خانه / متن بیانات / اخلاق و معرفت / مشروح بیانات/حجت الاسلام و المسلمین عبادی در دیدار با شاگردان آیت الله سید مهدی عبادی

مشروح بیانات/حجت الاسلام و المسلمین عبادی در دیدار با شاگردان آیت الله سید مهدی عبادی

متن بیانات حجت الاسلام و المسلمین عبادی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرستان بیرجند با شاگردان آیت الله سید مهدی عبادی مورخ اسفند ماه ۱۳۹۵

بسم الله الرحمن الرحیم

و الحمدالله و صلاه و السلام علی رسول الله و علی آله آل الله و لعن الدائم علی اعدائهم اعداء الله.

با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران، رهبر مسلمین جهان.

و سلام مجدد به محضر شما گرامیان و عرض تسلیت ایام شهادت بی بی عالم صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها

خیلی بزرگواری فرمودید، بر بنده منت نهادید تشریف آوردید، هم از دیدار شما فیض گرفتم هم از فرمایشات شما.

بله مجموعه شماها شجره طیبه‌ای هستید که والباقیات الصالحات از بهترین آثار مرحوم آیت‌الله عبادی هستید که امروز هر کدام بهرحال الحمدالله با توفیقاتی می‌درخشید در هر بخش و جایگاهی هستید.

اصولا بهتر از بنده عنایت دارید که آن مجموعه‌ای که در حوزه زاهدان حاصل شد به گونه‌ای بود که به حوزه‌های دیگر هم که بعد رفتند، شاخصه علمی و ادبی آنها قابل قبول بود و قابل قبول هست، بنده هم دعاگوی شما هستم که انشالله بیش از پیش موفق باشید.

اما اظهار لطفی که نسبت به بنده فرمودید پاسخش را من به صورت مکرر به حاج آقای زاهدی مکرر عرض کردم چون ایشان بیشتر دسترسی داشته، خب اظهار یک عشق و علاقه‌هایی که اصلا بنده اهلیتش را ندارم ایشان می‌فرماید، مکرر به ایشان عرض کردم که من می‌دانم رمزش چیست؟ رمزش این است که آنی که شما دنبالش هستید و از دست دادید، محبوب شماست، استاد شما بوده، جامع بوده حالا او را گم کردید، او که به دست نمی‌آید دیگر، بله مجنون وقتی از کنار خانه لیلی می‌گذشت همان دیوار کاهگلی آنجا را هم می‌بویید، دیوار دیوار است دیگر، دیوار خانه لیلی باشد یا دیوار خانه همسایه، فرق نمی‌کند کاهگل است اما این “نسبت”، نسبتی که این دیوار منسوب به لیلی است، حالا بله از جهت نسبی بنده برادر ایشان هستم اما فاصله خیلی زیاد است از همه جهات. حالا شما او را گم کردید دنبال یک چیزی می‌گردید که آن نیست، این صفا و وفای شماست، بنده متاسفانه اصلا قابل قیاس نیستم نه به ایشان حتی با شما هم قابل قیاس نیستم بسیار ضعیفم بسیار.

اما حال بهرحال عذر شما مشخص است، عذر شما این است که ایشان را گم کرده‌اید، بنده هم ایشان را گم کردم برای بنده هم ناباور است، هم به شما حق می‌دهم و هم به خودم حق می‌دهم.

بسیار خب این محبت‌ها که می‌فرمایید بنده قرین منتم، نعمتم ولی همیشه حواستان باشد که آنچه که شما گم کردید، آن بی‌بدیل است، خداوند بر درجات ایشان بیافزاید، به اموات همه شما رحمت و مغفرت بفرستد.

بله ایشان انسان موفقی بودند در عملشان، در علمشان، در اخلاقشان، در سیاست‌شان، آنقدر بر خود مسلط بود که می‌فرمود چون وقتی ما تنبل‌ها کتاب جلوی خودمان می‌گذاشتیم دیگر می‌خوابیدیم روی کتاب، ایشان می‌فرمود من تا اراده نکنم خوابم نمیاد، ولو خسته باشم من وقتی اراده می‌کنم می‌خوابم.

آن موقع در مشهد هم که بودند اینها چند نفر خاص بودند، مثل مرحوم قاسمی، مثل آیت الله کرباسی، آیت الله رضازاده تربتی، عده‌ای خاص بودند، در مشهد بودند بهرحال گل سر سبد بودند، استثنا بودند، موقعی هم که موفق شدند رفتند نجف، در نجف هم شاخص بودند، بعدها که برگشتند بعضی‌ها در قم بودند مثل اخوی تا مدتی، بعضی دیگر هم بهرحال در مشهد، بازهم شاخص بودند که خب در جریانات اخیر و انتصابات شایسته‌ای که در مشهد مقدس صورت گرفت، بازهم حاج آقای رضازاده دقیقا بر اساس همان جایگاه دوم ارتقای خودش از دیدگاه رهبر معظم انقلاب شناخته شده بود و انتصاب شد.

«هنیئا لارباب النعیم نعیمهم»۱ خوش به حال آنهایی که از عمرشان بهره گرفتند، بالاخره عمر عمر است دیگر، آیت الله مطهری هم همان ۵۰،۶۰ سال عمر کرده ماهم و دیگران هم، اما تا از عمر انسان چطور بهره‌ای بگیرد؟ اینی که فرمودید بنده نصیحت کنم حرف به جایی است چرا؟ به جهتی که دو طیف جایگاه نصیحت دارند؛ یکی آنهایی هستند که در تجربه عملی از عمرشان حداکثر استفاده را کرده‌اند و نمونه همین آیت الله مطهری و دیگران و دیگران، خداوند بر درجاتشان بیافزاید خب اینها حق نصیحت دارند به دلیل اینکه در تجربیات عملی راهی را طی کردند به دیگران می‌گویند ما این راه را رفتیم شما هم این راه را بروید؛ طیف دیگری که حق نصیحت دارند آدم‌هایی هستند عقب‌مانده و بهرحال ورشکسته، اینها هم حق نصیحت دارند که می‌گویند ما که رفتیم پشیمان شدیم شما حواستان جمع باشد پشیمان نشوید.

حتی گاهی مراجعه کردیم مواردی بود مخصوصا در دهه شصت اینها کسانی بودند که اینها محکوم می‌شدند آن وقت پای چوبه دار به اینها می‌گفتند که شما دیگران را نصیحت کنید، بنده هم باید نصیحت کنم از این نوع که عمر خود را ضایع کردم شماها ضایع نفرمایید، بله جای نصیحت است.

از همه شما التماس دعا دارم در خدمت شما هستم، دعاگوی شما هم هستم، شماها بهرحال تابلوهای افتخارید. بالاخره تا جایی که عنایت دارید اشاره کردم مجموعه آن جمعیتی که از حوزه زاهدان برخواستند، حالا بعضی‌هایشان که شهید شدند خداوند بر درجاتشان بیافزاید، و بعضی دیگر هم که هستند الحمدالله پرتوان‌اند، در راستای سیاست‌های اسلام و انقلاب فداکاری می‌کنند، تلاش می‌کنند و در جهت بزرگترین مسئله‌ای که برای انسان از جهت صواب و ثواب هر دو، که هدایت خلق است الحمدالله کمر همت بستند خداوند بر توفیقاتتان بیافزاید برای شادی ارواح طیبه شهدا، روح پاک امام امت و طول عمر رهبر فرزانه انقلاب برای ارواح مومنین و مومنات و ارواح خودتان و روح این مرحوم اجماعا صلوات بفرستید.

  • قطعه‌ای از شعر شاعر عرب (اصمعی)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *