خانه / تاپ خبر / گزارش: روایتی از شعرخوانی شاعران آیینی خراسان جنوبی در محضر نماینده ولی فقیه/ شاعران نامداری که هنوز گمنامند!

گزارش: روایتی از شعرخوانی شاعران آیینی خراسان جنوبی در محضر نماینده ولی فقیه/ شاعران نامداری که هنوز گمنامند!

مراسم شب شعر آیینی خراسان جنوبی شب گذشته (۲۶ آبان) در دفتر نماینده ولی فقیه در استان با حضور و شعرخوانی جمعی از شاعران آیینی استان برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی دفتر ولی فقیه در خراسان جنوبی به نقل از خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ ایام اربعین حسینی فرصت مناسبی بود تا جمعی از شاعران عاشورایی و اهل بیت(علیه السلام) خراسان جنوبی اشعاری را در مدح و منقبت اهل بیت داشتند.

قبل از شعرخوانی شاعران مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه از زمانی که انجمن شعر آیینی در استان فعالیت خود را آغاز کرده است، توانسته فعالیت های خوبی را انجام دهد، گفت: این انجمن از ابتدای امسال فعالیت ها و جلسات خوبی را از جمله شب شعر مدافعان حرم را برگزار کردند.

وی افزود: از این به بعد هم شب شعرهای آیینی توسط این انجمن برگزار خواهد شد.

تواضع به سبک استاد ناقوس

استاد «ناقوس» هم در خیلی از جلسات و مراسماتی که مسئولان کشوری و استانی حضور دارند، همواره شعرها و شعرخوانی او گرمابخش مجالس بوده است، در این جلسه هم به عنوان پیشکسوت و بزرگ جمع با بیان این جمله که «این جلسه را من از دست نمی دهم، چراکه آیت الله عبادی شخصی شعر دوست هستند»، گفت: چون مهمانانی داریم که از نقاط مختلف استان حضور دارند بنده تنها چند بیتی را تقدیم می کنم و جلسه را در اختیار سایر شاعران قرار می دهم.

استاد غلامحسین یوسفی یا همان «ناقوس» خودمان با این جمله متواضعانه نشان داد که اهل عرفان هر چه هم در مقام و منزلت دنیایی بالاتر بروند اما تواضع و اخلاص آنها بیشتر می‌شود.

از آن زمان که تو در کربلا شهید شدی

زخون خویش چو خورشید روسفید شدی

بساط ظلم یزیدی به هم زدی هر چند

 قتیل لشگر غارتگر یزید شدی

اگر که خون تو بر خاک داغ صحرا ریخت

شقایق شرف و گوهر امید شدی

امیر قافله عاشقانه راه خدا

چو خون پاک تو بر خاک می چکید شدی

شعر استاد بسیار زیبا و جانسوز بود، این را می شد از اشک های آیت الله عبادی فهمید، او که اهل شعر و شاعری است.

خراسان جنوبی؛ مهد شعر آیینی در کشور

بعد هم دکتر مرادعلی واعظی عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند و از اعضای انجمن شعر آیینی استان دقایقی را به بیان وضعیت شعر و شاعری استان پرداخت و گفت: خراسان جنوبی مهد شعر آیینی است و استاد حسام خوسفی گواه بر این مدعا، اینجا را با شعر آیینی می شناسند اما هنوز در سطح کشور معرفی نشده است.

وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی شاعران توانمند زیادی در زمینه شعر آیینی داریم، گفت: این شاعران هنوز حمایت واقعی از آنها صورت نگرفته است و چهره های گمنامی در سطح کشور هستند.

این شاعر و استاد ادبیات با بیان اینکه هم اکنون در استان دو مجموعه شعر آیینی در حال چاپ است، گفت: یکی مجموعه شامل اشعار برگزیده آیینی استان و مجموعه دیگر گزیده ای از شعرهای شاعران با اخلاص  استان است.

واعظی اظهارداشت: در حال حاضر در خراسان جنوبی شاعرانی در حد شاعران تراز اول کشوری داریم که هنوز شعرهای آنها به چاپ نرسیده است.

وی با بیان اینکه کتاب «گلستان عرفان» مجموعه بسیار محدودی از آثار استاد حسامی است، گفت: آوازه این استاد بزرگوار تاکنون از استاد بیرون نرفته بود چراکه آثار او چاپ نشده بود.

بعد نوبت به شاعران جوان استان، آقای حاجی پور رسید، اما چون هنوز آمادگی برای قرائت را نداشت که مجری از آقای حسینی از شاعران شهرستان قاین خواست تا شعر خود را تقدیم کند که این شاعر پیشکسوت هم شعری را تقدیم به رهبر معظم انقلاب قرائت کرد:

ای رهبر شاعر و هنرمند

گفتار تو دلنشین چون قند

ای سید باصفا به گوشیم

ای آل رسول را تو دلبند

دشمن ز وجود توست ترسان

هرچند که داشت مکر و ترفند

ای ساده ترین زندگی ها

توفیق دهد تو را خداوند

این شعر آقای حسینی صلوات جمع را بدنبال داشت و بعد هم او شعری را در مدح امام حسین(علیه السلام) خواند.

شعر خوانی جوان‌ترین شاعر جمع!

حسن یاوری شاعر نوجوان استان سومین نفری بود که شعر خود قرائت کرد، این شاعر دانش آموز در مسابقات دانش آموزی در سطح کشور هم رتبه سوم را کسب کرده است و اشعار خوبی می سراید.

عاشقانی که ز عمق سینه سودایی شدند

از منیت رسته مشغول صف آرایی شدند

فوج فوج از هر کجا راهی سوی کرب و بلا

عازم کوی امیر ملک آقایی شدند

عده ای مانند من در خواب غفلت مانده و

بعد بیداری اسیر رنج بیداری شدند

شعر پخته و خوب این شاعر نوجوان نشان از آینده درخشان او در زمینه شعر و شاعری داشت، این را می شد از تاییدهای جمع هم فهمید.

حمیدرضا نظری شاعر طبسی که بیش از ۳۰۰ کیلومتر راه را آمده است تا در این محفل بسیار زیبا حضور داشته باشد چهارمین شاعری است که شعر خوانی می کند، این شاعر جوان توفیق حضور و شعرخوانی در محضر رهبر معظم انقلاب را هم داشته است، او هم شعرش نیز با استقبال خوبی همراه میشود:

همین که عشق عوض کرد حس و حالم را

به سوی نام شما می کشم محالم را

چگونه از تو بگوییم اگر نمی خواهی

چگونه اگر چه خودت دیده ای روالم را

فقط که به یاد شما زندگی کردم

بسنج عشق من این گونه سن و سالم را

بعد از اتمام شعر حمید نظری، مجری برنامه از آیت الله عبادی درخواست مدت زمان جلسه کرد که نماینده ولی فقیه گفت: بنده تابع برنامه شما هستم و تا هر وقت که برنامه دارید حضور دارم.

حاجی پور دیگر شاعر جوان استان بود که شعر خود را اینگونه آغاز کرد:

در انتخاب نام تو ایزد سهیم شد

این‌گونه بود نام تو عشق قدیم شد

بی راهه‌ها به مقصد تو مستقیم شد

 حتی بهشت بی تو عذاب الیم شد

آقایان محمد حسین ایمانی از فردوس، فهیم بخشی، خراعی وفا، مسلم یوسفی از طبس و جعفر عباسی ساعر جوان استان، محمد دوست، ساقینی و سعادت فر از دیگر شاعرانی بودند که در این مراسم به شعرخوانی پرداختند.

شاعران جوانی که آرزوی شعر خوانی در محضر رهبر انقلاب را دارند

مهمترین نکته ای که در این جلسه خیلی به چشم می آمد، حضور شاعران استان در جلسه بود، شاعرانی که آینده درخشانی در انتظار آنها است و تنها آروزیشان شعر خوانی در محضر رهبرمعظم انقلاب.

پرچم گنبد مطهر حضرت زینب(سلام الله علیها) در این مراسم حال و هوایی خاصی به محفل بخشیده بود، استاد حسامی آخرین شاعری است که شعر می خواند و بعد هم همه منتظرند تا سخنان استاد اخلاق و نماینده مقام معظم رهبری در استان را بشوند.

علی اکبر حسامی برای این مراسم این شعر را انتخاب کرده است:

پای پیاده رفتن تا کربلا خوش است

همراه کاروان ره نینوا خوش است

در اربعین شاه شهیدان کربلا

همراه سیل لشگر بی ادعا خوش است

موجی عظیم می شکند پشت غرب را

همراه عرشیان حریم خدا خوش است

با دست پیر مرد نشسته کنار راه

مرحم به پیا زخمی و از او دعا خوش است

شعر مشهور محتشم هرگز فراموش نخواهد شد

شعر استاد حسامی که به اتمام رسید، آیت الله عبادی سخنان خود را آغاز کرد و ضمن تسلیت ایام و تشکر از حضور شاعران استان در این مجلس، گفت: این مجلس نسیم روح افزایی بود که فضا را معطر کرد و با معنویت همراه بود.

وی با بیان اینکه شاعران با دیگر افراد متفاوت هستند، گفت: شاعر دارای استعداد و ذوق خاصی است که می تواند سخنان عادی را به صورت نظم در آورد.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه در راه شعر و شاعری باید هدف متعالی و تصمیم بر نتیجه گیری باشد، گفت: اگر شاعر این راه را رفت نه تنها از نظر حال و هوای شعری بالاتر می رود، بلکه با امواج جهان حقیقی ارتباط برقرار می کند.

آیت الله عبادی در همین خصوص به برخی از شاعران مانند شهریار و محتشم اشاره کرد و گفت: شعر علی ای همای رحمت را وقتی شهریار می نوشت، آیت الله مرعشی نجفی در قم در می بیند که شاعران در محضر حضرت علی(علیه السلام) نشستند و حضرت فرمودند که شهریار شعرت را بخوان و او شعر علی ای همای رحمت را خواند.

وی افزود: شعر محتشم هم همین‌طور است و از اشعاری است که همواره هست و فراموش نمی شود.

در پایان این مراسم هم احمد محبی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هدیه ای را به آیت الله عبادی تقدیم کرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *