خانه / متن بیانات / بیانات آیت الله عبادی در دیدار با مدیرعامل و کارکنان امور شعب بانک قوامین در خراسان جنوبی

بیانات آیت الله عبادی در دیدار با مدیرعامل و کارکنان امور شعب بانک قوامین در خراسان جنوبی

مشروح کامل سخنان نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار با مدیرعامل و کارکنان امور شعب بانک قوامین در استان در مورخه ۹۵/۰۸/۱۲به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی رهبر مسلمین جهان و سلام مجدد به شما عزیزان و همه ی خدمتگذاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.

بزرگداشت سیزدهم آبان هفته ی مبارزه با استکبار جهانی و مشخصاً روز سیزدهم آبان را روز مبارزه با استکبار جهانی بنابراین مقدم بر مطالب دیگر نظر مبارک شما را به این مسئله توجه می دهم.

ببینید ما به عنوان انسان یک حیثیت جسمانی داریم که خب مشترک با دیگر حیوانات هستیم و در این راستا به تعبیری روایتی که می فرماید: از نظر جسمی ما همیشه در سه حالت از شش حالت هستیم عنایت می کنید، از شش حالت که می شود تصور کرد ما همیشه در سه حالت آن قرار داریم، یا سالم یا مریض، یا خواب یا بیدار، یا مرده یا زنده بالاخره همواره ما در سه حالت زندگی از شش حالت هستیم (و کذالک الروح) روح هم همینطوری است که حالا همه ی موارد این حدیث شریف در حال حاضر شرایط نیست فقط در صحت و مرضش چند دقیقه ای با شما صحبت می کنم.

همانطوری که بدن گاهی سالم است گاهی مریض است، روح هم گاهی سالم است گاهی مریض، ما همواره البته از نظر ادعا به صحت جسمانی حالا چه در باب بهداشت چه در باب درمان شعارش را می دهیم، در عمل خیلی ضعف داریم، خیلی مشکل داریم، رعایت خیلی چیزها را نمی کنیم، اما از همه چشم پوشی می کنیم، می گوییم به صحت جسمانیمان اهمیت می دهیم، همچنان که به بیماری ها اهمیت می دهیم اگر مثلا فردا یک آنفلانزای مرغی، که شایع بشود یا یک وبا در تابستان شایع بشود، یا یک طاعون می بینید، که بلافاصله قرنطینه ها شروع می شود، واکسن ها شروع می شود و اکیپ ها شروع می شود اینها هست دیگر، چرا؟ چون می گوید اگر اینها انجام نشود خیلی ضایعات دارد؛ بنابراین باید محدودیت ایجاد کنیم که این بیماری ها سرایت نکند.

به هر دلیلی که شما بگویید بنده به همان دلیلی می گویم صد ها برابر بیشتر بیماری های روحی ما است. بیماری های اخلاقی ما است اما متاسفانه در این جا هیچ خبری نیست از پیشگیری، قرنطینه، بهداشت تا برسد به درمان هیچ خبری نیست، اما ضایعاتش آن قدر زیاد است که حتی در جای خودش ثابت است، که بیماریهای  جسمی نیز شاید نود درصد آن در ارتباط با مرض های اخلاقی و روحی است، تا چه برسد به بیماری های مستقیم روحی حالا بین ده ها ویا صد ها نوعش بنده فقط به مختصری اشاره می کنم.

آدمی گاهی واقع بین است، این مکتب رئالیسم این همانی (اللهم‌ ارني‌ الاشياء کما هي‌) خدایا مرا طوری قرار بده که حقایق اشیاء همانطور که هست ببینم، این خیلی مهم است، مکتب ما هم همین مکتب است، درست، بیماری در این راه که از حد متوسط به افراط و تفریط می گراید، بعد دو بیماری پیش می آید، یکی بیماری خود بزرگ بینی، تا حد خود پرستی و دیگری بیماری خود کم بینی، تا حد شخص پرستی، نوع پرستی، نژاد پرستی، صنف پرستی و…؛ اینها بیماری نیست؟ این ها ضایعات ندارد؟ خب یک معاینه بفرمایید، هم خودم را معاینه کنم هم جامعه را، و هم آنچه در سطح جهان انجام می شود، آنچه در تاریخ بوده است.

(إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلا فِي الأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعًا يَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِّنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَيَسْتَحْيِي نِسَاءهُمْ/ ۴ قصص)یک آدم مستکبری پیدا می شود مثل فرعون خودپرستی است، در جایی که به مردم می گوید من غیر از خود خدایی سراغ ندارم، این بیمار نیست؟ بیمار است دیگر چون حق بینی نمی تواند داشته باشد، از او بیمارتر چه کسانی هستند؟ کسانی که اورا می پرستند. گناه جرم های تاریخ و گناه آنچه که شرایط معاصر ما داریم، به گردن این دو بیمارهایی است که حاضر نیستند خود را احراز کنند، یعنی آدم های متکبری که همیشه طلبکار هستند، و همیشه متجاوز و متعدی هستند، که حقیقت استکبار همین است، هیچ حقی را حاضر نیستند بپذیرند، نه از خدا و نه از خلق خدا و برای اینکه بیماری این ها مثل دیوانگی اوج پیدا می کند، همانی است که (يُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَكُمْ/۴۹ بقره) این فرزند انسان را می کشد نسل کشی می کند تاریخ پر است و بدتر از همه تاریخ زمان ما است و حالا سوال این جا است که حالا مگر فرعون یک نفر بیشتر است؟ او چطور این همه آدم را از یک کنار می گیرد و کودکان آنها را می کشد و مردم همین طور دست روی دست دارند به جهتی که بدتر از بیماری او بیماری کسانی است که او را با این شرایط می پذیرند و شرایط تعدی و تجاوز و ظلم حکم او را اجرا می کند حالا یک گوشه آن ارقامی است، که شما از رسانه می شنوید در دنیا چه می کنند از شرق آسیا و میانمار وکشمیر و افغانستان، قتل و غارت و بچه کشی و زن کشی ویران کردن شهر ها و زندانی بردن کودکان را و…جنایتی نیست که نکنند، چرا این کاراها را می کنند؟ چه کسی این کارهارا می کند؟ و این ها چه کسانی هستند که دستور این ها را عمل می کنند، و چرا از راه عدل که برای همه ی انسان ها خیر می خواهد، یعنی مزاج سالم انسانی، اخلاق سالم انسانی، عقیده سالم انسانی، چرا روی این سرمایه گزاری نمی کنند؟!

امنیت را انسان ها که چه از حیوان ها هم گرفته اند، فضا را فاسد کرده اند، هوا و زمین را فاسد کردند (ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ/۴۱ روم) و تنها علاج آدم های متکبر خودخواه خودپرست ضد حق و به تعبیر دیگر مریض اطاعت از آنها نکنیم.

در پایان سال ۷۴ رهبر معظم انقلاب که البته مستند از قرآن کریم از امت اسلام دعوت فرمودند به جهاد کبیر،جهاد کبیر چیست؟ معمولا مردم جهاد اصغر و جهاد اکبر را شنیده اند مستند به آن حدیث نبوی که وقتی سربازان اسلام برگشتند فرمودند جهاد اصغر را همین جهادی که سر و تن می دهید و اسیر می شوید وغیره، همین جهاد های معمولی که تصرف آب و خاک می شود، و دفاع از آن فرمودند جهاد صغیر را انجام داده اید، جهاد اصغر را انجام داده اید بر شما مانده است جهاد  اکبر.

عرض کردند جهاد اکبر چیست؟ فرمودند: جهاد با نفس حریف خود شوید، این جهاد اکبر است، این جهاد اصغر و اکبر را معمولا همه شنیده اند، اما این جهاد کبیر را کمتر کسی شنیده است، با این که در قرآن کریم تصریح به این شده است،

آقا فرمودند: دعوت کردند از همه ی مردم اسلام به جهاد کبیر، جهاد کبیرچیست؟ خب شما در این جهاد اصغر که به اصطلاح که حالا در حمله و هجوم های بیگانه و دفاع از آن چقدر شهید داده اید؟ چقدر جانباز داده اید؟ چقدر خانواده یتیم شده اند، و بیوه شده اند، این هزینه ها را داده اید، در جهاد اصغر اما در جهاد کبیر یک جهادی است که نمی خواهد یک فشنگ خرج کنید، و نمی شود که حتی بینی شما خونین شود، پیروز هم خواهید شد، مگر همچین چیزی هم هست؟ بله هست، چطور نیست، در کجاست؟ در قرآن، (اعوذ بالله من الشیطان الرجیم فَلا تُطِعِ الكافِرينَ وَجاهِدهُم بِهِ جِهادًا كَبيرًا/۵۲ فرقان) یعنی نمی خواهد خود را به زحمت بیاندازی و سر و تن بدهی، فقط تنها کاری که می کنید از کفار، از مستکبرین، از این طلبکاران بین المللی، از این دزدان جهانی از این ها اطاعت نکنید. مگر ما اطاعت می کنیم؟ بله چطور اطاعت نکنیم، تمام جرات آنها که به ما متجری شدند بر اساس این است که ما از آنها تبعیت می کنیم بیاید احکام و اخلاق و فرهنگ دین را یک کنار بگذاریم فرهنگ بیگانه را هم یک کنار بگذاریم، و بعد بنده کار خود را و شما هم کار خود را و دیگری هم کار خود را چک کنیم، ببینیم تبعیت از چه می کنیم، حالا خودم، ناموسم، کارم، شغلم، برخوردم، اخلاقم، سیاستم، مسائل اجتماعی به کدام طرف نزدیک تر است، می بینیم که ما داریم از آن اطاعت می کنیم، این هم که آنها در ما طمع می کنند، به این خاطر است که در میان ما مشتری دارند، شما هنوز از رادیوی بی بی سی و سی ان ان وشبکه های ماهواره ای بیگانگان چقدر مشتری دارید؟ زن و بچه من و شما که در خیابان می روند چند نفر مطیع اسلام و چند نفر مطیع کفار هستند در بانک ها ومسائل سیاسی و اجتماعی ما به کدام طرف کج هستیم؟

آسیبی که می خوریم از خود ما می خوریم نه از دشمن، دشمن کوچک تر از آن است که از آن سر دنیا بیاید و بر ما سلطه پیدا کند. او به وسیله خود ما این کار را می کند و این ها مسائلی است که گذشته از جهت علمی بودنش و از جهت قرآنی بودنش از جهت تجربی و میدانی شما این ها را تجربه کرده اید، شما الان قوی تر هستید، یا اول انقلاب؟ که غله ی شما با این ۳۶میلیون جمعیت داشته اید، ولی اندازه یک ماه بود فقط هم اندازه یک ماه تولد غله داخلی داشتیم، از نظر تکنیک سیم خاردار را از خارج میخریدیم، از نظر شعورهای سیاسی و تجربه های سیاسی و… شما دستتان خالی خالی بود، چطور شد دشمن را چنان به زانو در آوردید که دشمن گریه کرد، روز که جوان های شما با جرات خانه ی جاسوسی آمریکا را زیرورو کردند، کارتر گریه کرد، چرا افسرآمد نشان داد چون همه ی شما یک حرف می زدید (فَلا تُطِعِ الكافِرينَ) دقیقا انجام می شد آنهایی هم که عوضی بودند و فکر دیگری داشتند در جو عمومی جرات نمی کردند که خلاف بزنند، در پیراهه چرا ولی جرات نمی کردند حرف یکی بود، و آن حرف رهبر انقلاب بود، شما دستتان بسیار خالی بود، از علم و خوراک و امکانات و… خالی بود، از همه چیز خالی بود، اما سخن شما یکی بود و آن این که از انقلاب که اسلام شما بود نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد، اطاعت می کردید، کفار به شما هیچ اعتمادی نداشت.

پس بلای جان ما بعد از آن دو مرض خود پرستی و دیگر پرستی عوض خداپرستی و حق پرستی، آن وقت این قضیه است که از نظر اراده مستقیم اطاعت از حق تردید داریم، و لذاست که بلاها به سراغمان می آید همه چیز داریم قوی و قدرتمند پیشرفت های علمی داریم تکنیک داریم و انواع و اقسام تولیدات داریم از نطر غذا تامین هستیم و…اما در خود احساس ضعف می کنیم چرا؟ به جهتی که به قرآن عمل نمی کنیم.( فَلا تُطِعِ الكافِرينَ وَجاهِدهُم بِهِ)به این شیوه جهاد کن به حرف بیگانه و دشمن اعتنا نکن ببین اسلام و دین و عدل و حق و عقل و خدا چه گفته است به همان عمل کن به بیگانه گوش فرا نده این می شود جهاد کبیر.

۱۳ آبان روز بیعت است، بر این که با خدا بیعت کنیم، و شیاطین جن وانس مخصاصاً شیطان بزرگ آمریکا و ازنابش فاصله بگیریم. در عمل و گفتار و اخلاق و کسب و کار در مسائل اقصادی و اجتماعی و سیاسی آن وقت است که پیروز ما بر پیشانی ما نوشته خواهد شد، خب این حقی بود که ولو ناقص برای ۱۳ آبان باید ادا می شد.

خیلی خوش آمدید، خیلی لطف فرمودید به هر حال گرچه بنده از به اصطلاح از شیوه های کاری داخل بانک ها کم اطلاع  دارم، در حد همین عموم مردم ولی اجماعش از توصیف هایی که می شود از  بعضی موئسسه ها و بانک ها به نسبت آنچه که بعد انقلاب آیت الله رضوانی قدس سره زحمت کشید، به عنوان یک فقیه و مسائل بانکی را از جنبه ی ربوی به عقود اسلامی منتقل کرد، یک کار جالب انجام داد، خدا روحش را شاد کند، شما از بنده بیشتر مستحضر هستید که در خارج از ایران هم این مورد استقبال قرار گرفت، و بسیار ارزشمند و آنچه که رسانه ها می گویند و مسلما اطلاعات شما خیلی بیشتر است، این است که در بانک های داخلی ما متاسفانه شیوه های خوبی عمل نمی شود، که شما فرمول های آن را بهتر از من می دانید، اما داد رسانه هم در می آید، بالاخره آثار آن هم پیدا است، این از جاهایی است که نعمت ها خدارا کفران می کنیم، دیگران در خارج از این سیستم استقبال می کنند، ولی خودمان آن را خراب می کنیم، اما به هر حال آنچه را که در حد مسموع است اینکه شما عزیزان قوانین شرعی را دراجرا و انجام آنچه که الان گزارش دادند، که به هرحال رعایت می کنید، بنده هم دعا می کنم که حتما همین طور باشد، و مخصوصاً به شما یک توصیه دارم، که شما چه در این باب و چه کسانی دیگر در هر جایی گاهی می آیند، مثلا یک موسسه مالی را، و یا مثلا فرض کنید یک جریان سیاسی را، یا یک جریان اقتصادی را می آیند، به اسماء مقدس اسم گزاری می کنند، ببینید این مسئولیت دارد، مثلا وقتی اسمش را می گزارد موسسه ثامن الائمه، فرض می کنیم چه کاری کرده است، یک نام مقدس از مقدسات را گرو این برنامه کرده است، اگر این بعد بد عمل کند، چه نتیجه ای میگیرید؟ خب مگر مجبور هستید چنین کاری انجام دهید، اسم زیاد است، مقدسات را بگذارید سر جایش، کار خود را باشید، این مسئولیت مضاعف دارد، بله اگر وقتی این را ضمیمه کرد همه ی آنچه که ادب اقتضا می کند در آن رعایت کند، این هم شایسته ی آن است، هم یک نوع تبلیغات صحیح است، آری این چنین است، در هر جایی ولو مثلا فرض می کنیم تاکسی که نوشته است توکلت علی الله بعد پا روی گاز می گزارد و قوانین و مقررات را عمل نمی کند، خیلی زشت است و بعد واژگون می شود و هر کس که عبور می کند، اول توکت علی الله را می خواند و بعد می بینید آقا تخلف کرده و بعد تصادف کرده است این بد نیست؟ خب شما هم که نام بانک خود را ازقرآن گرفته اید (قوامین بل قسط ) هستید، دیگر توصیه ای که دارم این است که حتما همین طور هم خواهد بود، حریم این را خیلی رعایت کنید، چون اصل مسئولیت در جای خودش، از جهت حقوقی و مسائل اقتصادی که امروز جنگ اقتصادی است  دیگر، یکی از جنگ هایی که دریک جنگ اقتصادی است در مقابل دشمن خب که در صورتی که خوب برگزار شود ثواب جهاد دارد، جهاد است دیگر در مقابل هجوم دشمن، این به جای خودش، اما حریم این آیه کریمه که از عنوان (قوام بل قسط) به هر حال در این تسمه نام برده اید، باید محکم رعایت شود، و حالا که (قوام بل قسط) است، در آن ظلمی نباشد، و حق کشی نباشد در آن خلاف شرعی نباشد، تا برسد به برخورد ها و این ها که حتما همین طور خواهد بود.

بنده هم دعاگوی شما و امثال شما هستم امیدوارم وجود شما و بانک شما و بالاخره تشکیلات اقتصادی شما گره گشای این مردم باشد، مثل خون پاکی باشد که در شریان اقصادی این جامعه ی فقیر و محروم خراسان جنوبی جاری شود، و به آنها حیات و امید بدهد و مقرار آن اتکا و میزانی که در اختیار شما است گره گشای مردم باشد، خدا هم مشکلات شما در دنیا و آخرت را هم گره گشایی کند، و عاقبتتان را بخیر کند بنده هم دعاگوی شما هستم.

برای شادی ارواح طیبه ی شهدا و امام شهدا روح پاک امام امت اجماعاً صلوات

“اللهم صلی علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم”

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *