خانه / دیدارها / متن سخنان نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار با مسئولان و کارکنان جهاد کشاورزی استان

متن سخنان نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار با مسئولان و کارکنان جهاد کشاورزی استان

آیت الله سید علیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار با مسئولان و کارکنان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه اگر اعتماد متقابل بین مردم و مسئولان صورت گیرد در خیلی از جاها می توان نوع کشاورزی را تغییر داد، گفت: اعتماد شرط اولیه تعامل بین مدیران و مردم است.

 

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، مشروح کامل سخنان آیت الله سید علیرضا عبادی در دیدار با مسئولان و کارکنان جهاد کشاورزی استان که در تاریخ ۲۷ خرداد ۹۶برگزار شد، به این شرح است؛

 

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام به امام زمان(عج) و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران، رهبر مسلمین جهان و سلام به محضر شما عزیزان و همه خدمتگزاران به نظام جمهوری اسلامی ایران و با عرض تسلیت ایام شهادت امیرمومنان علی(علیه السلام) خدمت شما.

 

خیلی خوش آمدید، استفاده کردم. بله بر همه واجب است که مسائل کشاورزی که هم کشاورزی و هم نهادهای مرتبط با کشاورزی را شامل می شود؛ خداوند این طور قرار داده که روزی انسان‌ها و حیات انسانها بستگی به این آیات الهی و نشانه‌های پروردگار دارد و این ما هستیم که باید شکر نعمت الهی را به جا آوریم، مراد شکر لفظی نیست؛ شکر عملی هر چیزی آن است که نعمت را به ظهور برسانیم.

 

مدیریت برنامه‌های کشاورزی در هر بخشی، امروز دنیا از نظر دانش و تکنیک چیزی کم ندارد و بالطبع مدیریت‌ها در بخش‌های گوناگون از سراسر جهان همه دانش لازم را می‌تواند فراهم کند که نیازی به آزمون و خطا نداشته باشد. ولی ما آزمون و خطای ما از حد نصاب می‌گذرد. حالا یکی از خبرهای خوشی که کنترل برنامه برداشت آب است، کاش این خطا ایجاد نمی‌شد. بالاخره ورودی و خروجی آب بسیار روشن است اما گوش‌ها بدهکار نبود به هر کسی بی‌دلیل مجوز دادند که در این استان کویری چاه آب حفر کند. خوب نتیجه معلوم است که این استان کویری از کجا می‌خواهد این میزان آب را تامین کند.

برداشت بی‌رویه از ورودی محدود، این فاجعه را به بار می‌آورد. حالت خوشبینانه‌اش این است که اینها اشتباه می‌کنند وبدبینانه‌اش این است که اینها انگیزه‌های دیگری داشتند.

اگر کسانی واقعا انگیزه کشاورزی داشتند هنوز تازه در حال کنترل آب‌های قسمت‌های جنوبی و یا غربی کشوراند و هنوز کنترل نکردند و آب‌ها هدر می‌رود. خوب کسی که انگیزه کشاورزی دارد او را بفرستند همان جاهایی که آب‌ها هدر می‌رود اما این کارها نشده است. اون آزمون و خطا بود و الان هم جبران که باز جبران موضوع هم کلی آسیب دارد به این جهت که کسی که در یک شرایطی در چند سال قبل سرمایه گذاری کرده و پروژه کشاورزی را راه اندازی کرده است الان نه می‌تواند رها کند و نه می‌تواند ادامه بدهد چون نمی‌صرفد. از این قبیل آزمون وخطاها داشته ایم که اینها مربوط به کل وزارتخانه است اما از هر استانی می‌تواند اظهارنظرها برای وزارتخانه جمع آوری شود. حتی برخی از اموری که وزارتخانه باید نسبت به ان حساسیت نشان دهد از نوع کارهای این وزارتخانه نیست؛ اما این می‌تواند در دولت تاثیر بگذارد، مانند اینکه شما چقدر شاهد بودند که رسانه‌ها نشان دادند که مثلا چقدر محصول خرما را در زمین دفن کردند، چقدر سیب زمینی را دفن کردند! و محصولات دیگری که دفن کردند تا اینکه کارخانه‌ها دادشان در آمد. در دامداری و گاوداری و غیره هم مشابه اینها با دلائل دیگری. در یک شرایطی سرمایه گذاری کرده است و نتیجه آن کشاورزی و نهادهای مربوط به کشاورزی آسیب می بیند. حالا بخشی از اینها که مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت می شود، حالا فرقی نمی کند می خواهد مربوط به صادرات آن باشد، این وزارت کشاورزی است که باید زمینه ای را در دولت به وجود اورد که جنس دست کشاورز نماند و یا دلال ها به پول اندک از او نخرند و سودش به خود کشاورزی برود، نه اینکه ده‌ها برابر سود محصول به دیگران برسد که این موجب دلسردی کشاورزان می شود.

 

با آن که اینها را، باید در دولت تلاش کنند تا به موقع صادر کنند، اینها ضایعاتی که ما از این جهت داشته ایم، این ضایع کردن محصولات وقتی بود که بازار روسیه بعد از تحریم هایی که نسبت به ورود کالاهای اروپایی کردند؛ در آن بر روی کالاهای ما باز بود. یا می بینید داد افراد در موقعی که برداشت محصول برنج ایران است از ورود برنج های خارجی در می آید و درست در فصل برداشت این اتفاق می افتد و نتیجه آن می شود که کشاورز نتواند جنس خود را درست عرضه بدارد ودلال در ارزانی بخرد و در گرانی بفروشد و یا آنچه که هر سال در میوه شب عید تعبیر می شود. از این قبیل آزمون و خطاها نباید باشد. سال قبل برخی جاها برای فروش پیاز مشکل داشتند و روی دست انها مانده بود.

 

یا مثلا در اقلام اصلی مانند گندم که سخن از خودکفایی گندم بود، این چقدر خوشحال کننده است. اما بعدا برخی رسانه ها و یا از زبان برخی مسئولان در آمد، که نه این خودکفایی گندم نبود و واردات گندمی بود که هر کیلویش تا به سیلو بریزند ۴۰۰ تومان برای وارد کننده سود داشت و وارد کردند و ریختند به عنوان گندم خودکفا. اینها یا باید همون موقع تکذیب شود و یا اگر هست که این نوع تکرار نشود تا برسد به کیفیت‌ها که بازم برخی رسانه‌‎ها واردات محصولاتی که با سیستم های غیر متعارف تولید می شود و با اظهارنظرهای اهل فن مصرف اینها مضر است و یا آنچه که در داخل مطرح است.

 

آسیب های سرما و گرما خارج از اختیار است اما خیلی از این آسیب ها در اختیار است و قابل پیش بینی هم است و ۳۸ سال هم تکرار شده بی کیفیتی و هم از خارج کشور می توانیم شیوه های کار موفق دنیا را نگاه کنیم و آنها را بکار بگیریم و یا تجربه های خودمان را در نظر بگیریم و طوری باشد که کاری که مردم انجام می دهند مردم نسبت به کارشان راضی باشند. بله در مورد بلاهای غیر اختیاری هست و باید تحمل کرد و هم به طریقی جبران کرد اما جلوگیری از ان کار مشکلی است و هر چند که آنها هم راه دارد. اگر سیستم های باغداری علمی انجام شود شب هایی که هوا سرد می شود می توان کاری کرد که محیط به صفر درجه نرسد. ان شاء الله که موفق  باشید و خداوند به توفیقات شما بیفزاید.

خداوند روزی مردم را در کشاورزی و نهادهای مربوط به کشاورزی قرار داده است، مردم هم در این جهت هم حضور دارند و هم می توانند بهتر از این دلگرم شوند و هم بر کمیت و هم بر کیفیت در این کشور وسیع با این همه امکاناتی که هست اگر اعتماد متقابل بین مردم و مسئولان صورت گیرد در خیلی از جاها می توان نوع کشاورزی را تغییر داد.

اعتماد شرط اولیه بین مدیران و مردم است. خداوند بر توفیقات شما بیفزاید خداوند روزی مردم را بر دست شما قرار داده است چه از نظر کمی و چه از نظر کیفیت. امیدواریم که مدیریت، ابزار و دانش و تجریه شما چه در کمیت و چه در کیفیت بتواند مردم در این بخش در یک حسار اعتماد قرار داده که موفقیت آینده شما و مردم را رقم بزند.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *