خانه / متن بیانات / بیانات آیت الله عبادی در دیدار با مدیر و معاونان جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی

بیانات آیت الله عبادی در دیدار با مدیر و معاونان جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی

مشروح کامل سخنان نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار با مدیر و معاونان جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در مورخه ۹۵/۰۸/۲۲به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران رهبر مسلمین جهان و سلام مجدد به محضر شما عزیزان و همه ی خدمتگذاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.

خیلی خوش آمدید، عنایت فرمودید، بنده متشکرم، از فرمایشات شما استفاده کردم.

بله جهاد اصولاً همان مفهوم همه ی نیروی خود را به کار گرفتن است، جهل وجهد و نتیجش همانی می شود که اشاره فرمودید، که ما می توانیم و در حالی که بالاخره دانشگاه ها حالا در سراسر جهان در سراسر کشور در هر منطقه ای که هستند تلاششان روی آنچه که از علم در صحنه قرار گرفته از تجربه درآمده است، اما جهاد دانشگاهی در واقع فضاهای جدیدی را باز می کند.

همانطور که در جهادهای نظامی این نیروها همه ی توانشان تا پای جان می گذارند و بعد آن فضای دست اجنبی می گیرند و بعد از آن که گرفتند راه را باز کردند بالاخره اقشار مختلفی که هر کسبی، کاری و هنری که دارند اسکان پیدا می کنند و کارشان را انجام می دهند.

جهاد دانشگاهی همین عمل را انجام می دهد در فضای علمی، فضاهای  جدیدی را باز می کند که می تواند در آینده ها برای باقی دانشگاه ها در هر رشته ای تحصیل معمولی باشد، اما این جنبه ابتکاری دارد، جنبه نوع آوری دارد، خب بسیار هم مهم است در واقع چه جهاد نظامی را از نظر فضای جبهه را باز می کند چه جهاد سازندگی که با بلدزرهاشان موانع پیشروی را برمی دارد چه جهاد سازندگی به تعبیر خودش و جهادکشاورزی  در جای خودش که خب با درصدهای موفقیتش هر چه تلاش بیشتر باشد نتیجه اش بیشتر است؛ اما در مجموع که فرمودند هرگاه خواسته انحلال پیدا کند رهبر معظم انقلاب پشت تریبون اعلام فرمودند، خب جهتش هم این است، که انسان طوری آفریده شده است که تنها راه رسیدن به مقاصدش از راه علم است.

این موجودات غیر انسان از جمادات ونباتات وحیوانات  راه خودشان را می روند چه براساس طبیعت چه بر اساس غریضت، خیلی هم بله از تخصص بالاتر است، فوق تخصص است، اما علمی نیست، که آن عالم باشد، که چه می کند خودش بی خبر است، مثل دستگاه کامپیوتر شماست مثل ساعتی است که کسی کوکش می کند، مثل خودرویی است که طوری تعبیه شده وقتی این برنامه انجام شد به فلان مقصد می رود، اما خودش نمی داند چه می کند ولی انسان استثناء یک موجودی است که باید بداند و به مقصد برسد.

بنابراین علم  در لسان دین به عنوان غریضه شناخته شده، چرا غریضه؟ این عدم فریضه، این یک بخشنامه نیست که به گوش باشید از ساعت فلان تا ساعت فلان در علم کار کنید این آن نیست، این ارشاد است نه بخشنامه، ارشاد است به این که حواستان باشد راه شما برای هر مقصدی باید از طریق علم باشد، بنابراین علم فریضه است علم واجب است خب اولاً سیر طبیعی است که انسان از جهل باید به علم برسد،  بعد از آن هم بله ایجاد موانعی است که مستحضر هستید در رقابت های جهانی که بوده سعی کردند ما را مانع ایجاد کنند و به آنچه که می خواهیم نرسیم، این در حالی بوده آنها که مانع پیشرفت علمی ما چه قبلا چه حالا می شوند بر اساس هر بهانه ای در واقع اسب زین کرده ی علم ودانش از مسلمانان ها گرفتند، سوار شدند، ولی بعد از آن که سلطه پیدا کرده اند با ایجاد مانع؛  لذا این است که عنوان جهاد دانشگاهی که می گوییم براین جهت هم صدق می کند که واقعا یک جبهه جهاد است چرا که امروز شکست ها و پیروزی هایی که در جهان رقم می خورد در عین حالی که بالاخره هر سلسله مراتبی از جهاد کار خودش را انجام می دهد ولی این حرف اول را می زند.

یعنی جهاد علم حرف اول را می زند و پیروزی ها و شکست ها این را رقم می زند لذا این است که تعبیر ما می توانیم شامل همه ی امور می شود؛ کی؟ وقتی که ما از نوار علم بتوانیم در بقیه ی چیزها هم می توانیم مسئله ی مهمی است.

خداوند به همه ی شما قوت دهد، اما بعضی موانعی که اشاره فرمودید خب بالاخره این موانع از چند جهت خارج نیست این موانع یا براساس عدم همکاری مسئولین زیرربط در قسمتی است که اشاره فرمودید، بله ممکن است اینطور باشد، یا مانع عدم آگاهی مردم  است، یعنی به اصطلاح جامعه مکاتب شما نمره زیرنفع در واقع این هم می تواند باشد، که اینها را از فرمایشات خود شما گرفتم و یاهم ممکن است مانع در وجود یک ماده قانون باشد که این هم فرمودید.

بنده هم باید همکاری کنم در حالی که جزء هیچکدام از آنها نیستم پس همکاری ما چطور است؟ بهرحال قوای سه گانه ی کشور هستند، به این معنی که براساسی به گونه ای تعریف شده و دیده شده که اگر کارشان را دقیقا بر اساس قانون انجام بدهند هیچ کاری روی زمین نباید بماند، معنیش این هست دیگر، و اگر غیر از این بود یک قوه ی دیگر هم باید اضافه می کردند معنیش این است که باید این کارها را باید انجام بدهند در هر قسمتی، خب کاری که بنده می توانم انجام دهم و حتما غیر مستقیم هست چون جزء هیچ یک از قوا نمی باشم دیگر از قوای سه گانه نمی باشم، از قوای سه گانه نمی باشم مصلم باید غیر مستقیم باشد، غیر مستقیم معنیش این است که شما آنجایی که به مانع برخورد می کنید آن را با جدیت و با دلایل مربوطه از مسئول بخواهید جهت پیگیری گیرندگی و اینجا هم کار ما شروع می شود و پشتیبانی می کنیم در این چارچوب یعنی در واقع نظیر این بلندگو ما فرمایشات شما را بلندش می کنیم بلندگوی شما می شویم دفاع می کنیم، و به همین دلیل عرض می کنیم که همراه با بیان و دلیل باشد، مکتبی که از مسئول می خواهید، خب آنچه که از بخش مردم است باز همه مسئولیم؛ به این جهت که آگاهی کافی به مردم بدهیم خب بله عیناً همچنین چیزی را ما باز به مسئولین مربوطه منعکس می کنیم، که حالا چه از رسانه ها باشند چه از سازمان تبلیغات باشند از تریبون های دیگر باشد وقتی دلایلش همراه با این باشد که در واقع به نفع مردم هست و چون مردم آگاه نیستن خب نمی توانند از حقشان استفاده کنند، بنده هم می توانم همکاری کنم و فریاد شما را به گوش مردم برسانم، بخش قانونی اش هم همینطور است یعنی ضمن این که هم گیرنده به بنده می دهید هم گیرنده به نماینده مجلس می دهید.

به جهت این که فرمودید در فلان استان طرح وبرنامه اجرا می شود به اینجا میرسد اجرا نمی شود، چرا؟ انگشت می گذارد روی ماده وقانون خب ضمن این که بنده هم این را پیگیری می کنم وقتی به من منعکس شد از آن طرف بالاخره در کشور دو قانون که نیست، یک قانون است یا آنها خلاف قانون کردن یا این مسئولین جا دارد، این استبسار را از مجلس می کنیم، که این چی هست؟ اگر قانون نقص دارد اصلاحش کنند اگر خلافی دارد در این جهت می شود نمایندگان مجلس ضمن این که بالاخره در جهت قانون گذاری مسئولیت دارند درجهت حسن اجرا هم نظارت دارند، خب پاسخگو باشند خب این نمی شود که در یک کشور در یک استان بگوینند عمل بشود، در یک استان می گویند عمل نمی شود؛ بهرحال کاملا اینها قابل پیگیری است، وقتی منطقی باشد قابل پیگیری است و در این چارچوب هم بنده در خدمت شما هستم.

دعاگوی شما هستم خداوند بر توفیقات شما بیافزآید و تبعاً اگر چنان چه مثل یک دستگاه خودرو می ماند مثل همه ی ماشین ها می ماند اگر هر قطعه ای در جای خودش فعالیت خودش را بکند هیچ مشکلی نیست، مشکل اینجاست که بعضی قطعات میخوابند، بقیه رو هم از کار می اندازند. خداوند بر توفیقات شما بیافزآید و ما را از این حالت قانونی گریزی این مشکل ما است یا اصلا به قانون توجهی نداریم، یا قانون را نمی دانیم یا می دانیم یک کاریش می کنیم، بهرحال که  همان مجموعش این است که حالت آنوقت ضایعات چه قانون چه مقررات فرقی نمی کند آنچه که باید در جامعه اجرا شود، که اگر اجرا نشود نتیجش همین است می خواهد راهنمایی و رانندگی باشد، می خواهد اداره باشد، سالی مثلا نوزده هزار کشته می دهیم بخاطر عدم رعایت قانون و مقررات مربوطه راهنمایی و رانندگی، چرا؟ خب این محسوس است همه می بینیم، اما ده چندان در ادارات ما ضایعات می دهیم، ضایعات حتما نیست بلفعل پای چرخ ماشین بیفتد و بمیرد اگر به ده ها مشکل دیگر هم گرفتار بشیم که از مرگ بدتر است اونم بخاطر عدم رعایت قانون است و ما این مشکل را داشتیم و داریم این مشکل وراثتی است از دوران هایی که هیچ قانونی نداشتیم تا حالا که قانون گریزی داریم؛ بهرحال این مشکل ما است در همه جا و تبعا هم باید نظارت بشود و هم قانونی که مشکل دارد اصلاح بشود.

خداوند بر توفیقات شما بیافزآید برای شادی اروح طیبه شهدا امام شهدا طول عمر با عذت رهبر فرزانه انقلاب و همه ی خدمتگذاران به اسلام اجماعاً صلوات.

“اللهم صلی علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *