.

 

در جهاد نیز اینگونه است هرکسی برای خودش و کمالش برای عشق و قرب به خدای خودش؛ اما در آنجا که این نیست در جنگ های تنازع بقاء در واقع دارد او را عبادت می‌کند. پول می گیرد او را عبادت می‌کند. دین، وجدان، انسانیت، شرافت و رحمش را هر آنچه مربوط به انسان است فدا می کند و در این معامله یکجا به تمام معنا خودش را به یک آدم پست‌تر از خودش می فروشد. اینها به هم هیچ ربطی ندارد.

 

آنچه را ما امروز به تعبیر پیشوایمان و رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی به آن می گوییم نیروی بسیج که در واقع تعبیر از جنبه های ایمانی اوست منهی این اسما؛ ماهیتش این است که در طول تاریخ و در بعثت تمام انبیاء این ها بازوی انبیاء بودند. در تاریخ که نگاه می کنید همراه هر یک از انبیاء که جمعیتی بودند و براساس مسئولیت الهی و اجرای عدل و اعلای کلمه حقه و ابطال باطل پشت مقام نبوت، رسالت و امامت حرکت می کردند. این همان است که بَدر، اُحد، خیبر، صفین، جمل و کربلا را تشکیل داده است. امروز هم همان است. این یک تفکر است حالا ما امروز به تعبیر رهبرمان اسمش را بسیج می گذاریم. این یک نوع تفکر است، عالی ترین نوع تفکر است به تعبیر دیگر اگر چناچه این تفکر فراگیر شود اصلاً نیاز به هیچ جنگی نیست.

 

همانی که در قرآن کریم از آن در واقع به یک تفکر جهاد کبیر تعبیر شده است.« فَلا تُطِعِ الْکافِرِینَ وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً کَبِیراً»۲ اطاعت از کفار(کفر معنی عام و خاص دارد) که در معنی عام کفر به هر نحوی که حقی را پایمال و ندیده بگیرد یک نوع کفرو کفران است. که سرآمدش کفر مطلقی است که به عنوان کفر خاص در فقه تعبیر می شود. اگر تفکر بسیجی فراگیر شود آیا در تفکر بسیجی از کافر می شود پشتیبانی و حمایت و پیروی کرد؟ از فاسق و ظالم و منافق می توان پشتیبانی کرد؟

 

هیچ وقت تفکر بسیجی که در این سطح است دنبال ظالم نمی رود. مدح ظالم نمی کند با فاسق همراه نیستو کفار را هیچ وقت اطاعت نمی کند. خوب اگر چنانچه تفکر بسیجی، تفکر ایمانی فراگیر در میان همه مردم ما و هرجایی فراگیرد شود چه نیازی به جنگ نظامی است اصلا نیازی نیست چرا که دشمن وقتی می تواند بجنگد که در درون جامعه( ستون پنجم و تعبیرات دیگر) نفوذ داشته باشد. وقتی در جامعه ی کفار نفوذ نداشته باشد چرا بجنگد. اینجاست که بس است فقط یک تفکر. این که می بینید دشمن به ما تَشر می‌زند و برای ما خط و نشان می‌کشد و ما را تهدید و تحریم می‌کند همه بخاطر وادادگی‌ها و بی‌عرضه گی‌های یک عده است. والا اگر دشمن با یک جمعیتی که همه تفکر بسیجی دارند از زن، مرد و کوچک و بزرگ؛ ناچار است کوتاه بیاید. ناچار است خودش را تطبیق دهد چون منافعش از بین می رود. او هرگز با جمعیتی که تفکر بسیجی دارند  پنجه در پنجه نمی‌اندازد.

 

پیروزی و جهادی که یک بینی هم خونی نشود اینجاست که خون آنهایی که به ناحق ریخته می شود به گردن اونهایی است که کوتاه می‌آیند و دشمن را پُرو می کنند، خودشان را می ترسانند. مدام برای دشمن چاپلوسی می کنند دشمن هم پُز می دهد و طبکار می شود و جلو می‌آید.

 

امام راحل که خود بسیجی بود و راهنمای بسیجی ها بود توصیه کرد و فرمود خود را از اینها نترسانید این ها مثل سگ وحشی می مانند اگر پا عقب بگذارید حمله می کنند. یک وقتی من یک فیلم کوتاه مستندی را دیدم که یک سگ وحشی به آهو حمله کرد، آهو  یک مرتبه بلافاصله برگشت سگ میخ کوب شد. سگ هروقت پارس می کرد آهو سرش را کمی کج می کرد سگ سر جایش می نشست، اینطوری است. به یاد فرمایش امام افتادم که فرمود خودتون را نترسانید اینها سگ وحشی هستند اگر پا عقب  بگذارید حمله می کنند. همینی که می بینید اینها چرا طلبکار در می‌آیند چون هنوز شما در تحقق حد نساب لازم در اشاعه بسیجی قرار نگرفته اید. شما به یک حدنسابی برسید هم آنها خفه می شوند. اینها بارها ما را در  این ۳۶ سال تست کردند هروقت که محکم ایستادیم شُل آمدندو هروقت که شُل گرفتیم حمله کردند.

 

و قرآن چه زیبا فرموده کلام وحی است« ولاتطع الکافرین» فقط یک هنر داشته باش بخواسته دشمن تن در نده، همین. این بالاترین جهاد است که به خواسته دشمن تن در نده و مطیعش نباش. او از آنجا به هرحال یک نوای اقتصادی می رود به او بی اعتنا باش کارخودت را باش. او یک توطئه فرهنگی دارد شما فکر خودت باش و تبعیت از بیگانه نکن. در مسائل اجتماعی و سیاسی هم فرقی ندارد از آنان تبعیت نکن« ولا تطع الکافرین» این عین تفکر بسیجی است. « وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً کَبِیراً» و با هم این اندازه جهاد کبیر را انجام بده. ببینید این آیه چقدر حساب شده است همانطور که احکام شرعی اینگونه است. یکی از احکام شرعی به اصطلاح رزمایش ها است. می بینید در اسلام شرط جزو قمار شمرده شده و شرط بندی حرام است. اما در بخش های رزمایشی(تیراندازی و سوارکاری) می بینید که  شرط بندی جایز شمرده شده است. گاه در رزمایش ها حوادثی پیش می‌اید که در حین مانور افرادی جان خود را از دست می‌دهند در روایات دارد که ثواب این که در رزمایش خودی در طی حادثه ای جانش را از دست داده از ثواب  آن که در جنگ نظامی با دشمن به شهادت رسیده بیشتر است چرا که این حالت پیشگیری دارد؛ هزینه ندارد. اما اگر شُل کاری کردید و یکمرتبه دشمن آمد کنار رختخوابت ناچاری حرکت کنید و دست به گریبان شوید. و این هزینه دارد.

 

این آمادگی و تفکر بسیجی و تعهد ایمانی کارساز است نه تنها در بخش نظامی، اگر همه مردم  قیافه را طوری بگیرند که به واقع فرزند رمضان باشیم که امام راحل فرمود« ما را از محاصره ی اقتصادی نترسانید که ما فرزندان رمضانیم و از جنگ نترسانید که فرزند محرمیم».

 

ما که در تشکیلات و تشریفات و بریز و بپاش ها رفته ایم با این حتی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران هی بخور بخور. بله دشمن ما را  می ترساند اما چنانچه امام راحل فرمود با تفکر بسیجی بر نفسمان مسلط باشیم و امور اقتصادیمان را براساس دینمان تنظیم کنیم هیچ وقت دشمن جرأت نمی کند ما را تحریم کند. چون می داند به نفع او نیست و ضرر خواهد کرد.

 

این که دشمن طمع می کند چون رفاه طلبی ها؛ خیلی جاها به صورت دیکته است که خودشان یا عواملشان یا نفوذی ها یا بعضی از مسئولانی که برای ما تصمیم می گیرند ما رفاهی می کنند بعد هم ما را می ترسانند. مسلم می ترسیم. اما اگر تفکر بسیجی بلاجو باشد ترس در او راه نداشته باشد دشمن هیچ وقت شما را تهدید نمی کند. باید به خود و جامعه و عقیده و تفکر ایمانی و بسیجی خود برگردیم. این جهادی است پیروز؛ بدون آنکه بینی خونی شود. اما هرجا تخلف کردیم هزینه دارد. آنهایی هم که اهل دنیا هستند، بدانند که اگر به ارزش های زشت دنیایی رو بیاورند و بحث رفاه و پول، دزدی، دروغ و اختلاس و حقوق نجومی شود یقیناً هزینه کشور و دفاع زیاد می شود. اینجاست که باید خیلی خدا را به خاطر نعمت و تفکر بسیج شکر کنید« الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي هَدانا لِهذا وَ ما کُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْ لا أَنْ هَدانَا اللَّهُ»۳ این چه سرمایه ای است که خدا داده منتهی قدرش را نمی دانیم.

 

عراق داشت ساقط می شود اما وقتی تفکر بسیجی وارد شد، دیدید با داعش چه کرد و امریکا را ناکام کرد و انگلیس ها را شکست داد. سوریه داشت از بین می رفت تمام شده بود اما دیدید اندیشه بسیجی چه کرد. همچنان که اوایل انقلاب اسرائیل حمله به لبنان کرد و ۷۰ هزار نفر را به شهادت رساند و آسیبهای زیادی رساند و زمین هایی تصرف کرد این در حالی بود که قبلاً در جنگ شش روزه همه اعراب را شکست داد. اما وقتی اندیشه بسیجی به وسیله امام به مردم آماده لبنان رسید، دیدید که اسرائیل دَر رفت و پشت سرش را هم نگاه نکرد.

 

وقتی هم جنگ ۳۳ روزه را راه انداخت بالاخره با سر و دست شکسته، شکستش را پذیرفت. این همان اسرائیلی بود که چند کشور عربی را در جنگ شش روزه شکست داد اما در ۳۳ روز جنگ با شکست عقب نشینی کرد. اینجاست که بیش از هر چیز باید تفکر بسیجی را اشاعه دهید. بنشیند، فکر کنید، طرح بدهید در خانه ها ( اکنون دشمن بچه های چهار پنج ساله شما را رقص و رفاه یاد می دهد). شما بنشینید طرح بدهید چگونه تفکر بسیجی را می شود ببرید به خانه ها؛ زنان، مادرها، دخترها و پسرها اینطور بزرگ شوند. دشمن همی سر شما دیگر برای مبارزه با تفکر بسیجی کار نمی کند. بزرگان و مسئولان کار می کنند مشکلات گرسنگی مردم و انواع بهم ریختگی ها و ضعف مدیریت ها را آقایان می گویند که با رقص؛ مردم را خوشحال نگه داریم . جوانان بیکارند و دست خالی به خانه برمی گردند. آن دیگری منتظر است که سر ماه ۴۵ هزار تومان که فقط می توان چند کیلو پیاز با آن خرید را بگیرد بعد آقایون مسئولان می گویند برقصند تا خوشحال باشند. خوشحالی این است؟ ببینید دشمن تا کجا جلو آمده؛ بنشینید طرح بدهید و تفکر بسیجی را توسعه دهید از هر گزندی محفوظ میمانید به گونه ای که نه دشمن در شما طمع کند و نه نفوذی های دشمن در شما طمع کند. خداوند به شما خیر دهد ان شالله که این انقلاب با دست شما و رهبر انقلاب به دست صاحب اصلی اش حضرت مهدی صاحب الزمان(عج) سپرده شود. صلوات

۱- امام على عليه السلام: جهاد درى از درهاى بهشت است كه خداوند آن را بر روى اولياى خاص خود گشوده است( میزان الحکمه: ج ۱۳ص ۵۴۸/ نهج البلاغه، خطبه ۲۷).

۲- سوره فرقان آیه ۵۲٫

۳- سوره اعراف آیه ۴۳

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *